Într-un comunicat criptic, plin de tot felul de termeni juridici înţeleşi numai de specialişti, cei de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii din România anunţă că, cel puţin deocamdată, trebuie să ne luăm adio de la circularea pe cei 15 kilometri ai lotului amintit. De vină e birocraţia, legislaţia, etc.
„Lucrările de pe sectorul de autostradă Lugoj-Deva, respectiv Traian Vuia – Margina, pe o lungime de 15 km, sunt în curs de finalizare astfel încât acest sector să poată fi utilizat de către participanții la trafic. Acest fapt va fi realizat imediat după clarificarea tuturor aspectelor de natură juridică”, a anunţat, sec, CNAIR.
De ce nu se poate face preluarea în vederea deschiderii circulaţiei a lotului doi? Compania spune că legislaţia, recent modificată şi republicată, spune că regulamentul de recepţie nu a fost încă actualizat, iar preluarea celor 15 kilometri ar putea fi dăunătoare! Compania nu e dispusă să îşi asume riscurile legale.
„Refuzul de viză pentru Recepţia la terminarea lucrărilor, este invocat de faptul că “dispoziţiile legale, așa cum sunt prevăzute de Legea 10/1995, recent modificată și republicată în septembrie 2016, nu fac referire în mod expres la recepţionarea parţială, ci doar asupra unor lucrări prevăzute într-un contract”. Regulamentul de recepție aprobat prin H.G. 273/1994 nu a fost încă actualizat, drept pentru care se vor putea naște multe interpretări ulterioare dăunătoare companiei. Astfel, “efectuarea recepţiei la terminarea lucrărilor, investitorul, în speţă Compania, va fi pusă în posesie, iar toate riscurile dării în funcţiune a unor părţi din lucrare, fără a se respecta prevederile legale, vor fi preluate tot de Companie”, au mai anunţat cei de la CNAIR.
În acest caz, “contractul este un tot unitar şi nu a fost elaborat şi întocmit pentru a putea fi monitorizat separat, adică o parte în perioada de garanţie şi o parte în perioada de execuţie. Potrivit art. 52, alin. (11), lit. b) din Legea finanţelor publice, nr.500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, recuperarea avansului se face potrivit prevederilor contractuale. Astfel, având în vedere faptul că este guvernat de prevederile FIDIC, recuperarea avansului se va face justificat şi prin deducere din Certificatul de plată, până la data emiterii Certificatului de Recepţie la Terminarea Lucrărilor. Dispoziţiile legale menţionate, raportate la decizia care a fost transmisă pentru acordarea vizei de legalitate, crează dificultăţi în ceea ce priveşte modalitatea de recuperare a avansului, ţinând cont de faptul că momentul la care trebuie raportată recuperarea avansului nu este cert în situaţia mai multor recepţii la terminarea lucrărilor”, anunţă CNAIR.
Totuşi, deciziile pe care le va lua Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA cu privire la acest proiect vor fi comunicate opiniei publice.
În aceste condiţii, e destul de posibil ca anul 2016 să se termine fără niciun kilometru de autostradă deschis circulaţiei.
Articole pe aceeași temă:
Avem o prima data pentru deschiderea lotului 2 din autostrada Lugoj – Deva
Citiți principiile noastre de moderare aici!