Cei de la UMB, desemnaţi constructori pentru primul tronson al autostrăzii Timişoara – Lugoj, se vor ţine de cuvânt şi vor oferi circulaţiei noua şosea de viteză în lungime de 9 kilometri înainte de termen. Cu mult înainte de termen. Să fie constructorii noştri mai serioşi ca străinii? Deocamdată realitatea aşa arată.
În acelaşi timp, pe Arad – Timişoara autostrada se cârpeşte în ritm de melc. Bine că nu e vorba de asfalt ci de amenajări gen parapeţi metalici laterali, ieşiri de pe autostradă sau turnat betoane la podurile care trec peste unica autostradă din Banat.
Din decembrie se circulă pe acest drum, premiera premierelor pentru şoferul bănăţean obişnuit cât de cât cu civilizaţia autostrăzii, dar în vest şi în nici un caz în România. Iar cum în România principiul de lucru spune că „merge şi aşa”, autostrada a fost inaugurată deşi nu era finalizată. Lasă că e bună, are asfalt! Cam aceasta era concluzia mai marilor aflaţi la putere atunci şi care trăgeau tare în campania electorală. Şi autostrada e de fapt un drum naţional ceva mai elevat, cu două benzi şi una de refugiu. Fără parapeţi despărţitori sau aflaţi pe marginea drumului, cu o singură ieşire intermediară, nefinalizată nici la un an de la „panglică”, cu benzinării şi spaţii de odihnă existente doar pe hărţile proiectului (cel puţin deocamdată) şi fără telefoane de urgenţă deşi semnele speciale care le anunţă „curg” pe autostradă.
Se munceşte din plin… la finalizare
Nimeni nu poate spune că nu se munceşte la finalizarea lucrărilor la autostrada Arad – Timişoara. Câte o mână de muncitori se chinuia fie să instaleze nişte parapeţi laterali, fie să toarne ceva betoane la picioarele unui pod care trece peste autostradă şi pe care oricum nu trece absolut nimic, nici o maşină. Pe cei mai mult de 32 de kilometri de drum rapid există o singură ieşire de pe autostradă. N-ai nimerit „gaura” de ieşire să fii sănătos, mai mergi mult şi bine 32 de kilometri până la următoarea.
Pe tabla care anunţă celebra ieşire nefinalizată scrie Orţişoara, iar pe nume a fost pus un „X” negru. Adică acea ieşire e încă un vis frumos. Pe sensul de circulaţie dinspre Arad infrastructura de coborâre şi de acces pe drum este în mare parte finalizată. Oficial, e închisă, iar locul e unul numai bun pentru parcat Loganul de la Poliţia Autostrăzi. Neoficial, românul se descurcă şi se „insinuează” pe lângă barierele din plastic puse de constructori. Acesta pentru că este un om bine intenţionat şi cu spirit de iniţiativă, care decide singur că se poate! Nu ne vede nimeni, deci intrăm pe autostradă. Mai greu e pe sensul de mers dinspre Timişoara spre Arad. Acolo nu e finalizată „breteaua” de intrare-ieşire.
La capătul „bretelelor”, pe podul care trece peste autostradă câţiva muncitori învârteau nişte lopeţi şi mortarul din nişte găleţi. Căldura e mare şi se uscă repede. Ei se chinuiau să betoneze picioarele podului. Dificil… e cald şi oamenii sunt puţini…
De ce sunt atât de puţini? Oficial nimeni nu ştie. Toată lumea se face că totul e OK, veştile „pe surse” spun că ar mai fi ceva probleme cu banii. Ceva de genul, asfalt este, maşina poate rula, lasă că vedem noi cum „machiem” restul lucrărilor. Cu un autobuz de constructori adevăraţi ar fi necesare câteva zile şi tot traseul ar fi finalizat. În schimb, se preferă varianta în care o echipă formată din doi trei oameni trage tare să învingă căldura şi să facă ce poate: mai un metru liniar de parapet, mai un metru pătrat de beton. „Drumurile nu văd că nu se lucrează, constructorul se face că nu ştie că sunt ceva probleme cu banii şi simulează continuarea lucrărilor, cred că sunt ceva probleme cu fondurile”, ne spunea o sursă de la Direcţia de Drumuri şi Poduri Timişoara. Oficial, nimeni nu spune nimic, mai ales că în aceste zile şefii se schimbă ca ciorapii la vârful CNADNR. Poate noua conducere se va sesiza şi va reuşi să „stimuleze” continuarea şi finalizarea rapidă a ultimelor lucrări. Interesant este că la centura Aradului s-a lucrat mai rapid şi investiţia este mult mai aproape de finalizare. Doar o coincidenţă?
Benzinării imaginare
Nici vorbă de lucrări importante pe traseul autostrăzii. Cu siguranţă se ştie că în proiect există, undeva, două spaţii de odihnă care includ şi benzinării. Ei acel „undeva” a apărut pe traseu, sunt două gropi sănătoase, unde terenul a fost decopertat de stratul vegetal. Problema este că buruienile încep să apară din nou, semn că acolo nu s-a mai lucrat de ceva vreme. Pe un singur sens de drum era un excavator, foarte „liniştit”. Ridicolă este tabla pusă la intrarea dinspre Timişoara pe autostradă care scrie la capitolul dată de finalizare a lucrărilor trimestrul doi al acestui an.
Legătură între autostrăzi, fără subtraversare pentru drumul judeţean
Cea mai ridicolă situaţie va apărea când va fi oferit circulaţiei şi tronsonul 1 din autostrada Timişoara – Lugoj. Întrebarea care se pune este cum se va face trecerea, pe drumul judeţean, dinspre Giarmata spre Pişchia, şi de acolo mai departe spre Maşloc şi Lipova. În prezent drumul care suportă tot traficul greu ce vine de pe autostradă traversează drumul principal prin intermediul unui fel de nod rutier. Şoferii care vor să treacă spre Pişchia urcă pe autostradă, se învârt într-un fel de semisens giratoriu făcut din bariere din plastic. Ce se va întâmpla la finalizarea traseului dinspre Giarmata spre Remetea al drumului rapid? Am putea ajunge în situaţia ridicolă în care în mijlocul unei autostrăzi şoferul se trezeşte că trebuie să intre într-un sens giratoriu pentru a-şi continua drumul spre destinaţie!
Soluţia constructivă există, dar de fapt lipseşte cu desăvârşire. Drumul judeţean este prevăzut să treacă pe sub un pod pe care „curge” autostrada. Groapa pentru realizarea trecerii pe sub a fost făcută. Şi cam atât… o simplă groapă fără nici un fel de amenajare, drum de acces, fundaţie pentru şosea sau alte asemenea. În acest moment, pe sub drumul principal, pe acolo unde trebuie să treacă traseul Timişoara – Maşloc – Lipova există doar o groapă plină cu apă murdară şi broaşte.
Lotul 1 din Timişoara – Lugoj, gata în iulie
Societatea Spedition UMB, cea care construieşte cei 9,5 kilometri de autostradă dintre Giarmata şi Remetea Mare, în fapt lotul 1 din Timişoara – Lugoj, a anunţat că vrea să termine lucrarea la finalul lunii iulie, aşa cum am anunţat deja pe www.tion.ro. Deci, cu nouă luni înainte de termenul de finalizare. Informaţia a fost confirmată, la începutul săptămânii, de reprezentanţii firmei constructoare în mai multe ziare centrale. Iar realitatea din teren nu contrazice sub nici o formă această posibilitate.
Să „vâneze” Dorel Umbrărescu şi cel de-al doilea lot al acestui traseu? Nu e exclus! Informaţia a mai fost vehiculată şi în urmă cu câteva luni. Ce poate fi mai greu decât să-ţi muţi utilajele câţiva metri mai încolo, pentru a te apuca din nou de lucru. Mai ales când ai o imagine bună şi o autostradă terminată cu trei sfert de an înainte de termen!
Licitatia pentru lotul doi din autostrada Timisoara – Lugoj, amanata o luna
Primul lot al autostrazii Timisoara-Lugoj va fi finalizat anul viitor
Citiți principiile noastre de moderare aici!