Finalul stagiunii 2010/2011 va avea şi o avanpremieră “pe sticlă”, pentru cei care au ratat premiera din 27 mai, din cadrul Festivalului Internaţional Timişoara Muzicalã, ediţia a XXXVI-a, sau vor să afle cu ce se pot răsfăţa duminică seara.
TVR Cultural va difuza miercuri, 15 iunie 2011, de la ora 22.30, înregistrarea premiera operei „Adriana Lecouvreur”, pe muzica lui Francesco Cilea, sub conducerea muzicală a dirijorului italian David Crescenzi, prima montare a acestui titlu romantic la Timişoara.
Actriţa franceză Adrienne Lecouvreur a murit la vârsta de 37 de ani, otrăvită, din câte se crede, de o rivală în amor… Tragedia petrecută în 1730 a stârnit o vâlvă teribilă în epocă. Întâmplarea reală l-a inspirat pe compozitorul italian Francesco Cilea (1866-1950) în a scrie superba operă.
Viaţa marii tragediene şi cântăreţe franceze Adriana Lecouvreur (1692-1730) s-a aflat în vizorul mai multor compozitori ai sec. XIX, XX. Aşa se face ca până la Francesco Cilea au fost scrise deja trei opere cu titlul Adriana Lecouvreur de către Tommaso Benvenuti (1857), Edoardo Vera (1858) şi Ettore Perosio (1889). Nici una dintre acestea nu s-a păstrat în repertoriul teatrelor lirice. Doar opera lui Cilea, a cărei eroină este ucisă de otrava picurată pe un bucheţel de violete, a cucerit, odată cu darul posterităţii, un renume mondial.
Regizorul italian Mario de Carlo, autor al mai multor spectacole de răsunet pe scena Operei timişorene, semnează regia, decorul şi costumele noii producţii. El foloseşte experimental pentru acest spectacol un material scenografic inovator, utilizat doar de câţiva ani în producţiile teatrelor din Europa, ale cărui proprietăţi îl fac deopotrivă atrăgător şi provocator, căci panourile realizate din acest material pot fi perfect transparente sau pot reflecta ca o oglindă lumina. Întreg sistemul de ecleraj este nou şi similar cu cel al marilor opere de pe continent.
Atelierele Operei au realizat câte două garnituri de scenă pentru fiecare act al operei, folosind 800 de metri de ţesătură specială de tapiţerie din import, iar piesele de recuzită şi de mobilier de scenă sunt aduse din Italia, de la piaţa de antichităţi din Milano. Pentru cele 130 de costume din spectacol s-au folosit 1200 de metri de material, 1500 de metri de furnituri şi tul şi 100 de metri de accesorii, broderii, pietre şi paiete. Materialele utilizate sunt în totalitate din fibre naturale (mătăsuri, satin), fără poliester, aduse din Siria special pentru această producţie, fiecare costum având un design unicat.
Rolul titular, Adriana Lecouvreur, este interpretat de soprana Carmen Gurban, ale cărei rochii sunt croite din materiale pretenţioase, tafta, mătase, satin, comandate special pentru ea din Italia, la magazine care aprovizionează teatre faimoase din Europa, precum cele din Viena, Paris, Barcelona, Roma sau Milano.
În actul I, când joacă rolul Roxanei, ea poartă un costum turcesc adus chiar de la Istanbul. În rolul Prinţesei de Bouillon, Sorina Silvia Munteanu, poartă în actul II o mantie de 5 m de satin şi blană de vulpe polară, în vreme ce mantia purtată de Călin Brătescu, în rolul Maurizio, imită blana de linx iberic.
Chiar şi cele 100 de peruci din spectacol sunt achiziţionate de la o firmă specializată din Italia, la fel cum încălţările au fost făcute la ateliere din Milano care produc încălţăminte de epocă pentru teatrele din Europa.
Întregul set de decoruri, recuzită, mobilă de scenă şi costume pentru noua producţie s-a realizat în atelierele Operei din Timişoara, într-un interval record, de 50 de zile.
Distribuţia este întregită de soliştii Octavian Vlaicu, Cristian Bălăşescu, Dan Patacă, Iulian Ioan Iosip, Adrian Boba, Marius Zaharia, Crina Vezenţan, Ramona Zaharia. Spectacolul este interpretat integral în italiană, cu titrare în limba română.
Premiera mondială a operei Adriana Lecouvreur, pe muzica lui Francesco Cilea şi libretul lui Arturo Colautti, a avut loc în 6 noiembrie 1902, la Teatrul Liric din Milano.
Foto © fotosen.ro
Citiți principiile noastre de moderare aici!