Aleşii locali au aprobat, marţi, fără nicio discuție în plen, studiul de oportunitate pentru achiziţia de tramvaie noi, respectiv modernizarea depoului din Dâmboviţa, mai exact indicatorii tehnico-economici ai acestei investiţii. Este vorba de achiziţia a minim 15 tramvaie noi, pe care primaria vrea să le cumpere printr-un împrumut, valoarea lor fiind estimată la 46,6 milioane de euro, modernizarea unei hale de reparaţii – 1,8 milioane de euro şi dotări tehnice pentru mentenanţă – 1,5 milioane de euro.
În vară a fost aprobată, printr-o altă hotărâre, contractarea unei finanţări rambursabile în valoare de maximum 50 de milioane de euro, pe o perioadă de 15-20 de ani, pentru tramvaie noi şi modernizarea depoului.
Tramvaiele care circulă la ora actuală prin Timişoara, vehicule primite second-hand din Germania, sunt produse între anii 1962-1973.
„În prezent, întregul parc circulant de tramvaie îndeplineşte condiţii legale de casare, dar, în lipsă de alte unităţi de transport, suntem obligaţi să îl menţinem în circulaţie cu riscuri şi costuri ridicate de exploatare, urmând a fi casat eşalonat în următorii cinci ani, începând cu anul 2012, în funcţie de achiziţia de tramvaie noi”, se arată în studiul de oportunitate întocmit de RATT.
Potrivit directorului RATT, Ioan Goia, vor fi achiziţionate minim 15 tramvaie noi și moderne, valoarea medie a unui astfel de mijloc de transport în comun fiind de 2,5 milioane de euro.
„În primul trimestru al anului viitor vor demara cu siguranţă procedurile de achiziţie. Va fi o licitaţie internaţională. La ora actuală parcul nostru numără 85 de tramvaie, dar în circulaţie putem scoate circa 51. Noile mijloace de transport vor circula pe liniile pe care le-am modernizat deja”, a afirmat Goia. Directorul RATT a anunţat cu această ocazie că, odată cu achiziţionarea noilor tramvaie, „vor fi ajustate tarifele”, că se va regândi politica tarifară, ținând cont că vehiculele vor fi cumpărate printr-un credit.
Primăria Timişoara va încerca să contracteze în perioada următoare finanţarea rambursabilă pentru achiziţia tramvaielor şi modernizarea depoului. Se va opta pentru rambursarea creditului pe o perioadă de 20 de ani, susține Goia. Deocamdată, conducerea primăriei nu a oferit prea multe detalii legate de acest viitor împrumut, precizând doar că în acest sens s-au inițiat discuții cu reprezentanții Băncii Europene de Investiții și cu încă o bancă importantă.
„Noi avem o ofertă de la două bănci, dar de regulă aceste discuţii merg pe o cale discretă pentru că aşa este uzanţa. Eu pot să vă spun în momentul de faţă că acest studiu, care s-a avizat acum, am să îl trimit în primul rând la Bucureşti, la Comisia Naţională care acţionează pe lângă Ministerul Finanţelor, cu rugămintea ca să fim trecuţi pe lista celor cărora statul român le garantează până la o limită convenită cu Fondul Monetar Internaţional şi Banca Mondială credite. Dacă lucrul acesta se întâmplă în prima jumătate a lunii ianuarie avem acestă şansă să asigurăm finanţarea acestui proiect cu două bănci de relevanţă pe plan european şi mondial şi după aceea să scoatem caietul de sarcini pentru licitaţia tehnică”, a anunţat primarul Gheorghe Ciuhandu.
Parcul de tramvaie al RATT e bun de casat
Citiți principiile noastre de moderare aici!