Primarul Nicolae Robu a afirmat că și el a avut unele nemulțumiri legate de proiectul privind reabilitarea malurilor canalului Bega, aflat în curs de implementare pe bani europeni la ora actuală, și că a solicitat modificări, dar proiectanții au fost de neclintit. De proiectare s-a ocupat firma Search Corporation, potrivit autorităților locale.
„Eu am fost primul care am spus că nu este în regulă, că am văzut schițele înainte de a se face pe teren, și n-am fost mulțumit de câteva lucruri pe care le cuprinde proiectul. Am fost pe teren personal, am făcut kilometri întregi cu echipa după mine și s-au făcut adnotări cu observațiile pe care le-am avut, pentru că nemulțumirea mea a fost legată nu numai de faptul că o parte din piste sunt în opturi, serpentine, ci și de alte aspecte, cum ar fi spre exemplu lățimea aleilor pietonale în anumite locuri și faptul că din cauza unui pom bătrân s-au separat cele două componente ale amenajării – aleea pietonală și pista pentru biciclete – și între ele au rămas porțiuni de pământ de cele mai multe ori derizorii care fac foarte grea întreținerea, de 20-30 de centimetri”, a explicat edilul-şef.
Primarul spune însă că proiectanţii ar fi refuzat să facă anumite modificări cerute, oferind diverse explicaţii pentru faptul că pistele pentru biciclişti şi aleile pietonale arată aşa cum arată pe anumite porţiuni. În plus, proiectul a fost plătit și recepționat de primărie în această formă, a precizat el.
„Am cerut proiectantului să modifice proiectul, evident cu justificările de rigoare, urmând să facem toate diligențele de intervenție în proiect fără consecințe asupra finanțării din fonduri europene, ba chiar am afirmat că eu consider că merită să aducem corecții inclusiv cu riscul de a ne costa puțin în plus de la bugetul local dacă va fi nevoie. Proiectanții nu au vrut să modifice proiectul, spunând că nu au inventat ei aceste traiectorii sinuoase, că ele sunt prevăzute în mod frecvent pentru piste de biciclete, pentru alei pietonale, prin spații verzi, pe de o parte pentru a le lungi traseul, pe de altă parte pentru a-i determina pe biciclişti să circule cu viteză mai mică, pe de altă parte pentru a da un farmec în plus promenadei cu bicicleta datorită luării de curbe. Altfel, în linie dreaptă, ar fi monoton…”, a adăugat Robu.
Edilul a afirmat că personal el nu împărtăşeşte aceste idei, dar acestea sunt explicaţiile oferite, „așa e la modă și prin alte părți prin lume”, iar proiectul în ansamblul său este unul prin care se vor face multe lucruri bune pentru oraş: se amenajează 22 de kilometri de piste pentru biciclişti şi alei pietonale, se schimbă toate rețelele de utilități din zonă şi se introduc acolo unde nu există, se amplasează 420 de bănci şi 70 de şezlonguri, s-au realizat nouă staţii pentru vaporetto, se vor amenaja staţii de închiriere a bicicletelor pentru 140 de biciclete, se vor amenaja 6 fântâni, 7 platforme şi terase, vor fi plantaţi 1.700 de arbori şi peste 10.000 de arbuşti în total etc.
Drept urmare, primarul Nicolae Robu a concluzionat că se duce… o campanie împotriva Timişoarei prin prezentarea sa ca pe „un alt Caracal”, prin prezentarea aspectelor negative. Chiar dacă aspectele negative există…
„S-a început o nouă campanie, care pune într-o lumină proastă Timișoara, ca pe un oraș al prostiei. Lungimea acestor piste sinuoase reprezintă 1,8% din lungimea pistelor. Nu este corect față de municipiul Timişoara, care realizează un proiect excepțional, ca el să fie pus în postura ridicolă că uite ce se face aici… Lungimea totală a pistelor de biciclete și a aleilor pietonale, pentru că ele merg alături, este de circa 22.000 de metri liniari, avem 22 de kilometri de piste pentru biciclete pe ambele maluri. Lungimea porțiunilor ondulate este de 400 de metri (…) E vorba de 1,8% din piste care sunt în opturi și câteva porțiuni în care se produc acele separări nejustificate ale pistelor. Nu este corect să afle toată țara românească că un proiect cu care noi avem toate motivele să ne lăudăm e o aberație – așa s-a creat percepția, că ar fi o aberație. Trebuie să mai înțelegem un lucru: nimic pe lumea asta nu-i perfect…”, a concluzionat Robu.
Primarul Timişoarei admite că sunt „unele ciudăţenii”, dar a anunţat deja că după 5 ani va fi posibil să se aducă „îmbunătățiri” proiectului și fără îndoială că ele vor fi aduse.
Edilul a afirmat că nu s-au putut aduce corecţii proiectului şi că până la urmă acesta este punctul de vedere al proiectanților, chiar dacă… primăria a plătit şi este beneficiara: „Ei sunt specialiștii, lucrările nu se fac după indicațiile primarului, cu degetul, la fața locului. Primarul poate să aibă obiecții, dar acele obiecții trebuie însușite de proiectanți și regăsite în proiectul actualizat”, a mai explicat Robu.
Valoarea proiectului pe fonduri europene privind reabilitarea malurilor canalului Bega este de peste 50 de milioane de lei. Trebuie implementat până în vara anului viitor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!