Muzicienii de la Filarmonica Banatul Timișoara, oraș care în anul 2021 va fi Capitală Culturală Europeană, reclamă în continuare atitudinea directorului Ioan Gârboni. 50 de zile au negociat zi de zi pentru a semna un contract colectiv de muncă, dar spun că documentul nu-i prea ajută.
„Este vorba despre aproape 50 de zile de întâlniri zi de zi pentru a negocia ceea ce este prevăzut în lege. Pentru că noi nu am reușit prin acest contract colectiv de muncă să depășim cadrul legal, care este un cadru general. Au fost foarte puține cazurile în care am reușit să stabilim ceva în afara literei legii, cum ar fi stabilirea stagiunii pe un an înainte și anunțarea programului cu 30 de zile înainte pentru ca și noi să putem avea sarcini de serviciu cum are toată lumea. În afară de aceste lucruri, care sunt minimale, nu am reușit să stabilim nici măcar proceduri pentru colaborări, invitații de către alte filarmonici, pentru că un artist trebuie să fie mondial, trebuie să ne arătăm, să arătăm că Timișoara are artiști de valoare. Noi suntem împiedicați să facem acest lucru, unui coleg de-al meu i s-a interzis să plece pentru un turneu în Olanda, chiar și cu concediu fără plată”, a explicat Călin Nanu, secretar violonist al Sindicatului Filarmonicii Banatul, structură din care fac parte în jur de 60 de angajați.
Artiștii sindicaliștii acuză acum conducerea instituției de cultură că dorește modificarea organigramei și că vor fi tăiate din posturi.
„Acum se modifică organigrama, modificare care a venit în timpul în care noi eram în conflict de muncă. A fost precedată de o adresă făcută de către directorul nostru către consilierii locali, în care se spunea că suntem chiulangii și leneși și se prezentau niște rapoarte total mincinoase referitor la activitatea noastră artistică. El a numit asta o «fumigenă», să vadă ce reacție au consilierii, cu toate că această «fumigenă» are ștampilă, antet și semnătură din partea domniei sale. Propunerea pe care a făcut-o prevede o organigramă mai mică decât ce avem la ora actuală. Motivația lor a fost că vor reduce niște posturi care sunt deja vacante”, ne-a mai spus violonistul.
Artiștii nemulțumiți spun că foarte mulți colegi de-ai lor au ieșit la pensie sau au mers să lucreze la alte instituții, pe posturi mai bine plătite. Mai mult decât atât, ei spun că nu se fac promovări în instituție de aproape doi ani și că ei nu mai pot cânta nici măcar compoziții de Enescu.
„În ultimii 12 ani am pierdut aproape 20 de instrumentiști din vechea orchestră, eram undeva la 88, acum suntem undeva spre 70 de oameni. Deocamdată, cu angajații pe care-i avem, nu putem interpreta nici Rahmaninov, nici Enescu, nici Remus Georgescu, care a scris foarte multe lucrări pentru această filarmonică. Aceste lucrări nu se pot interpreta fără angajați din afară, fără colaboratori, fără tot felul de variante pe care încercăm să le găsim pentru a putea cânta. Sunt lipsă instrumente, și nu este vorba doar despre instrumentele cu corzi, viori, violă, violoncel. Un exemplu simplu ar fi că Enescu prevede undeva la 16 instrumentiști pentru vioara întâi, noi avem doar 15 angajați, 16 pentru vioara a doua, noi avem doar 11 sau 12, prevede 14 oameni la violă, noi avem 8, prevede cel puțin 10, dacă nu 12, la violoncel, noi avem 4, prevede 8 contrabași, noi suntem 7, mi se pare (…) la oboi unde se prevăd 4, noi avem unul. La corn, unde în general sunt 4 și în alte partituri 6 corniști, noi avem 2”, ne-a mai explicat secretarul sindicatului.
Potrivit acestuia, corul abia ajunge la 50 de oameni, iar propunerea din organigramă este să mai fie reduse patru posturi, „în condițiile în care nu există cor în România sub 75-80 persoane”. De altfel, „dirijorul corului a și declarat că, din păcate, corul Filarmonicii Banatul mai mult decât Recviemul de Verdi nu mai poate să interpreteze nimic”.
Nemulțumit de atitudinea directorului Gârboni este și Torino Tudorache, șef partidă percuție la filarmonică, membru de 35 de ani în orchestră. El spune că s-a ajuns la paroxism și că aceasta este cea mai neagră perioadă din istoria instituției de cultură.
„Ni se taie posturile, suntem dați afară, s-a ajuns până la paroxism. În noua organigramă sunt compartimente din orchestră cu cinci muzicieni care nici măcar nu apar. Compartimentul pe care îl conduc, de percuție, nr. 1 în țară, nici măcar nu este pus în organigramă, este băgat pe sub ușă”, a completat Tudorache.
De cealaltă parte a baricadei este directorul Ioan Gârboni, care susține că cei care sunt nemulțumiți refuză să plece în concerte cu corul și că el, de fapt, mărește organigrama. Mai mult, instituția va avea cu noua organigramă și un director artistic.
„Noua organigramă a fost votată în Consiliul de administrație, s-a modificat pentru că ne obligă legea după GDPR. Noi nu am avut niciodată mai mult de 70 și ceva de angajați în orchestră, acum am cerut 86. În cor sunt 50, iar posturile care sunt în plus sunt în plus pentru că le-am cerut. În cor se mai aduc posturi, nu este adevărat ce spun ei. Sunt orchestre în lumea aceasta în care sunt 73 de inși și fac trei concerte pe săptămână, inclusiv operă. Ai mei fac un concert pe săptămână. Corul nostru este în Olanda, iar ei spun că nu vor să meargă în turneu. Nu este adevărat că nu sunt lăsați să plece. Organigrama a fost de 191 de oameni, noi nu am avut niciodată atâția angajați, pentru că nu am avut de unde să angajăm muzicieni de valoare”, a replicat Ioan Gârboni.
Noua organigramă a Filarmonicii Banatul intră în dezbatere publică. Cei interesați se pot prezenta joi, 22 noiembrie, la ora 14, în sala de consiliu a primăriei. Oricine are o opinie pe această temă o poate transmite și în scris, Direcției Secretariat General – Serviciul Administrație Locală, sau în format electronic, pe e-mail, până în 22 noiembrie, la ora 12.
Articole pe aceeași temă:
[related-post post_id=”2148764″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!