Proiectul de hotărâre a fost aprobat cu 21 de voturi „pentru” în condiţiile în care erau 22 de consilieri locali prezenţi în sală – unul nu a votat -, existând un singur amendament, să existe o garanţie de 10 ani pentru lucrările realizate.
„Programul de sprijin financiar acordat proprietarilor de clădiri istorice din zona de acţiune prioritară a Municipiului Timişoara” prevede acordarea de fonduri pentru reabilitarea faţadelor clădirilor istorice care, prin nivelul avansat de degradare, pun în pericol viaţa trecătorilor. Doar o parte din fonduri, mai exact 20 la sută, sunt nerambursabile, restul de 80 la sută fiind acordate de municipalitate sub formă de împrumut pe o perioadă de 10 ani cu dobândă zero.
Vor putea accesa astfel de fonduri persoanele fizice care deţin apartamente în clădiri istorice din mai multe cartiere – Cetate, Fabric, Iosefin şi alte zone, imobile clasate ca monumente, ansamblu sau sit conform Legii 422/2001. Ce fel de lucrări vor putea fi decontate? Reparaţii şi lucrări de refacere a acoperişului, lucrări de tinichigerie (pervaze, jgheaburi, burlane etc.), lucrări de reparare/refacere a zidăriei/ pereților exteriori, a finisajelor exterioare (tencuieli, zugrăveli, vopsitorii, placaje etc.), lucrări de reparare/ înlocuire a tâmplăriei exterioare, lucrări de refacere şi înlocuire a vitrinelor etc.
În cazul persoanelor juridice care deţin apartamente sau spaţii comerciale în aceste imobile, acestea vor suporta integral valoarea ce le revine.
Anual, Consiliul Local Timişoara va acorda o sumă pentru acest program. Costurile întregii documentaţii tehnice necesare obţinerii autorizaţiei de construire, precum şi documentaţia tehnico-economică necesară executării lucrărilor cad în sarcina proprietarilor şi reprezintă contribuţia proprie la acest program.
Primăria va avea dreptul să intervină să refacă faţadele clădirilor istorice degradate, urmând ca apoi să îşi recupereze banii de la proprietari.
„Avem mai multe tipuri de intervenţie, conform legii. Vorbim, pe de o parte, de somaţie şi, ulterior, după trecerea unui an în care nu s-au luat măsuri, primăria are dreptul să ia măsurile proprii, adică să refacă faţada şi să îşi recupereze ulterior banii, sau există acest tip, în care proprietarii vin voluntar în cadrul programului şi reuşim ca împreună să refacem aceste faţade”, a explicat viceprimarul Dan Diaconu.
UPDATE. Primarul Nicolae Robu a anunţat deja şi care ar vrea să fie prima clădire reabilitată în cadrul acestui program.
„Urmează să stabilim cu care clădire pornim şi eu vreau să pornim cu acea clădire din Piaţa Victoriei unde este McDonald s la parter, ca să întregim acea zonă care e chiar zona zero a oraşului, şi primul pas care trebuie făcut este să se obţină acordul locatarilor. Va fi luată legătura cu ei, le vom prezenta ce dorim să facem şi legea actuală ne permite să aplicăm prevederile regulamentului nostru şi dacă unii cetăţeni nu sunt de acord, pentru că suntem îndrituiţi să îi împrumutăm şi să le reţinem, pe parcursul celor 10 ani, cota pe care o alocăm. Vom avea grijă să fie cu toţii de acord, pentru că eu cred că este un interes comun al nostru, al tuturor timişorenilor, să ne facem oraşul mai frumos. Vom începe cu o clădire, dar vor fi mai multe pe an, vom vedea la întocmirea bugetului pe 2014”, a declarat Robu.
Practic, primăria va contracta firma care se va ocupa de execuţie, va plăti lucrările şi va recupera ulterior banii de la proprietari.
„Procedura este următoarea: asociaţiile de proprietari se adresează cu o cerere şi cu acceptul proprietarilor către Biroul de Reabilitare a Clădirilor Istorice din cadrul primăriei, împreună cu o autorizaţie de construcţie. Autorizaţia de construcţie înseamnă de altfel acceptul unanim al proprietarilor şi proiectul tehnic realizat. Acestea sunt cheltuieli care intră în sarcina asociaţiei de proprietari tocmai pentru a fi foarte clari cu privire la estimarea costurilor legate de execuţie. Proiectul este analizat ulterior de către specialiştii primăriei, iar licitaţia de execuţie se realizează în baza acestei autorizaţii, de către primărie, cu prezenţa unui invitat, în comisia de evaluare, din partea asociaţiei de proprietari. Urmează ca ulterior execuţia să fie realizată din fondurile primăriei, pe de o parte, iar dacă există persoane juridice pe fondurile primăriei şi cota parte a persoanei juridice facturată direct de către constructor către persoana juridică respectivă. Banii care reprezintă procentul de 80 la sută aferent contribuţiei cetăţenilor se recuperează în termen de 10 ani prin instalarea unei ipoteci pe apartament şi prin rate egale care se actualizează doar cu rata inflaţiei. Noi am făcut un calcul pe o clădire deja reabilitată de noi, Piaţa Unirii nr. 9, o clădire reabilitată în execuţie cu 240.000 de lei, asta însemnând acoperiş, tâmplărie, faţadă, vitrine, poartă, această sumă a fost ca bază pentru simularea noului program, iar sumele aferente fiecărui apartament de proprietari persoane fizice au fost de 200 de lei pe lună”, a mai explicat viceprimarul Dan Diaconu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!