V-am prezentat recent un raport al Curții de Conturi care constata nereguli de sute de milioane de lei în derularea contractului de execuție a autostrăzii Arad-Timişoara. Dezastrul ce reiese din documentele inspectorilor poate fi însă observat cu ochiul liber de orice şofer care traversează cei 32 de kilometri de autostradă.
Un scurt istoric. Contractul de execuţie a autostrăzii Arad-Timişoara a fost semnat pe 11 decembrie 2008, iar lucrările ar fi trebuit să înceapă în ianuarie 2009 şi să fie finalizate doi ani mai târziu, în ianuarie 2011. Însă, în realitate, lucrările de construcţie realizate de consorţiul FCC Construccion-Astaldi au demarat doar în vara anului 2009. Au urmat alte întârzieri, constructorul invocând faptul că pe traseul autostrăzii au fost descoperite mai multe situri arheologice, care trebuiau studiate de muzeografi. Numeroase vizite ministeriale pe şantier şi chiar ameninţări cu rezilierea contractului nu au grăbit ritmul. La conducerea Ministerului Transportului s-au succedat în aceşti patru ani o serie de miniştri, fiecare dând un alt termen pentru finalizarea lucrărilor.
A fost nevoie de apropierea alegerilor locale şi parlamentare pentru ca, în decembrie 2011, premierul de atunci, Emil Boc, să sosească cu mare fast la Timişoara pentru a deschide circulaţiei autostrada Arad-Timişoara. După ce a inspectat autostrada, acesta a afirmat că până în luna martie a anului 2012 toate lucrările neefectuate vor fi finalizate. Imediat după plecarea premierului, muncitorii au instalat o serie de semne provizorii care anunţau că pe autostradă viteza de circulaţie este de doar 100 km/h, faţă de 130 km/h, cât este limita stabilită prin lege. Motivul? Proaspătul tronson nu respecta o serie de măsuri de siguranţă: nu avea parapeţi, nici garduri, nici chiar parcări sau ieşirile prevăzute în proiect.
Luna martie a anului 2012 a venit şi a trecut fără vreun progres semnificativ. Cireaşa de pe tort a venit în luna septembrie a anului trecut, când tronsonul de autostradă încă nefinalizat a intrat în reparaţii, iar în trei locuri viteza a fost restricţionată la 60 km/h.
Iată-ne ajunşi în 2013 şi, conform conducerii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), autostrada Arad-Timişoara va fi, în sfârşit, finalizată. Noul termen – iunie 2013.
„Recepţia lucrărilor efectuate pe autostrada Arad-Timişoara este prevăzută a avea loc la data de 30 iunie 2013”, se arată într-un document transmis redacţiei www.tion.ro de directorul general interimar CNADNR, Mircea Pop.
Dacă acest ultim termen va fi respectat, un calcul simplu arată că ritmul de lucru la autostrada Arad-Timişoara este de circa 670 de metri pe lună, sau un pic mai mult de 20 de metri pe zi.
Conform documentelor oficiale, valoarea lucrărilor la acest tronson este de 482,8 milioane de lei, echivalentul a 135,43 milioane euro. În răspunsul primit de la CNADNR, penalităţile aplicate până acum de companie antreprenorului au fost de circa 20 de milioane de lei.
„Penalităţile facturate de Beneficiar Antreprenorului sunt: 11.291.921,24 lei datorită nerambursării la timp de către Antreprenor a Avansului primit pentru anul fiscal 2009; 9.526.088,77 lei – penalităţi calculate de Inginer datorită eşecului de îndeplinire a cerinţelor contractuale (Eşuării conformării cerinţelor managementului de trafic, Eşuării conformării cerinţelor Programului, Eşuării de a furniza dovada plăţii primelor de asigurare, Eşuării de a realiza un progres minim în programul lunar al lucrărilor)”, se mai arată în răspunsul semnat de directorul interimar al CNADNR.
Astfel, cu puţin noroc, poate vom circula anul acesta fără restricţii pe autostrada Arad-Timişoara.
Citiți principiile noastre de moderare aici!