Aşa cum anunţam încă de săptămâna trecută, principala noutate pe care o aduce acest regulament de parcare, sistemul TimPark, se referă la faptul că şoferii îşi vor putea parca maşinile în Timişoara doar folosind telefonul mobil (prin voucher sau SMS) sau în baza unui abonament cumpărat anticipat. Vor dispărea tichetele de parcare care pot fi achiziţionate în prezent.
Primarul Nicolae Robu nu agreează nici ideea achiziţionării unor aparate de taxare, a unor parcometre, motivând în principal că acestea sunt prea costisitoare. „Crede cineva că acestea se obţin pe gratis? Nu, oameni buni. Costă 4000 euro bucata şi ne trebuie cam 200 de bucăţi. Deci, ar trebui să plătim 800 000 euro pentru ele. Chiar n-avem ce face cu banii?! Astfel de aparate există cam peste tot pentru că au fost cumpărate înainte de a apărea sistemul de plată prin telefon mobil şi, evident, odată ce ele existau, au fost păstrate în funcţie şi după ce s-a introdus sistemul de plată prin telefon mobil”, susţine edilul într-o nouă postare pe pagina sa de Facebook.
Oricum, primarul a dezbătut deja subiectul în mediul virtual şi este hotărât să promoveze noul sistem TimPark. „O spun încă o dată: Timişoara a fost, cândva, un oraş al inovării, un oraş al sensibilităţii la nou, un oraş cu foarte multe premiere naţionale şi chiar europene. Din păcate, a ajuns, astăzi, un oraş îngheţat în propriul tipar din urmă cu cca 25 de ani – poate chiar mai mult! -, iar unii dintre dumneavoastră faceţi eforturi disperate să-l menţineţi astfel. Ei bine, n-o să reuşiţi, pentru că eu voi promova noul cu voia sau fără voia dumneavoastră, a conservatorilor, având alături de mine majoritatea covârşitoare a timişorenilor care m-au ales, respectiv care mi-au devenit susţinători între timp, care nu sunt la fel de vocali ca dumneavoastră, conservatorii, dar care ştiu să mi se arate alături în momentele importante (sondaje, alegeri, etc.)”, mai spune primarul în postarea sa de pe Facebook. Trebuie precizat că noul la care face referire edilul e… destul de vechi, dacă ne gândim că în Timişoara se poate parca de ani buni prin intermediul telefonului mobil, dar în paralel există şi tichetele de parcare pentru „conservatori”.
O veste bună pentru şoferi este că dacă va fi implementat sistemul TimPark nu vor mai fi taxaţi pentru staţionare pe câteva străzi importante din oraş – Pestalozzi, Calea Martirilor, Vasile Pârvan, Dâmbovița, Liviu Rebreanu, Corbului, 1 Decembrie, Cluj, Gheorghe Doja, Traian Grozăvescu, Franz Liszt şi Iancu Văcărescu, din spusele lui Robu.
Cum va funcţiona noul TimPark
În noul sistem TimPark, oraşul va fi împărţit tot în trei zone tarifare, la fel cum este şi acum, dar acestea vor fi zona roşie, zona galbenă şi zona albastră, în sistemul TelPark existând o zonă verde, una galbenă şi una albastră. Vor exista şi tipuri de abonamente în funcţie de aceste zone.
Chiar dacă plata parcării prin telefon nu este o noutate în Timişoara, oficialii municipalităţii vor ca această modalitate de plată să devină una exclusivă în cazul şoferilor care vor să parcheze pentru câteva ore să spunem sau o zi pe o strada cuprinsă în aria TimPark.
La plata prin intermediul telefoniei mobile vor exista două variante, potrivit regulamentului propus de administraţia locală: taxarea la minut (în sistem prepay, care presupune cumpărarea unui voucher, înregistrarea în sistem prin SMS şi două apeluri telefonice sau beep-uri, unul când începe staţionarea şi altul când se încheie), sau taxarea pe oră (pe bază de SMS), tarifele percepute fiind, în ambele cazuri, în funcţie de zona de staţionare. În sistemul bazat pe vouchere, tarifele de parcare vor fi de 1,50 lei pe oră în zona roşie (I), 1 leu pe oră în zona galbenă (II) şi 0,50 lei pe oră în zona albastră (III). Vor exista cartele valorice de tip voucher având diferite valori – 5, 10, 30, 50 sau 100 de lei.
Pentru a plăti staţionarea prin SMS în noul sistem TimPark, şoferii trebuie să plătească 0,50 euro plus TVA pe oră în zona roşie, 0,35 euro plus TVA pe oră în zona galbenă sau 0,25 euro plus TVA pe oră în zona albastră, spun oficialii municipalității. Există şi varianta de a plăti 3 euro plus TVA pentru întreaga zi, în orice zonă, opţiune de care conducătorii auto dispun de altfel şi în prezent. Primele 15 minute de staţionare vor fi gratuite.
În parcările cu bariere se va plăti tot 3 lei pe oră, la fel ca în prezent, dar riveranii vor beneficia de un tarif special între orele 18.00-9.00, de 0,10 lei pe oră.
În ceea ce priveşte abonamentele, acestea vor fi de mai multe tipuri: generale (pentru toate zonele tarifare), pentru zona tarifară I (zona roşie), pentru zona tarifară II (galbenă), pentru zona tarifară III (albastră), la purtător, (transmisibile, pentru toate zonele tarifare, exceptând parcările cu acces controlat), de locatar, pentru persoanele cu handicap, pentru beneficiarii OG 105 din 1999 (deportaţi, obligaţi la muncă forţată, evacuaţi etc.) şi pentru deţinătorii de vehicule cu propulsie electrică, ultimele trei categorii având dreptul să staţioneze gratuit în orice zonă.
Tarifele nu vor creşte în cazul abonamentelor. Un abonament general va costa 42,84 lei pe lună, 122,85 lei pe trei luni şi 448,56 lei pe an, adică la fel ca în prezent. Un abonament pentru zona roşie, zona I, centrală, de exemplu, va fi 34,23 lei pe lună, 98,28 lei pe trei luni sau 357,84 lei pe an. În zona III, abonamentul va costa 21,42 lei pe lună, 61,74 lei pe trei luni şi 224,28 lei pe an.
Taxe de penalizare
În ceea ce priveşte partea punitivă, trebuie spus că şoferii vor plăti taxe de penalizare dacă staţionează fără abonament sau fără a achita contravaloarea parcării prin intermediul telefoniei mobile, dacă depăşesc timpul de staţionare în cazul au apelat la plata prin telefon, dacă staţionează pe baza unui abonament care nu este conform zonei în care staţionează efectiv, cu abonamente expirate sau eliberate pentru alte autovehicule, dacă staţionează fără să afişeze abonamentul sau acesta nu este afişat astfel încât să se poată vedea elementele de identificare şi dacă staţionează necorespunzător, ocupând două locuri de parcare, acolo unde acestea sunt marcate.
Valoarea taxei de penalizare este de 70 de lei în cazul achitării până în primele 15 zile calendaristice de la data comunicării actului de constatare a abaterii (inclusiv ziua abaterii), 150 de lei începând cu cea de-a şaisprezecea zi şi 40 de lei în cazul achitării în primele 48 de ore de la abatere.
Poliţiştii locali nu vor mai dispune ridicarea maşinilor. În situaţia în care posesorul unui autovehicul este identificat la a treia abatere şi nu a plătit contravaloarea penalizărilor anterioare se pot bloca roţile maşinii. Roţile vor fi deblocate numai după achitarea taxelor de penalizare, respectiv a unei taxe de deblocare.
Dezbaterea publică pe tema noului sistem de parcare TimPark va fi organizată astăzi, 25 februarie, cu începere de la ora 17.00, în sala de consiliu a Primăriei Timişoara. Noul regulament de parcare urmează să fie apoi supus spre aprobare în şedinţa de consiliu local de mâine.
Citiți principiile noastre de moderare aici!