A fost haos în Timișoara, la propriu, odată cu implementarea proiectului de management al traficului, pentru care municipalitatea a obținut bani frumoși de la Uniunea Europeană. Șoferii s-au răzvrătit din cauza numărului mare de semafoare, care au apărut în oraș ca ciupercile după ploaie, botezând capitala Banatului și ”Semaforișoara”. Cozile uriașe formate la orele de vârf le-au pus zilnic nervii la încercare. În tot acest timp, cei care s-au ocupat de implementarea sistemului susțin că au făcut progrese semnificative și că anul acesta traficul din oraș va fi mult mai bun decât a fost în urmă cu un an.
Odată cu implementarea sistemului de management al traficului a ieșit la iveală un detaliu foarte important: șoferii din Timișoara merg mai încet decât alți șoferi, adică nu se prea grăbesc în trafic.
Adrian Vulpescu este manager tehnic al firmei Swarco, societate care a câștigat licitația primăriei pentru punerea în practică a proiectului de management al traficului. El caracterizează în două cuvinte traficul din Timișoara: „mai lent”. Acest aspect le-a pus și câteva bețe în roate celor care se străduiesc să fluidizeze circulația în oraș.
„Nouă ne pune probleme suplimentare acest fapt. În medie, ce am observat, aici, conducătorii auto se deplasează cu viteze medii mai mici decât în sudul țării sau decât în Iași, Constanța, de exemplu. Sistemul este făcut astfel încât să țină cont și de această viteză medie. În același timp, cred că este evident faptul că, cu cât vitezele medii sunt mai mari, fără să depășească limita legală, cu atât lucrurile merg mai bine. Din toate punctele de vedere. Un lucru iarăși important din experiența noastră: nu este foarte simplu să schimbi obiceiurile. Nu mă refer la obiceiuri care contravin legii, că a trecut cineva pe roșu. Aici se rezolvă simplu: pui trei agenți, în două săptămâni se duce vorba, se dau foarte multe amenzi și oamenii încep să se respecte. A schimba obiceiuri înrădăcinate de trafic nu este deloc simplu. Indiferent că vorbim despre București, Timișoara sau de alte orașe”, a precizat managerul tehnic al Swarco.
Ce e de făcut? Adaptarea la obiceiurile locale. „Nu este o critică, pur și simplu trebuie să ne adaptăm cutumelor locale. A fost și este în continuare o provocare pentru noi faptul că, aici, vitezele medii de deplasare sunt cu 20-25 la sută mai mici decât ar putea fi, păstrându-se, evident, în limitele legale”, ne-a declarat Adrian Vulpescu.
La centrul de management al traficului se lucrează în continuare la prioritizarea anumitor mijloace de transport în comun, la bulevardele cu undă verde și la eliberarea cozilor din intersecții.
Proiectul „Trafic management și supraveghere video” a prevăzut semafoare noi în 44 de intersecții, 90 de intersecții modernizate, montarea de camere de supraveghere în 134 de intersecții, montarea a 230 de camere video în trafic, a șapte radare de viteză, a 13 radare de informare, a 13 panouri cu afișare numerică, precum și montarea unui număr de 37 de sisteme de detecție a trecerii pe roșu, a 17 panouri de afișare a mesajelor variabile și amenajarea unui centru de comandă pentru trafic și supraveghere video, cel de pe Bd. Iuliu Maniu. Totul a costat aproape 6 milioane de euro, mare parte din bani venind de la Uniunea Europeană.
Citiți principiile noastre de moderare aici!