Aleşii locali au votat, joi, proiectul de hotărâre referitor la aprobarea studiului de oportunitate şi a caietului de sarcini privind delegarea de gestiune prin concesionare pentru modernizarea, exploatarea şi întreţinerea cimitirelor. Vizate sunt, în această fază, cimitirele din Calea Buziaşului, de pe strada Rusu Şirianu şi din Calea Şagului, pentru care expiră vechile contracte. Acelaşi proiect a fost respins în consiliu la finele lunii trecute, dar acum a fost aprobat cu câteva modificări faţă de cum a fost el propus iniţial.
Potrivit noii hotărâri adoptate, delegarea de gestiune se va face prin licitaţie publică deschisă, nivelul redevenţei minime anuale de la care va porni licitaţia fiind de 100.000 de lei pentru fiecare cimitir. Iniţial reprezentanţii municipalităţii au propus să se plece de la 72.000 de lei, dar aleşii PDL au considerat că este prea puţin, aşa că au propus să fie 100.000 de lei, ceea ce s-a şi aprobat în consiliu.
Dincolo de serviciile funerare, concesionarii ar urma să se ocupe și de pază, de lucrările de întreţinere şi reparaţii curente la construcţii, alei şi garduri împrejmuitoare, de investiţii, de curăţenie şi de plata tuturor utilităţilor din perimetrul cimitirelor, spun reprezentanţii municipalităţii. Tot consilierii PDL, prin Simion Moşiu, au propus, în plen, ca paza cimitirelor să fie asigurată, contra cost, de Poliţia Locală, dar alesul a renunţat ulterior la amendamentul său. Asta, după ce directorul executiv adjunct al Poliţiei Locale Dorel Cojan a explicat că efectivele de care dispune sunt insuficiente, că nu ar avea destui oameni să poată păzi cimitirele, iar instituţia oricum nu prestează astfel de servicii contra cost, potrivit legii.
În cele din urmă a rămas ca paza să cadă în sarcina administratorilor care vor câştiga licitaţiile.
Concesionarii vor avea printre obligaţii implementarea de programe de dezvoltare şi reparaţii, toate investiţiile urmând să treacă ulterior în proprietatea concedentului, potrivit unui alt amendament propus de consilierii PDL, prin Ştefan Constantin Sandu, care a fost de asemenea aprobat.
O altă noutate ar fi faptul că atribuirea sau concesionarea locurilor de veci se va face direct la primărie, fără să mai fie implicate societăţile care administrează cimitirele.
Autoritățile și-au luat și măsuri de precauție în privința banilor, primarul Nicolae Robu afirmând că firmele care au avut în concesiune până acum cimitirele din oraș au datorii de circa 1 milion de euro la primărie. Astfel, redevenţa va trebui plătită de către concesionar pe trei luni în avans, existând posibilitatea de a rezilia unilateral contractul în caz de neplată după 30 de zile, dacă administratorii nu-şi respectă obligaţiile.
La şedinţa de consiliu au participat şi reprezentanţi ai mai multor firme de pompe funebre, nemulţumiţi de cum au decurs lucrurile până acum, unul dintre ei concluzionând că era mai bine când cimitirele erau administrate direct de către primărie, pentru că nu existau atâtea nereguli şi nu erau atâtea probleme câte sunt la ora actuală.
„În primărie se va face repartiţia locurilor de veci şi vă asigur că nu se va mai repeta ceea ce s-a întâmplat înainte. Acum regulile sunt foarte stricte şi vom interveni pe cale administrativă, nu prin instanţă. Schema de personal e foarte restrânsă şi posturile sunt blocate la primărie. Mai mult, se vorbeşte despre o posibilă desfiinţare a tuturor posturilor vacante, pe care acum le avem oricum blocate, şi dacă vom ajunge într-o astfel de situaţie nu vom avea resursele umane să asigurăm administrarea cimitirelor şi riscăm să creăm probleme, de accea am optat să scoatem la licitaţie administrarea cimitirelor”, a explicat primarul Nicolae Robu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!