Lucrările la parcarea subterană din Piaţa 700 au început în aprilie 2010, obiectivul fiind realizat de Constructim printr-o asociere cu societatea Administrarea Domeniului Public (ADP). Noua parcare are două nivele în subteran și unul la suprafață.
Valoarea investiţiei este de aproximativ 5,5 milioane de euro, potrivit reprezentanţilor primăriei, care au vizitat vineri noua parcare. Constructorul speră să îşi poată recupera investiţia în decurs de 10-12 ani.
„E încă devreme să vorbim de pierdere sau câștig. Toată investiția este a noastră, ne-am asumat-o prin contract. Am depășit deja cu un milion de euro bugetul inițial, mai avem de lucrat cam 30 de zile la partea din finisaje și instalații. Sperăm să ne recuperăm banii într-un interval de timp între 10 și 12 ani, depinde cât de receptivi vor fi timișorenii. Mergem mai mult pe discounturi foarte mari la abonamente, pentru că sunt foarte mulţi care vin la Finanţe, la Aquatim, dar deocamdată nu am semnat niciun contract. Sperăm că ADP-ul îşi va face datoria şi va aduce clienţi”, ne-a declarat directorul Constructim, Lucian Perescu.
Directorul ADP Timişoara, Liviu Barbu, spune că tariful practicat va fi cel mai probabil de 3,5 lei pe oră în timpul zilei şi 1 leu noaptea, dar vor exista diferite tipuri de abonamente, de la 40 la 80 de euro pe lună. De exemplu, vor exista tarife diferenţiate la abonamente pentru firmele care au sediul în zonă şi care au nevoie de un număr mai mare de locuri de parcare. Noua parcare va fi supravegheată video în întregime.
Cum vor aduce cei de la ADP clienţi? „Vom încerca să facem tarifele pentru noua parcare atractive (…) Orice parcare dinasta – nu noi inventăm roata sau apa caldă – are în jur un sistem prohibitiv la suprafaţă. Noi ne străduim ca prin mijloacele pe care ni le oferă regulamentul pe care îl avem în momentul de faţă să limităm perioada de staţionare în zona pieţei şi să încercăm să impunem un tarif mai mare pentru staţionarea respectivă. De asemenea, unele locuri folosite pentru staţionare în prezent vor fi desfiinţate. Strada Berwanger, de exemplu, este cu sens unic, iar o parte este folosită pentru staţionare. Strada va deveni stradă cu dublu sens”, a afirmat Barbu.
În ceea ce priveşte construcţia, autorităţile locale spun că soluţia folosită este o premieră. „Soluţia constructivă cu pereţi mulaţi este o inovaţie pentru ţara noastră. Am fost constrânşi să alegem această variantă din două motive: pânza de apă freatică este situată la mică adâncime, iar în al doilea rând pentru a proteja clădirile din jur, care se află foarte aproape de zona în care am construit. Soluţia a încărcat costurile şi a întârziat lucrarea, dar era singura posibilă”, au afirmat oficialii Primăriei Timişoara. De altfel, la cel de-al doilea nivel al parcării băltea încă apa vineri, dar situaţia va fi rezolvată în termen de o lună, când vor fi finalizate lucrările. Reprezentanții ADP și constructorul spun că șoferii pot folosi deja noua parcare, gratuit, timp de o lună, până când vor fi gata complet lucrările și vor fi bătute în cuie tarifele.
„O problemă a fost faptul că a trebuit să ajungem la 12 metri adâncime pentru a nu afecta stilistic clădirile deja executate în zonă și a mări capacitatea. Noi trebuia să facem un minim de 300 de locuri de parcare, am reușit să ajungem la 516. S-a folosit pentru prima dată în Timișoara și în județul Timiș, iar pentru a patra oară în țară tehnologia unor pereți mulați până la 12 metri adâncime. Ne-a întârziat aproape un an această tehnologie. În momentul în care am început nu se știa de anumite țevi de gaz, de apă, de curent… Mutarea lor și întocmirea autorizațiilor de construire au durat mai mult decât lucrarea efectiv”, a adăugat Perescu.
Alte lucruri care au dus la întârzierea lucrărilor, spune constructorul, au fost descoperirea unui sit arheologic şi… neînţelegerile cu reprezentanţii Direcţiei de Finanţe. „Toată vara am pierdut-o din cauza descărcării de sarcină arheologică pentru că Muzeul Banatului, cu care aveam contract să facă lucrarea, nu şi-a făcut treaba, a întârziat, mici şantaje… Cei de la Finanţe, şi acum avem discuţii cu ei, nu vor să ne lase să facem rampele către ei pentru că le afectăm proprietatea. Dincolo de faptul că sunt pe teritoriul nostru, pe care îl avem în concesiune, acum avem discuţii pe treaba asta şi stăm şi ne ciondănim… Ar fi necesare, pentru că oamenii în principal vor veni la Finanţe”, a mai afirmat reprezentantul societăţii constructoare.
Directorul ADP a afirmat că se intenționează şi realizarea celei de-a doua parcări subterane, în zona Stadionului Dan Păltinișanu, între Casa Tineretului și McDonalds, şi că s-au purtat discuţii în acest sens tot cu cei de la Constructim. Reprezentanţii societăţii spun însă că discuţiile legate de o nouă asociere sunt premature, în condiţiile în care au fost nevoiţi să aştepte un an după autorizaţia de construire la Piaţa 700 şi au încasat mai multe amenzi de la primărie.
„A durat un an de zile obţinerea autorizaţiei de construire. Am început să lucrăm mai repede şi avem trei amenzi: că am murdărit drumul, că am început mai repede şi că am tăiat 24 de pini negri. Încă nu i-am găsit, dar îi căutăm… (…) E prematur, să vedem rezultatele, vedem”, a conchis Lucian Perescu.
Directorul ADP spune că în apropierea stadionului se doreşte construirea unei parcări cu un SPA deasupra, după ce iniţial reprezentantul societăţii din subordinea Consiliului Local Timişoara vorbea şi de realizarea unui patinoar în zonă, un proiect care a fost însă abandonat.
Negocieri pentru cinci parcari subterane la Timisoara
Construirea de parcari subterane, blocata in Consiliul Local Timisoara
Citiți principiile noastre de moderare aici!