Timişorenii care au iniţiat, în mediul virtual, mişcarea „Vrem copaci pe pietonala Mărăşeşti” – o solicitare deocamdată fără rezultat – caută în continuare răspunsuri la mai multe întrebări legate de Piaţa Bălcescu, reamenajată de primărie în ultimii ani, şi de strategia de dezvoltare a oraşului în general.
Primele lor întrebări ar fi de ce avem o intersecţie în loc de o piață în… Piaţa Bălcescu şi de ce nu s-au plantat arbori în zona verde din mijloc
„Știm că plantațiile înalte, printre alte beneficii, scad temperaturile la nivelul carosabilului, reducând necesitatea răcirii autovehiculelor, implicit cea a consumului de carburant… mai puține noxe, aer mai curat. De ce nu avem umbră în stațiile de firobuz? Încurajează aceste temperaturi ridicate transportul în comun? Face parte acest factor din planul de popularizare a transportului în comun din Timișoara?”, se întreabă timişorenii care dezbat subiectul. În Piaţa Bălcescu au fost plantaţi arbori, după ce s-au tăiat copacii existenţi înainte de reamenajare, dar nu în spaţiul din mijlocul intersecţiei. De fapt, câţiva au fost plantaţi acolo, într-o primă fază, dar au fost mutaţi apoi, autorităţile locale afirmând că… s-a făcut o greşeală.
Cei care au iniţiat această discuţie îi întreabă apoi pe reprezentanţii municipalităţii de ce încurajează traficul auto.
„De ce politica pe termen mediu și lung a Primăriei Timișoara este de lărgire a carosabilului la mai multe benzi, implicit de încurajare a traficului auto? Se încadrează această strategie în trendul european de încurajare a mijloacelor alternative de transport (transportul în comun, bicicletă, mersul pe jos, carsharing etc.), în ideea evidentă de eficiență energetică, reducerea consumului de carburant, reducerea gradului de poluare, încurajarea oamenilor să facă mișcare, ceea ce, pe termen lung, poate însemna o populație mai sănătoasă, spitale mai goale, costuri mai mici de întreținere pentru stat/ regiuni/ oraș etc.?” – vor să afle timişorenii.
O altă întrebare vizează spaţiul din zona Catedralei Mitropolitane din centrul oraşului: „De ce în fața catedralei există o parcare în locul unui spaţiu de întâlnire, un reper, o esplanadă firesc atașată unui obiect arhitectural important pentru zonă?”
În acest caz, oficialii municipalităţii au anunţat că au în plan transformarea zonei respective în spaţiu pietonal, dar planul e pe termen lung, una dintre ideile primarului Nicolae Robu fiind desfiinţarea liniilor de tramvai de vecinătate şi contruirea unui nou pasaj subteran acolo.
O altă curiozitate ţine de cablurile care atârnă încă pe stâlpi.
„De ce toate cablurile sunt și acum suspendate pe stâlpii? Urmează să se “spargă” o lucrare recent finalizată pentru a se introduce cablurile în subteran?”, se întreabă cei care au lansat discuţia referitoare la Piaţa Bălcescu.
Aceştia mai vor să afle de ce în unele locuri se preferă jardinierele în locul plantărilor.
„Preferăm o jardinieră de beton așezată peste dale de beton, în care plantele nu au contact cu solul și trebuiesc udate/ schimbate/ mutate periodic? Există un argument estetic, dar mai ales economic, în favoarea jardinierelor?”, vor să mai afle timişorenii, care se întreabă şi de ce nu se urmează exemplul bulevardului Revoluţiei, unde avem o mulţime de copaci de-a lungul străzii.
Rămâne de văzut cum vor răspunde oficialii Primăriei Timişoara la toate aceste întrebări…
UPDATE. Primarul Nicolae Robu spune că nu are de ce să răspundă la nicio întrebare, iar cei care vor să discute cu el sunt aşteptaţi la primărie.
Articole pe aceeași temă:
Noi arbori in Piata Balcescu. Unii sunt deja uscati si n-au fost plantati unde trebuia!
Robu propune un nou pasaj subteran in centrul Timisoarei, pe sub liniile de tramvai de la Catedrala!
Citiți principiile noastre de moderare aici!