Am încercat să aflăm de la primarul Nicolae Robu dacă primăria are vreun proiect concret de realizare a vreunei noi parcări în oraş anul acesta, în condiţiile în care în bugetul pe 2013 nu sunt prevăzuţi bani expres pentru niciun astfel de obiectiv.
„Are, dar pentru marile parcări nu vrem să cheltuim din banii primăriei. Marile parcări, şi în Timişoara, ca şi în alte oraşe, trebuie realizate în parteneriate public-private. Primăria trebuie să pună la dispoziţie terenul, iar investitorii privaţi trebuie să vină cu banii. Noi nu avem cum să alocăm sumele importante care ar fi necesare pentru parcări subterane, respectiv supraterane”, a afirmat Robu.
Dacă fosta administraţie a încercat tot felul de variante pentru realizarea de parcări subterane – s-au purtat negocieri cu diverşi investitori, se vorbea despre cinci amplasamente în zona centrală şi firme gata-gata să intre în parteneriat cu primăria, lucru pe care îl afirma chiar actualul viceprimar Traian Stoia -, actualul primar crede că în Timişoara ar fi mai potrivite parcările supraterane. În timpul lungii administraţii Ciuhandu s-a realizat în cele din urmă o singură parcare subterană, printr-o asociere a ADP cu Constructimul, în zona Pieţei 700.
Robu vrea în schimb o parcare supraetajată în zona Punctelor Cardinale, pe locul cazarmei de pe strada Oituz. Şi nu orice parcare, ci una care să fie cât un bloc, cu nu mai puţin de zece nivele.
„Eu cred că foarte potrivit pentru Timişoara ar fi să se realizeze parcări supraterane şi avem în vedere două locaţii: una care este clar stabilită, în zona Oituz, şi unde aşteptăm investitori privaţi. Vom face cât de curând anunţul public, oficial, în acest sens, şi aşteptăm cea mai convenabilă ofertă privată de investiţie într-o mare parcare în acea zonă. Eu cred că acolo se poate face o parcare P+10 de exemplu, o parcare care realmente să satisfacă nevoile pentru toți cei care vin să viziteze zona istorică a Timişoarei, Piaţa Unirii şi împrejurimile”, a adăugat edilul.
Totuşi, actuala administraţie ia în calcul şi o parcare subterană, care ar urma să fie realizată odată cu amenajarea pasajului din Piaţa Victoriei pentru circulaţie auto.
În luna februarie a acestui an, consiliul local a aprobat un studiu privind reorganizarea circulaţiei în zona centrală a oraşului. În acest studiu se face referire la amenajarea unui pasaj subteran auto de la bulevardul Republicii, prin Piaţa Victoriei, până după Liceul MIU, reorganizarea circulaţiei în sens unic de jur împrejurul centrului şi realizarea unei parcări subterane cu câteva sute de locuri pe bulevardul I.C. Brătianu, investiţii estimate la circa 6 milioane de euro. În ce stadiu suntem astăzi? Conducerea primăriei a făcut apel la sponsori, la mediul privat, pentru realizarea studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic pentru pasaj.
„Noi redefinim traficul complet în Timişoara. Aveţi răbdare şi veţi vedea. Când vom realiza pasajul din Piaţa Victoriei, el va avea conexă şi o parcare subterană. De asemenea, vom da drumul şi la alte lucrări de amenajare de parcări”, dă asigurări Robu.
Cât despre faptul că în buget nu sunt prevăzuţi bani nici pentru realizarea unor parcări mai mici şi nu neapărat în zona centrală a oraşului, în condiţiile în care 50% din veniturile obţinute din gestionarea actualelor parcări ar urma să vină la primărie în noul sistem TimPark, primarul spune că nu era necesar să fie trecute aceste alocări în buget acum, aşa cum apăreau de exemplu, în alţi ani, parcările ecologice care urmau să fie realizate în oraş.
„Nu pentru orice obiectiv trebuie să se prevadă bani în buget de la început pentru că a-i prevedea acolo înseamnă a-i bloca pentru o perioadă de timp dacă şi aşa nu se pune problema să-i cheltuieşti în prima parte a anului. Multe dintre obiective se finanţează pe bază de rectificări de buget, care au loc la jumătatea anului sau chiar după perioada de vară. Nu este obligatoriu să existe ca poziţie în buget. Se poate face o rectificare care chiar să se adauge şi noi poziţii, nu este o problemă, dar e mai uşor atunci când venim doar cu o ajustare de sumă. De aceea, pentru anumite obiective, noi am prevăzut poziţie în buget cu sume simbolice. Aşa se întâmplă când se gestionează un buget şi nu trebuie să vă speriaţi, aşa cum am văzut că s-a mai întâmplat, că n-aţi văzut bani prevăzuţi pentru pasajul Jiul. Nu e nevoie, asta nu înseamnă că pasajul Jiul nu poate fi demarat anul acesta”, susţine Robu.
În cazul Jiul, oficialii municipalităţii spun că prevederea bugetară pentru lărgirea pasajului va fi asigurată după ce se vor termina toate documentaţiile necesare, în momentul în care va fi finalizat proiectul tehnic, şi că ar fi fost „neraţional” să se prevadă bani încă de pe acum pentru acest obiectiv. Rămâne de văzut unde se vor găsi milioanele de euro necesare pentru lărgirea pasajului Jiul.
Ce se întâmplă totuşi cu banii care revin primăriei din gestionarea parcărilor în sistemul TimPark? „Vor fi folosiţi, la momentul potrivit, pentru parcări”, susţine primarul, precizând că se va aloca chiar mai mult de-atât.
Cert este că deocamdată nu se alocă nimic, iar timişorenilor nu le rămâne decât să aştepte ca edilii oraşului să-şi stabilească priorităţile „din mers”, în decursul anului, iar apoi, în funcţie de acestea, să înceapă să mute banii de la un capitol la altul…
Citiți principiile noastre de moderare aici!