„La plus que lente”, care va deschide seara de vineri, este un vals de mici dimensiuni, aranjat pentru orchestră de cameră, la care se adaugă un flaut, un clarinet şi un pian. Debussy a compus lucrarea pentru pian, mai apoi a transcris-o pentru orchestră mică, probabil pentru a putea fi interpretată în saloanele pariziene. Titlul nu se referă la faptul că se va cânta mai lent, ci este o replică acidă la influenţa, iritantă pentru compozitor, pe care o aveau valsurile lente în societatea franceză. Lucrarea este deosebit de delicată, plină de sensibilitate, frumuseţea ei determinându-i pe violonişti să o transcrie şi pentru vioară.
Melomanii timişoreni vor asculta mai apoi „Concertul în sol major pentru pian şi orchestră”, compus de Ravel între anii 1929 şi 1931. Publicul va putea observa structura clasică a acestui concert, dar şi vitalitatea sa excepţională, exprimarea plină de curaj şi virtuozitate. Ravel a introdus în mod substanţial în concert armonii şi formule de jazz, influenţe al vizitelor în Statele Unite. Concertul va fi interpretat la Timişoara de pianistul Csiky Boldizsár jr.
În continuare, Debussy va reveni în centrul atenţiei, cu un adevărat manifest al impresionismului francez, „Preludiul la după amiaza unui faun”. Lucrarea ilustrează o poezie pastorală a lui Mallarmé, într-un fel original şi foarte liber, Debussy urmărind să prezinte decoruri muzicale succesive prin care trec visele unui faun în toropeala unei după amieze de vară.
Concertul vocal-simfonic de vineri se va încheia cu Suita a II-a a capodoperei lui Ravel, „Daphnis şi Chloe”. Acest balet compus în 1912 şi-a găsit o cale mai plină de succes din 1913, când Ravel l-a transformat în două suite simfonice. Este o superbă poveste de dragoste extrasă din romanul lui Longus, romancier grec din secolul II.
Concertul vocal-simfonic de vineri va începe la ora 19. Orchestra Filarmonicii va fi dirijată de Gheorghe Costin, iar la spectacol va participa şi corul „Ion Românu”, condus de maestrul Iosif Todea.
Citiți principiile noastre de moderare aici!