Întreaga discuţie a pornit de la o declaraţie făcută de Răzvan Cuc în cadrul unei conferinţe de presă, în care a declarat că ar dori să renunţe la aceste două tunele, unul în lungime de 900 de metri, unul în lungime de 1.900 de metri, aflate în vecinătatea localităţii Holdea, pentru că ar fi prea scumpe, adică 180 de milioane de euro. Dar, spune ministrul, vrea să se consulte cu cei de la Comisia Europeană înainte de a lua o decizie.
„Să vedem ce ar însemna din punct de vedere al finanţării europene dacă am alege să mergem pe varianta veche”, a declarat Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor.
Deputatul de Timiş, Cătălin Drulă, fost consilier în cadrul Ministerului Transporturilor, atrage atenţia asupra uneia dintre ideile lansate de ministrul actual al Transporturilor, Răzvan Cuc. Conform deputatului, ministrul ar fi lansat ideea solicitării eliminării celor două tunele de pe autostrada Lugoj – Deva, lot 2, cunoscute ca şi ecoducte necesare pentru a permite circulaţia animalelor. Acestea au fost solicitate expres prin autorizaţia de mediu actualizată aferentă acestei autostrăzi, în plus, soluţia tehnică ce necesită deblee este una inadecvată, spun specialiştii.
„Cea mai recentă aberație de la ministrul Transporturilor, dl. Cuc: <<discutăm la Comisia Europeană să renunțăm la tunelurile de pe autostrada Lugoj-Deva>>.Domnule ministru, nu Comisia Europeană ne cere să construim acele tuneluri, ci propriile noastre evaluări făcute după legile și reglementările naționale. Avem un acord de mediu emis de statul român la care s-a muncit ani de zile care ajunge la concluzia că soluția tehnică din licitația inițială, o săpătură masivă, ar fi fost catastrofală prin efectele asupra mediului. Dar dincolo de aspectele de mediu, soluția inițială era pur și simplu proastă din punct de vedere tehnic. Un debleu (săpătură) cu adâncimea de 40 de metri (cât un bloc de 10 etaje) și deschiderea la partea superioară de câteva sute de metri prin pământuri similare cu cele de pe Orăștie-Sibiu. Aceste tuneluri se impuneau oricum din punct de vedere tehnic în orice țară normală (nu trebuie să ne uităm mai departe de Ungaria să vedem că orice ridicătură de relief mai mare e traversată prin tuneluri)”, conform lui Drulă.
Cătălin Drulă vorbeşte şi despre presupusa reducere de costuri, folosită ca şi motiv de Cuc pentru eliminarea tunelelor, una exagerată, spune deputatul.
„Aduce în discuție domnul Cuc și chestiunea costurilor pentru aceste tuneluri. În primul rând, exagerează sumele, e vorba de 100 mil eur în plus (nu de 180), dar nu asta e important. Discutăm despre un contract de la Lugoj la Deva care a fost licitat pentru aproximativ 400 mil de euro, dar pe care statul român estimase să plătească dublu (s-a venit cu valori foarte mici la licitație). Un contract finanțat 85% de Comisia Europeană cu fonduri nerambursabile. Nu această suplimentare pentru o soluție mai bună e problema, domnule Cuc, ci felul cum derulează CNAIR și Ministerul acest contract prin care s-au pierdut mult mai mulți bani, atât drept costuri de oportunitate că nu-i gata autostrada, cât și efectiv ca suplimentări cerute de constructori pentru că statul nu e în stare să le asigure front de lucru”.
Deputatul mai atrage atenţia asupra faptului că această porţiune de aproape 15 kilometri va îngreuna enorm traficul rutier şi că va reprezenta problema legăturii României cu Europa pe şosea, zona urmând să fie afectată pentru mulţi ani. Toate vehiculele vor fi nevoite să coboare de pe autostradă şi să circule pe fostul drum naţional, îngust, cu serpentine, care va produce cozi interminabile de maşini şi tiruri, spune Cătălin Drulă.
Lungimea totală a tunelelor de pe lotul 2 este de aproximativ doi kilomeri pe fiecare sens, nu 3. Costurile suplimentare estimate în urma apariției tunelurilor sunt estimate la aproximativ 100 milioane euro, nu 180, cum ar fi precizat ministrul. Pentru acestea a fost realizat deja un studiu de fezabilitate şi era aşteptată lansarea unei noi licitaţii pentru stabilirea firmei care se va ocupa de construcţie.
Vă reamintim că pe lotul 2 au fost deja deschişi circulaţiei în luna martie 15 kilometri, porţiunea cu tunele fiind în continuare neîncepută. În acest moment se poate circula între nodurile Traian Vuia şi Margina.
Constructor al lotului este Asocierea S.C. Salini Impregilo S.p.a. și S.e.c.o.l. — Societa Edile Construzioni e Lavori, iar valoarea contractului a depășit 562,730 milioane lei fără TVA, din care 478,321 milioane lei fonduri de coeziune (85%) și 84,409 milioane lei de la Guvernul României (15%).
Citiți principiile noastre de moderare aici!