Institutul pentru Politici Publice a cerut Guvernului, în această săptămână, să oprească transferul de fonduri publice, de la bugetul de stat, către 90 de localităţi din ţară care nu dispun de venituri proprii nici pentru un sfert din cheltuielile de funcţionare, solicitând să nu se mai pompeze bani în comunele care nu se pot susţine, iar în acest context a realizat şi o analiză a nivelului de colectare a taxelor şi impozitelor în România.
„Nivelul colectării taxelor și impozitelor rămâne foarte mic în România, iar perspectiva nu este deloc îmbucurătoare, nici măcar la nivelul municipiilor mari. În reședințele de județ se colectează, în medie, aproape 70% taxe și impozite, cu un nivel mediu de 200 lei pe cap de locuitor (cea mai slabă rată de colectare fiind – din cifrele oficiale colectate de IPP – la Drobeta Turnu Severin, Slobozia și Timișoara), 53% – la orașe și numai 30% – la comune. Primăriile şi instituţiile cu atribuţii în domeniu, Direcţiile de taxe şi impozite, nu îşi asumă obligaţia de a forma o cultură a respectării disciplinei fiscale, rezumându-se la a aplica sancţiuni. Doar câteva judeţe/ localităţi din România sunt astăzi peste media naţională (67%) în ceea ce priveşte ponderea veniturilor provenind din taxe şi impozite în totalul veniturilor localităţii: municipiile din județele Timiş, Sibiu şi Prahova, respectiv oraşele din județele Argeş, Ilfov şi Constanţa”, susţin reprezentanţii IPP.
De cealaltă parte, conducerea Direcţiei Fiscale a Municipiului Timişoara (DFMT) susţine că datele pe care le-a înaintat către IPP sunt reale, dar că nu toate raportările care au ajuns din restul ţării ar corespunde realităţii.
„Situația, așa cum este ea prezentată de IPP, duce la concluzia că Municipiul Timișoara este codaş în privința colectării impozitelor şi taxelor locale. Personal, afirm cu toată răspunderea că, în România, un nivel de peste 70% nu este real şi voi argumenta de ce! Gradul de colectare se calculează astfel: (încasări totale-suprasolviri)/(suma debitelor curente+suma debitelor restante+majorările de întârziere))*100, unde debitele curente reprezintă obligaţiile aferente anului de raportare, în cazul nostru 2012, debitele restante (rămăşita) reprezintă obligaţiile neachitate aflate în sold la 31.12.2011, iar suprasolvirile reprezintă sumele achitate de contribuabili în plus faţă de obligaţiile datorate. În ceea ce privește gradul de colectare a obligaţiilor curente acesta este de aproximativ 85-90%. Prin urmare, rămăşiţa anuală de 10-15%, cu o medie a vechimii debitelor rău-platnicilor de 3 ani, la care se adaugă majorările de întârziere, duc la o rămăşiţă totală în procent de 45-55%. Prin urmare, se poate observa că raportarea Municipiului Timișoara este una reală”, a explicat şeful Direcţiei Fiscale Timişoara, Adrian Bodo.
Reprezentanţii DFMT spun că din conţinutul formularului solicitat a fi completat de către Institutul pentru Politici Publice nu rezulta modalitatea în care ar fi trebuit să se calculeze gradul de colectare şi că este posibil ca alţii să fi folosit alte formule.
„În ce ne privește, am utilizat formula de calcul utilizată la rapoartele înaintate Ministerului de Finante, şi anume cea de mai sus. Dacă însă ne-am raporta la gradul de colectare faţă de bugetul aprobat prin HCL acesta ar depăși 92% pentru Municipiul Timișoara. Mai mult decât atât, datorită timpului scurt în care a trebuit să răspundem, nu am avut posibilitatea să eliminăm din raportare sumele aflate în curs de soluţionare pe instanţele de judecată, debitele societăților comerciale aflate în insolvenţă şi cele radiate din registrul comerţului, şi care la rândul lor au influenţat negativ gradul de colectare”, a adăugat Bodo.
În plus, susţin oficialii Direcţiei Fiscale, rata de colectare a Timişoarei a fost influenţată negativ şi de faptul că la noi a fost redusă cota impozabilă aferentă impozitului pe clădiri datorat de persoanele juridice.
„Deși, ca număr, contribuabilii persoane juridice sunt mai puţini decât persoanele fizice obligaţiile fiscale datorate de aceştia în mărime absolută sunt mult mai mari. În același timp, în ultimii 3 ani cota impozabilă aferentă impozitului pe clădiri datorat de persoanele juridice a fost redusă de la 1,5 la 0,75 ceea ce a condus la creșterea ponderii rămăşitelor în totalul obligaţiilor datorate, având efect scăderea reală a gradului de colectare. Cele afirmate pot fi verificate şi prin comparație cu sumele încasate în alte municipii de talia Timișoarei”, a conchis directorul Direcţiei Fiscale a Municipiului Timişoara.
Citiți principiile noastre de moderare aici!