Proiectul de hotărâre pentru modificarea şi completarea Regulamentului de funcţionare a sistemului de parcare a autovehiculelor în regim TelPark a fost aprobat marţi în Consiliul Local Timişoara cu câteva amendamente. Toate amendamentele au venit din partea consilierilor locali ai PDL.
Printre altele s-a decis scumpirea abonamentelor de parcare, limitarea staţionării la două ore în zona pieţelor agroalimentare, străzile exact urmând să fie stabilite şi cu acordul Consiliului Local Timişoara, precum şi limitarea staţionării pe mai multe străzi din zona centrală a oraşului. O altă noutate este că se va plăti TelPark şi sâmbăta între orele 8-13 în parcările din jurul pieţelor. În schimb, şoferii nu vor fi taxaţi în zilele lucrătoare până la ora 19, cum ar fi vrut conducerea Primăriei Timişoara şi şeful ADP, Liviu Barbu, ci ca şi până acum până la ora 17. Consilierul Ovidiu Ciuhandu a venit cu amendamentul de a se renunţa la extinderea sistemului TelPark până la ora 19, propunerea sa fiind aprobată. Tot el a propus ca zona adiacentă pieţelor să fie stabilită printr-o nouă hotărâre de consiliu, fiind precizate exact străzile pe care va fi limitată staţionarea.
ADP va stabili, cu avizul Comisiei de Circulaţie, străzile din zona centrală pe care perioada de staţionare nu va putea depăşi două ore taxabile. Potrivit directorului ADP vor fi 32 de străzi din zona Cetate, care vor fi aprobate în Consiliul Local Timișoara. Abonamentele nu vor fi valabile în acest perimetru, pentru că aici vor fi stabilite ”tarife speciale”. Tarife speciale vor fi şi în zona adiacentă pieţelor unde va fi limitată staţionarea. Aceste tarife nu vor fi însă aprobate în plen, ci trebuie doar să primească avizul Comisiilor 1 și 3 din cadrul Consiliului Local Timișoara. Se vehiculează tariful de 2 lei pe oră pe aceste străzi cu staţionare limitată.
„În această zonă nu vor fi valabile decât tichetele şi taxarea cu telefonia mobilă. Intenţionăm în prima jumătate a anului viitor în zona aprobată de Consiliul Local să introducem şi parcometre. Noi, din punctul nostru de vedere, am spus că tariful ar trebuie să fie 2 lei, o bună parte din consilieri vehiculează 1 euro, 4,5 lei în zona centrală. E tariful orar 2 lei pe oră, deci 4 lei pe cele două ore. Urmează să discutăm aceste tarife”, a declarat Liviu Barbu.
Intenţia autorităţilor locale şi a celor de la ADP este de a descuraja, prin preţ, accesul în zonele foarte aglomerate, în principal zona centrală, mărind preţurile la abonamente sau lăsându-i pe conducătorii auto fără posibilitatea de a parca pe anumite străzi cu abonament, limitând staţionarea la două ore şi introducând tarife speciale, după modelul Viena, invocat de primarul Gheorghe Ciuhandu în plen.
„Noi am făcut un sistem hibrid, n-am rupt toată pisica. Pe 32 de străzi o să fie parcare cu staţionare limitată, pe 143 de străzi o să fie cu abonamente”, a adăugat şeful ADP.
Încă nu se ştie cât vor costa noile abonamente TelPark
Abonamentele vor fi de mai multe tipuri şi se stabilesc noi modalităţi de calcul pentru acestea, plecând de la un tarif orar de bază. Directorul ADP Timişoara vorbeşte chiar de tarife duble la unele tipuri de abonamente. De exemplu, preţul abonamentului general, care conferă drept de staţionare pe timp nelimitat în orice zonă tarifară – cu excepţia parcărilor cu bariere, a celor adiacente pieţelor agroalimentare şi a celor de pe străzile cu staţionare limitată -, netransmisibil, „nu va putea fi mai mic decât 30% din valoarea orelor taxabile pe zi lucrătoare pentru un loc de parcare din zona tarifară I, calculate pe un an de zile lucrătoare”. Valoarea abonamentului la purtător, transmisibil, nu va putea să fie mai mică decât dublul valorii abonamentului general anual. Toate tarifele vor fi stabilite de către societatea Administrarea Domeniului Public cu avizul Comisiilor 1 şi 3 ale CLT.
„Se votează un tarif orar de la care se va porni pentru calcularea abonamentelor. E clar că se vor scumpi. Dacă la ora asta discountul pentru o zi de parcare este de 85,54 la sută, de anul viitor discountul va fi numai de 70 la sută. Depinde pentru ce tip de abonament optează şoferii. Nu vă pot spune care va fi cuantumul abonamentelor pentru că urmează să discutăm care va fi cuntumul tarifului orar utilizat în zona Cetate şi în rest. Urmează să avem o discuţie în comisiile consiliului local şi cred că la debutul lunii, de lunii încolo, o să avem noile tarife, pentru că va trebui să putem vinde abonamente din luna decembrie. O să comunicăm tarifele pe site-ul nostru, pe site-ul primăriei şi în presă”, a conchis Liviu Barbu.
O altă dorinţă a primăriei este de a realiza mai multe parcări cu bariere, unde nu vor fi valabile abonamentele TelPark. Pentru a pune noi bariere ADP va trebui însă să aibă şi acordul Consiliul Local Timişoara, nu doar pe cel al Comisiei de Circulaţie de la nivelul primăriei, după cum propunea Executivul, acest lucru fiind stabilit în urma unui amendament depus de consilierul Ştefan Sandu.
Totodată, în perimetrul sistemului de parcare va fi interzisă parcarea autovehiculelor cu masa totală maximă autorizată peste 3,5 tone. ADP nu va elibera tichete sau abonamente pentru aceste autovehicule.
Proiectul privind modificarea Regulamentului TelPark a fost aprobat cu 21 de voturi “pentru”, la şedinţă fiind prezenţi 23 de aleşi. Au absentat viceprimarul Sorin Grindeanu şi consilierii locali Ciprian Jichici şi Radu Ţoancă, în trecut critici aprigi ai sistemului TelPark.
Scutiri de impozite si TelPark pentru timisorenii cu masini electrice
Ungurii vin la Timisoara ca sa-si cumpere TelPark mai ieftin!
Citiți principiile noastre de moderare aici!