Premierul României, Victor Ponta, a discutat, din nou, despre autostrada Timişoara – Belgrad, în capitala Serbiei, în 16 decembrie, atunci când a luat parte la summitul la care au participat 16 ţări est-europene şi reprezentanţii Chinei. El a discutat cu Aleksandar Vučić, premierul Serbiei, despre acest proiect, extrem de important pentru sârbi, mai ales pentru relansarea activităţii economice în zona dintre Belgrad şi graniţa cu România, destul de slab dezvoltată. Din acest motiv au apărut şi insistenţele sârbilor pentru acest proiect, care însă nu reprezintă o prioritate pentru Guvernul nostru.
Guvernul Serbiei a anunțat atunci că ambele țări implicate în proiect trebuie să facă eforturi mai mari pentru această autostradă, primii pași fiind realizarea unui studiu de fezabilitate şi găsirea unor modalităţi de finanţare.
Recent, într-un interviu acordat de Aleksandar Vučić radioului public chinez, acesta a afirmat că autostrada ar putea fi finanțată de chinezi, prin intermediul mecanismului de colaborare al Chinei cu ţările Europei Centrale şi de Est. Spre deosebire de Ministerul Transporturilor din România, care a eliminat aproape toate proiectele din Banat din Master Plan, cel din Serbia a inclus proiectul în „Strategia de dezvoltare a traficului intermodal pe cale ferată, şosele, apă şi cale aeriană” pentru perioada 2008 – 2015. Proiectul a fost inclus chiar şi în Master Planul sârb.
Vârşeţ sau Zrenjanin?
Discuţiile în Serbia legate de această autostradă se referă, în cea mai mare parte, la localizarea acesteia. Deşi majoritatea informaţiilor se referă la trecerea pe la Vârşeţ, există voci care vorbesc despre trecerea autostrăzii pe la Zrenjanin.
Conform secretarului sârb pentru Transporturi, „şi Vârşeţ şi Zrenjanin sunt oraşe care trebuie să fie legate cu autostrăzi. La Belgrad există iniţiativa de a se construi o autostradă rapidă către Zrenjanin, dar, de asemenea, există şi iniţiativa de a se construi autostrada Belgrad – Pancevo – Vârşeţ, care este cea mai scurtă rută cu Timişoara. Deci, cele două proiecte nu sunt în concurenţă. Pentru a se putea începe lucrul la autostrada spre Vârşeţ este necesar în primul rând să fie realizat proiectul tehnic şi studiul de fezabilitate, iar acestea ar costa în jur de 12 milioane de euro”, a declarat Miodrag Poledica, secretar de stat pentru Transporturi.
Alte articole pe aceeași temă:
Citiți principiile noastre de moderare aici!