Consilierii locali s-au trezit cu o plângere din partea Asociației „Salvați Patrimoniul Timișoarei”, care solicită revocarea HCL privind aprobarea Studiului de Fezabilitate „Reorganizarea circulației rutiere pe Inelul 1 de circulația și reproiectarea infrastructurii rutiere și de transport public – Pasaj Piața Victoriei”. În ziua în care a fost votat studiul, reprezentanții asociației au depus o solicitare scrisă la primărie, pentru organizarea unei dezbateri publice. Aceasta a fost ignorată, explică cei din asociație.
„Solicitarea noastră depusă în scris nu a fost băgată în seamă și s-a trecut imediat la vot. S-a încălcat astfel articolul 7 din Legea 52/2003, care spune că «Autoritatea Publică este obligată să decidă organizarea unei întâlniri în care să dezbată public proiectul de act normativ, dacă acest lucru a fost cerut în scris de către o asociație legal constituită sau de către o altă autoritate publică»”, susțin reprezentanții „Salvați Patrimoniul Timișoarei”.
Aceștia au aflat că obiectivul de investiții este cuprins pe bugetul Direcției Tehnice din primărie în acest an.
„Direcția Tehnică prin Biroul Drumuri și Poduri are cuprins în programul de investiții pe anul 2015 obiectivul de investiții «Reorganizarea circulației rutiere pe Inelul 1 de circulație și reproiectarea infrastructurii rutiere și de transport public – Pasaj Piața Victoriei». Dată fiind structura radială și cu inele incomplete a rețelei stradale majore, presiunea traficului se concentrează asupra zonei centrale, orientându-se către Inelul 1 de circulație, cât și pe accesele radiale, care au devenit cvasi-permanente. Viteza medie de circulație în zona centrală a scăzut până la valori de sub 10 km/h, consumul de carburanți depășind cu mult valorile normale. Din aceste considerente, reorganizarea circulației rutiere pe Inelul 1 de circulație este o prioritate strict necesară și oportună pentru fluidizarea traficului din Timișoara. Soluția de principiu propusă constă în reorganizarea circulației generale pe Inelul 1 de circulație, pe sens unic, eliminând astfel, parțial, conflictele din principalele intersecții de pe Inelul 1 și în reconfigurarea sistemului de linii de transport public prin realizarea unui circuit pe Inelul 1 cu circulația reorganizată”, explică Culiță Chiș, șeful Direcției Tehnice din cadrul primăriei.
Așadar, consilierii locali au aprobat în 16 octombrie studiul de fezabilitate pentru această investiție, pasul următor fiind elaborarea Proiectului Tehnic și a Documentației de execuție, investiția urmând să fie realizată din bugetul local.
Lucrările cuprind trotuare și carosabil nou, piste de biciclete, marcaje rutiere, indicatoare, extinderea liniei de troleibuz, amenajarea pasajului subteran, amenajarea parcării subterane, instalații semaforizate, canalizare.
În cea mai recentă ședință de consiliu local, primarul Nicolae Robu le-a explicat din nou aleșilor municipali ce prevede proiectul.
„Foarte multă lume văd că vorbește, inclusiv acești <<protectori>> ai patrimoniului Timișoarei, care cred că până acum au protejat turnulețe. Lucrurile stau cu totul altfel decât se vorbește la nivel de bârfe prin oraș. Prin acest studiu se are în vedere să se lase intact tot ce este în fața Operei și în vecinătatea imediată, str. Sf. Ioan, care pleacă spre Piața 700, de la Materna, va deveni și ea stradă pietonală, permițând legătura Pieței 700 – care a început să fie amenajată și sunt realizări private remarcabile acolo, și sperăm să le continuăm în zona care arată acum a lumea a treia – cu zona Cetate, cu Spitalul Militar, prin faptul că se pietonizează această stradă, Sf. Ioan. Pe ea vor circula numai mijloacele de transport în comun, în sens opus celui pe care se circulă actualmente. În rest, va fi pietonală. Intrarea în pasaj se face de la intersecția străzii Paris cu Bd. Republicii și, prin urmare, nu se afectează cu nimic acea zonă monumentală legată de Operă. Ieșirea se face în partea cealaltă, după Liceul Miu. De acolo se face ieșirea, dar se poate și rămâne în continuare în subteran, într-o parcare cu 700 de locuri. La suprafață sunt avute în vedere amenajări pe minimum trei benzi pe tot inelul care înconjoară zona Cetate, inclusiv trecerea prin fața primăriei, de la Catedrală, în sens iarăși celui pe care se circulă actualmente, încât conectivitatea va fi incomparabil mai bună decât cea actuală. Sunt avantajele faptului că vom avea iarăși conectivitate cu diverse părți ale orașului, conectivitate care acum nu există. Dacă vine cineva din Calea Șagului și coboară la Catedrală și vrea să meargă în Calea Lipovei, de exemplu, trebuie să parcurgă pe jos o bună distanță până să se lege”, a povestit Nicolae Robu.
Primarul le-a mai spus consilierilor locali că specialiștii au explicat foarte clar că pasajul auto din Piața Victoriei va fi făcut foarte repede, nefiind nevoie să se mai sape la suprafață pentru că înălțimea este suficientă, rămânând doar lucrări de consolidare.
Mai exista încă o variantă, să fie deschis traficul de pe strada Paulescu, pe lângă Fântâna cu Pești, partea cealaltă. Primarul Nicolae Robu susține că a avut discuții aprinse cu specialiștii „împotriva acestei stupizenii”.
Aleșii locali i-au amintit însă că cei care au depus plângerea au cerut doar o dezbatere publică, așa că s-a ajuns la concluzia că amână luarea unei decizii, dacă mențin sau nu hotărârea privind studiul de fezabilitate, și organizează dezbatere. Dezbaterea a fost deja programată pentru ziua de 2 decembrie, de la ora 16, la Filarmonica Banatul.
Durata de realizare a investiției pentru ”Reorganizarea circulației rutiere pe Inelul 1 de circulație și reproiectarea infrastructurii rutiere și de transport public – Pasaj Piața Victoriei” este estimată la 54 de luni, doar execuția durând 4 ani, iar valoarea totală a lucrărilor ar fi de 225,2 milioane de lei, cu tot cu TVA, adică aproximativ 51 de milioane de euro.
Alte articole pe aceeași temă:
Citiți principiile noastre de moderare aici!