Primăria Timișoara a pregătit un proiect de hotărâre pentru modificarea şi completarea Regulamentului de funcţionare a sistemului de parcare a autovehiculelor în regim TelPark, proiect care urmează să fie supus spre aprobare în consiliul local.
Principalele propuneri ale autorităților, „măsuri imediate care sunt necesare pentru a stopa evoluţia unor fenomene”, spun reprezentanţii municipalităţii, se referă la: „reconfigurarea sistemului de tarife”, în aşa fel încât să se descurajeze, prin preţ, accesul în zonele suprasolicitate, în principal zona centrală, „prin majorarea semnificativă a preţului la abonamente” şi îngheţarea pentru o perioadă a tarifului la mijloacele de taxare pe oră sau la minut (tichete, telefonie mobilă), îmbunătăţirea ofertei de taxare prin mijloace moderne, parcometre şi telefonie mobilă, şi adoptarea unor măsuri de limitare a timpului de staţionare în anumite locuri din oraş la două ore. Totodată, primăria propune înăsprirea legislaţiei locale privind parcările ilegale. Pe ultimul loc între aceste propuneri se află construirea de parcări şi, oricum, iniţiatorii proiectului vorbesc despre zone de parcare cu barieră. Totul, pentru reducerea noxelor din zona centrală a oraşului Timişoara, motivează iniţiatorii proiectului, în speranţa că şoferii se vor reorienta şi vor folosi mai mult transportul public.
TelPark până la ora 19
Dar iată care sunt, concret, câteva dintre principalele modificări propuse. Primăria vrea să-i taxeze pe şoferi şi sâmbăta, între orele 8-13, în parcările din jurul pieţelor agroalimentare şi a târgurilor, iar în zilele lucrătoare, de luni până vineri, să se aplice sistemul TelPark de la ora 8 până la ora 19. În prezent staţionarea este gratuită după ora 17 în interiorul zonelor de aplicare a sistemului de taxare. Autorităţile mai propun ca în parcările adiacente pieţelor agroalimentare staţionarea să nu poate depăşi două ore pentru că unii comercianţi şi-au transformat autovehiculele parcate în aceste zone în depozite de marfă.
Taxaţi de două ori pentru parcare
La parcările prevăzute cu bariere de control, se propune ca accesul să se facă pe bază de cartele magnetice eliberate la sediul operatorului, respectiv pe bază de tichete de intrare eliberate de automate la intrare. În această categorie de parcări, abonamentele TelPark îşi încetează valabilitatea. Parcările în care se aplică acest sistem ar urma să fie aprobate de către Consiliul de Administraţie al operatorului, al societăţii ADP deci, dar cu avizul Comisiei de Circulaţie de la nivelul Primăriei Timişoara.
În prezent, şoferii cu TelPark care vor să intre în parcările cu bariere sunt practic taxaţi de două ori. Şi totul este prezentat de către cei de la ADP ca… un bonus. „Deţinătorii de abonamente generale anuale de parcare beneficiază de 50% reducere la tariful orar aplicat în parcările cu acces controlat prin bariere, de luni până vineri, în intervalul orar 08:00 – 17:00”, se precizează pe site-ul TelPark. Cu alte cuvinte şoferul îşi cumpără abonament general TelPark, nu are loc de parcare pentru că nu găseşte şi este nevoit să intre în parcarea cu barieră unde plăteşte, din nou, tot la ADP, ca să parcheze… Cu reducere!
Străzi cu staţionare limitată la două ore
Potrivit noului regulament propus, în perimetrul sistemului de parcare, operatorul, cu avizul Comisiei de Circulaţie, poate stabili ca pe anumite străzi perioada de staţionare să nu poată depăşi două ore taxabile. De asemenea, ADP poate stabili ca, în acelaşi perimetru, pe anumite locuri, marcate ca atare, primele 30 de minute de staţionare să fie gratuite, cu condiţia afişării la loc vizibil, în interiorul autovehiculului, a unui imprimat având forma unui ceas, validat corespunzător. Abonamentele nu vor fi valabile nici în acest perimetru, pentru că aici vor fi stabilite ”tarife speciale”.
Totodată, primăria propune ca în perimetrul sistemului de parcare să fie interzisă parcarea autovehiculelor cu masa totală maximă autorizată peste 3,5 tone. ADP nu va elibera tichete sau abonamente pentru aceste autovehicule.
Modificări şi la abonamentele TelPark
Se doreşte ca tichetele de parcare să poată fi comercializate şi prin intermediul unor vânzători ambulanţi şi se prevede şi posibilitatea ca staţionarea să fie taxată apelând la parcometre.
Abonamentele vor fi de mai multe tipuri şi se stabilesc noi modalităţi de calcul pentru tarifele acestora. De exemplu, preţul abonamentului general, care conferă drept de staţionare pe timp nelimitat în orice zonă tarifară – cu excepţia parcărilor cu bariere, a celor adiacente pieţelor agroalimentare şi a celor de pe străzile cu staţionare limitată -, netransmisibil, „nu va putea fi mai mic decât 30% din valoarea orelor taxabile pe zi lucrătoare pentru un loc de parcare din zona tarifară I, calculate pe un an de zile lucrătoare”. Valoarea abonamentului la purtător, transmisibil, nu va putea să fie mai mică decât dublul valorii abonamentului general anual.
Eliberarea abonamentelor se va face condiţionat de prezentarea inspecţiei tehnice periodice la zi a autovehiculului şi numai după achitarea la zi a tuturor obligaţiilor către ADP.
Tariful orar de bază şi tariful special pentru toate formele de taxare, inclusiv abonamente, se stabilesc de către operator cu avizul Comisiilor 1 şi 3 din cadrul Consiliului Local Timişoara.
O altă propunere este să plătească taxă de penalizare şi cei care staţionează în aşa fel încât ocupă două locuri de parcare acolo unde există marcaje.
Iar cei de la ADP i-au luat în vizor şi pe cei care strică mecanismele de blocare a roţilor şi vor să poate ridica autovehiculele care au fost anterior imobilizate prin blocarea roţilor şi ai căror proprietari sau deţinători legali au furat sau distrus aceste dispozitive.
Rămâne de văzut care dintre aleşi vor avea curajul, într-un an preelectoral, să aprobe un astfel de proiect. Astfel de iniţiative au mai fost în ultimii ani, modificarea Regulamentului de parcare în sistem TelPark fiind amânată în repetate rânduri la Timişoara. Tarifele, în schimb, au crescut în 2011 faţă de 2010.
Cât despre realizarea de parcări subterane sau supraetajate, ADP nu se poate lăuda deocamdată cu nimic concret! Singura parcare subterană la care au început lucrările, cea din Piaţa 700, nu este încă gata, în condiţiile în care, primarul Gheorghe Ciuhandu şi şeful ADP, Liviu Barbu, declarau, în aprilie 2009, că parcarea poate fi finalizată în zece luni. Între timp s-au ivit tot felul de probleme, au apărut „condiţii tehnice noi” şi… am ajuns în noiembrie 2011. În cel mai fericit caz, când va fi gata, prin această investiţie realizată în asociere cu Constructimul se va rezolva problema parcării în zona Direcţiei Finanţelor Publice Timiş din Piaţa 700.
Directorul ADP Timisoara, la vanatoare de investitori pentru parcari subterane
ADP impune inca o parcare cu bariere in centrul Timisoarei
Citiți principiile noastre de moderare aici!