Peste 11 milioane de lei vor fi primiți de Aeroportul Internațional Timișoara din bani europeni pentru realizarea unei aerogări pentru zboruri externe, dar care va schimba total fața întregului aeroport timișorean.
Marți a fost semnat contractul de finanțare pentru accesarea fondurilor UE pentru construirea unui nou terminal destinat pasagerilor care sosesc de pe cursele externe. Valoarea totală a investiției este de 30,3 milioane de lei, din care aproximativ 50% va fi din fonduri proprii ale Aeroportului, iar restul – fonduri europene și fonduri ale Ministerului Transporturilor. Vorbim despre cea mai mare sumă investită în ultimii ani în infrastructura aeroportuară. Noul terminal va fi o clădire modernă, după ultimele standarde în materie de siguranță și securitate. Construcția terminalului va demara la începutul anului viitor și are o durată de execuție de 12 luni. Terminalul va avea o suprafață desfășurată de 4.383 mp, 3 fluxuri de pasageri, 3 sisteme de benzi de bagaje și 10 puncte de control al documentelor, 3 puncte de control vamal. Terminalul pregătește aeroportul pentru a susține un flux de aproximativ 3 milioane de pasageri pe an, cifră estimată pentru următorii ani.
„Acest obiectiv este finanțat în proporție de 50% de către Aeroportul Timișoara, cu suportul financiar-bancar al Banc Post și Banca Transilvania, și cealaltă parte de 50% este finanțată de către Statul Român, prin Programul Operațional Infrastructură Mare, gestionat de către Ministerul Transporturilor prin Autoritatea de Management a Organismului Intermediar pentru Transporturi”, spune Dan Idolu, directorul AIT.
Noul proiect este cel mai important derulat de AIT până acum. Dimensiunile noii clădiri sunt importante și vor urca Timișoara în topul național al aeroporturilor.
„Continuă mica dezvoltare de până acum și este un început al unui program mare de dezvoltare, care a început cu anunțarea de fapt a ceea ce am făcut azi, o informare a semnării contractelor de finanțare, pe de o parte pentru fonduri nerambursabile cu Ministerul Transporturilor, pe de altă parte cu băncile, consorțiul Bancpost – Banca Transilvania, pentru realizarea obiectivului terminal sosiri curse externe. Este proiectul poate ca valoare cel mai mic din suma de proiecte pe care ni le propunem în următorii doi ani, de aproximativ 5 milioane de euro, care va reprezenta de fapt poarta de intrare în regiunea de vest a României. Vor fi patru porți de acces, 10 puncte de control frontieră pașapoarte și un sistem de 3 benzi de bagaje care va spori substanțial confortul pasagerilor. Este vorba clădire nouă, în imediata apropiere a terminalului existent, și care, într-un final, atunci când va fi gata, eu zic că în 30 decembrie 2020, va face un nou corp comun mare de aerogări care va fi legat prin elemente de arhitectură de clădirea existentă. Contractul este până în 30 decembrie 2019, dar faptul că am asigurat toate condițiile de începere a lucrărilor, am avut întâlnirea cu constructorul, graficul de lucrări, față de varianta licitată, am reușit să îl aducem undeva la 9 luni. Asta înseamnă că undeva în 30 octombrie, estimăm să fie gata”, a mai menționat Idolu.
Proiectul este finanțat prin fonduri europene nerambursabile, prin Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020, axa prioritară 2 Dezvoltarea unui sistem multimodal, de calitate, durabil și eficient.
Drum de acces la patru benzi și centru intermodal
Consiliul Județean Timiș va realiza o serie de investiții majore, din fonduri proprii și guvernamentale, care vor afecta în sens pozitiv activitatea aeroportului. Cel mai important, drumul de legătură dintre sensul giratoriu cu centura de ocolire a circulației şi aeroport va fi extins la două benzi de sens. Ideea principală urmărită este ca întreg traficul să fie mutat de pe actualul drum județean care vine de la sensul giratoriu de la ieșirea din Ghiroda şi până la intersecția pe centura către varianta de ocolire, iar ieșirea spre Timișoara să se facă pe pasajul care trece peste drumul național dinspre Lugoj, de unde se va continua tot pe două benzi pe sens până la intrarea în oraş.
Decizia este una justificată având în vedere şi investiţia care va fi derulată de CFR Infrastructură, care va reabilita calea ferată peste care vechiul drum trecea, parte a coridorului european IV, şi care va deveni una de mare viteză, traficul rutier urmând să fie mutat de pe această rută. De asemenea, Călin Dobra, şeful CJ Timiş, a vorbit şi despre crearea în aceeași zonă cu aeroportul a viitorului centru intermodal al Timișoarei. Pentru acesta se va solicita trecerea din domeniul public al statului în domeniul public al județului o suprafață de 6,5 hectare, aici urmând să fie amenajat centrul intermodal.
„Închidem anul 2018 cu contracte semnate în luna decembrie, chiar în aceste două zile, de aproximativ 65 de milioane de euro, contracte semnate cu Guvernul României și prin Ministerul Transporturilor, amândouă contracte, deoarece vorbim și de Centura Ocolitoare Timișoara Sud și extinderea aeroportului. Acest proiect cred că este un prim pas în ceea ce înseamnă extinderea aeroportului, deoarece discutăm de proiecte mult mai ample pentru aeroport și pentru întreaga zonă. După cum știți, discutăm în primul rând de infrastructura rutieră și modernizarea infrastructurii rutiere și bine-înțeles de un centru intermodal pe terenul care la momentul acesta este în domeniul statului și pentru care am făcut solicitarea să fie trecut în domeniul public al județului, astfel încât CJ, împreună cu partenerii – Primăria Ghiroda pe raza căreia se află aeroportul din Timișoara, să reușim realizarea intermodalului”, a declarat, la rândul său, Călin Dobra, președintele CJ Timiș.
Citiți principiile noastre de moderare aici!