Deschizi ușa și pășești într-un hol desprins parcă din universul creat de Roddenberry, creatorul celebrului Star Trek la începutul anilor ’60. Tapetul care te trimite într-o lume SF deschide, de fapt, drumul spre centrul de comandă, în care se află un perete uriaș plin de monitoare și zeci de calculatoare cu joystick-uri încă înfoliate. Acolo, 12 oameni vor urmări imagini video live din traficul timișorean, odată ce vor fi montate cele 230 de camere de supraveghere în cele 134 de intersecții semaforizate despre care Tion.ro v-a anunțat miercuri dimineață.
„Centrul de Comandă și Control al traficului are rolul de a coordona sistemele de management al traficului, de management al flotei vehiculelor de transport public şi de a asigura monitorizarea traficului rutier din oraş prin intermediul sistemului de supraveghere video. În acelaşi timp, asigură şi coordonarea sistemelor de informare prin intermediul panourilor cu informaţii variabile amplasate în oraș, precum şi operarea sistemelor de aplicare a legii pentru depăşirea limitei de viteză şi a trecerii pe culoarea roşie a semaforului. Centrul de Comandă şi Control dispune de 12 posturi de operare pentru personalul ce va coordona activităţile, posturi dotate cu toate facilităţile necesare îndeplinirii activităţilor specifice. Fiecare dintre aceste posturi de operare este dotat cu o staţie de lucru şi trei monitoare. Toate aceste posturi sunt amplasate într-o sală special amenajată, Cameră de Comandă, dotată şi cu un perete de 12 monitoare cu o diagonală de 80 inch fiecare, amplasate pe două rânduri, care are rolul de a prezenta informaţiile solicitate de către operatori în mod unitar”, transmit reprezentanții primăriei.
Potrivit autorităților locale, peretele de monitoare – Videowall Display – este cel mai modern din țară, cu o suprafață de 22,08 mp, fiind, totodată, cel mai mare ecran de acest tip montat până în prezent în România. La doi pași de acest perete se află Camera serverelor, care a fost concepută astfel încât să permită funcționarea corespunzătoare a echipamentelor. Sunt, de fapt, zece servere diferite.
Toate aceste echipamente nu vor putea fi folosite la capacitate maximă până în primăvară, pentru că abia atunci vor fi instalate toate camerele video în intersecțiile din oraș ori sistemele de detecție sau radarele. Proiectul este, așadar, unul mai amplu, desfășurat pe fonduri europene, valoarea totală fiind, conform oficialilor primăriei, de 25,6 milioane de lei, cu tot cu TVA. Autoritățile locale mai trebuie și să angajeze cei 12 oameni care vor fi instruiți să monitorizeze traficul din oraș.
Poliția are liber la imaginile video din trafic
Odată ce va fi pus în funcțiune sistemul de management al traficului, autoritățile vor putea folosi imaginile de pe străzi. Acestea sunt stocate doar pentru 30 de zile, însă oamenii legii vor putea cere să fie păstrate pentru o perioadă mai lungă sau… pentru totdeauna. Nu toate imaginile însă, ci doar cele necesare.
„Imaginile video vor fi stocate 30 de zile, după care se vor șterge automat. În cazul în care se solicită o anumită înregistrare, ea se salvează și se stochează nelimitat. Imaginile se dau numai cu aprobare și doar la autorități, la Poliție, organe de anchetă și instanțe. Pot fi folosite numai dacă sunt cerute. Cel care este interesat și știe că va folosi acele imagini la un moment dat va trebui să solicite imaginile în aceste 30 de zile, pentru ca cei de la centru să știe să le stocheze. Datele de trafic se stochează ani de zile. Dacă se ajunge, Doamne Ferește, la o neînțelegere, cine a trecut pe roșu sau pe verde la un anumit moment… aceste date pot fi oricând accesate. Este un volum foarte mare de informații”, ne-a declarat Ion Dedu, coordonator de proiect, fost șef al Direcției de Transporturi din Primăria București, care a demisionat în această vară din motive personale.
Șoferii timișoreni, dar și pietonii, trebuie să fie mai atenți în trafic și să se gândească de două ori înainte să încalce legea. Din centrul de management de pe Bd. Iuliu Maniu din Timișoara se vor putea vedea foarte ușor șoferii care vor trece pe roșu sau chiar și pietonii, sistemul putând să recunoască și numerele de înmatriculare. Imaginile nu vor putea fi folosite însă pentru aplicarea de amenzi. Cel puțin pentru moment, susțin specialiștii.
„În afară de sistemul de management și control centralizat al traficului rutier și a subsistemului de semaforizare, avem subsistemul de supraveghere video, cel de comunicație, cel de detecție – aici vorbim de o multitudine de senzori care pot fi introduși în acest sistem general – a încălcării legislației rutiere, depășirea vitezei legale și trecerea pe roșu, subsistemul de recunoaștere a numerelor de înmatriculare. Nu vrem să speriem pe nimeni, nu există prevăzută o soluție în ceea ce privește transmiterea de sancțiuni”, ne-a mai spus Ion Dedu.
Partea bună a acestui proiect este că echipamentele cumpărate pe fonduri europene vor permite studierea traficului și predicțiile, autoritățile locale putând fluidiza mult mai ușor circulația. De asemenea, de anul viitor Timișoara ar putea avea în sfârșit mult-așteptata undă verde.
Potrivit primarului Nicolae Robu, toate camerele video și echipamentele au fost cumpărate, dar ele vor fi montate până la sfârșitul lunii martie sau începutul lunii aprilie, sistemul fiind funcțional abia din primăvara anului 2016. Muncitorii firmelor Swarco Traffic România, Avitech.Co și Swarco Mizar SPA – asocierea de firme care a câștigat licitația – au montat doar trei camere video din totalul de 230, toate pe Bd. Take Ionescu. Până acum au fost decontate lucrări în valoare de 21 de milioane de lei, urmând ca cele care se fac anul viitor să fie plătite din bugetul local, proiectul fiind desfășurat pe fonduri europene, pe exercițiul financiar 2007-2013.
Proiectul prevede, de fapt, montarea de semafoare în 44 de intersecții, modernizarea a 90 de intersecții, montarea de 230 de camere de supraveghere în 134 de intersecții, montarea a șapte radare de viteză, a 13 radare de informare, a 13 panouri cu afișare numerică, a 37 de sisteme de detecție a trecerii pe roșu, a 17 panouri de afișare a mesajelor variabile și amenajarea centrului de comandă pentru trafic și supraveghere video.
Aici găsiți lista intersecțiilor cu camere video!
Citiți principiile noastre de moderare aici!