Primarul Timişoarei, Nicolae Robu, a vorbit marţi despre intenţia de a achiziţiona astfel de mijloace de transport. Edilul s-a referit la cumpărarea de microbuze, dar miercuri a explicat că este vorba de fapt despre minibusuri, care sunt cam acelaşi lucru, principala diferenţă între ele fiind aceea că într-un minibus călătorii pot sta şi în picioare.
„Vom cumpăra microbuze. Vrem să cumpărăm microbuze – le vom lua probabil pe credit furnizor, vom vedea -, care dimineaţa să ducă elevii la şcoală, când sunt ore de vârf în trafic, după-amiaza să îi ia pe elevi de la şcoală şi să îi ducă acasă, iar între aceste momente de vârf să fie folosite ca mijloace suplimentare pe anumite trasee”, declara, marţi, Robu. Miercuri, edilul a explicat că este vorba despre minibusuri, vorbind şi despre reacţiile pe care le-a stârnit anunţul său – „dacă unii s-au gândit la cine ştie ce microbuze care n-ar avea ce căuta într-un oraş modern”. Tot miercuri, o companie a prezentat două modele de autobuze, de mică şi medie capacitate, în faţa sediului primăriei: un autobuz Mercedes-Benz Sprinter City 65 şi unul Mercedes Citaro.
„Sprinter City 65 este un autobuz urban de mici dimensiuni, se pretează foarte bine pentru transportul de noapte, pentru liniile care fac joncţiunea dintre liniile principale din interiorul unui oraş, pentru zonele cu centre istorice, aşa cum are Timişoara, pentru curse speciale către aeroport. Acoperă acele segmente de transport de mică capacitate, inclusiv transportul şcolarilor. Este făcut în Germania, are şasiul coborât şi respectă normele de transport pentru persoanele cu handicap, are absolut tot ce poate prezenta un autobuz de mari dimensiuni. Cutia este una automată, în 7 trepte, schimbarea treptelor nu se simte, este absolut lin, consumul este undeva la 17-19%, în condiţii de trafic urban cu capacitate maxima şi aer condiţionat. Capacitatea totală de transport este de 30 de persoane, cu tot cu locuri în picioare şi pe scaune. Este modelul pe care noi îl recomandăm Timişoarei. Acest autobuz este proiectat de la zero să fie pentru transportul persoanelor. Valoarea ar fi undeva la 130.000 de euro”, a explicat reprezentantul companiei, Ştefan Weigel. În funcţie de numărul vehiculelor achiziţionate s-ar putea oferi un discount, a precizat acesta.
Directorul Regiei Autonome de Transport Timişoara (RATT), Ioan Goia, spune că, din analizele făcute până acum, ar fi nevoie de cel puţin zece astfel de mijloace de transport, deci vorbim – dacă ne referim la oferta prezentată miercuri – de circa 1,3 milioane euro. Aşa cum declara şi primarul, minibusurile ar urma să fie folosite nu doar pentru transportul elevilor la şcoală, ci şi de către restul călătorilor, pe anumite linii secundare.
„Dimineaţa, la orele de vârf, când elevii pleacă la şcoală, 40-50% din călători sunt elevi care circulă spre şcoli. Deci aproape jumătate din cei ce circulă dimineaţa între 7 şi 8.30 sunt elevi. Am făcut o analiză şi dacă ar fi să asigurăm traseele secundare şi transportul şcolar integrat cel puţin zece ne-ar trebui. Ca să putem asigura liniile secundare, care nu au gradul de încărcare corespunzător liniilor principale, sunt la jumătate din gradul de încărcare, ca număr de călători care se urcă în mijlocul de transport. De exemplu autobuzele de pe liniile 28, 21, linia 13 barat, linia 32, Expres 6. Statistic, noi am făcut o analiză, sunt vreo 30.000 de elevi în Timişoara, din care cel puţin 10.000 deja i-am contorizat noi care circulă cu noi lunar. Aceste minibusuri sunt mai rentabile pentru noi ca gestiune a costurilor pentru că tot consumul, la un autobuz de capacitate mică, se reduce sub jumătate. Dacă noi consumăm 40 de litri la un autobuz cu climă, în condiţii de climatizare, vara, acesta consumă 17 litri la suta de kilometri”, a afirmat Goia.
Directorul RATT a explicat şi care ar fi diferenţa între microbuze şi minibusuri pentru transportul public de persoane.
„Sunt autobuze de mică şi medie capacitate, microbuzele nu permit să se stea în picioare la transportul clasic de persoane, licenţierea ARR se dă în anumite condiţii. Fiind transport urban, în momentul ăsta avem podea coborâtă, condiţiile celelalte de rampă, pe care nu le găsim la microbuze, sunt autobuze de mică capacitate”, a adăugat Goia.
Dacă marţi primarul părea hotărât în privinţa noilor achiziţii, miercuri edilul a afirmat că nu s-a luat încă o decizie clară în acest sens. Oricum, o astfel de investiţie trebuie să fie aprobată întâi de consiliul local – ceea ce nu ar fi o problemă având în vedere componenţa consiliului -, iar pentru cumpărarea minibusurilor trebuie organizată o licitaţie publică.
„Pe noi ne interesează să achiziţionăm microbuze (n.r. – minibusuri) dacă se va dovedi că merită să o facem (…) Urmărim care este situaţia pe piaţă, care sunt ultimele noutăţi, pentru că ne interesează să îmbunătăţim parcul auto al RATT. Dorim, pe de o parte, să asigurăm transportul elevilor la şcoală dimineata şi apoi, după terminarea orelor, înapoi acasă, în condiţii de siguranţă, cu minibusuri în condiţii avantajoase de confort şi de securitate. Am dori să folosim aceste mijloace de transport în comun şi pentru a asigura un răstimp pentru anumite rute care nu au linii de transport în comun pe tot parcursul zilei, respectiv ca mijloace de înlocuire a celor de mari dimensiuni, de exemplu a autobuzelor articulate, pentru intervalele de timp în care nu există suficienţi călători încât să se justifice ca pe linii să circule acele autobuze mari, articulate, cu consum ridicat, cu viteza mică de deplasare şi care încurcă şi traficul în bună măsură”, a declarat, miercuri, Robu.
Noile autobuze de mici dimensiuni ar urma să fie achiziţionate fie prin credit furnizor, fie în regim de leasing, din spusele primarului.
Nu avem bani de tramvaie noi, Primaria Timisoara vrea transport cu microbuzul!
Citiți principiile noastre de moderare aici!