Circa 20 de oameni au participat, joi, la dezbaterea publică organizată de Primăria Timişoara pe tema impozitelor şi taxelor locale din 2014.
Cele mai multe discuţii s-au purtat pe tema noii taxe de poluare de 500 de lei pe an pe care vrea să o instituie municipalitatea pentru agenţii economici care desfăşoară activităţi cu impact asupra mediului şi pe tema vechii taxe de tranzit a cărei aplicare a fost anulată în instanţă şi pe care noua administraţie vrea să o reintroducă într-o formă diferită.
În cazul celei din urmă, este vorba despre o taxă de 200 de lei pe care ar urma să o plătească cei cu vehicule de transport marfă de peste 7,5 tone care traversează municipiul Timişoara când ar putea să nu tranziteze oraşul pentru a ajunge la destinaţie, folosind tronsonul de şosea de centură existent la ora actuală. „Metodologia a fost incorectă data trecută (n.r. – când a fost introdusă pentru prima dată această taxă, în timpul administraţiei Ciuhandu) pentru că era una discriminatorie, care îi supunea la taxă doar pe transportatorii care nu erau din judeţul Timiş, or nu poţi să faci astfel de discriminări. Noi cred să suntem foarte corecţi, pentru că nu dorim să îi punem la taxă pe transportatorii cu maşini de mare tonaj care n-au alternativă şi n-au pe unde să treacă decât traversând Timişoara ca să-şi urmeze parcursul, dar îi punem la plată pe cei care au acea porţiune de centură de 12,8 kilometri şi care deşi ar trebui să meargă pe acolo preferă să vină prin oraş, ceea ce implicit afectează drumurile noastre, creează poluare în oraş, produc vibraţii care afectează casele şi blocurile… Nu sunt puşi să plătească această taxă transportatorii care aduc marfă în Timişoara sau cei care pleacă cu marfă din Timişoara, sunt supuşi la plată doar cei care fac tranzit şi care nu folosesc rutele ocolitoare avute la dispoziţie. Unii au interes pentru că merg pe rutele pe care le cunosc ei mai bine, mai merg să-şi rezolve şi alte probleme cu ocazia asta prin oraş… Cine nu vine nu plăteşte taxă. Care-i problema? Ne încurcă să avem o astfel de hotărâre? Nu ne încurcă cu nimic. De ea vor fi afectaţi doar cei care nu folosesc rutele ocolitoare. Dacă toţi le folosesc nu vom încasa nicio taxă”, a explicat primarul Nicolae Robu.
Chiar dacă nu a fost elaborată încă metodologia de aplicare a acestei taxe, edilul s-a şi gândit la modalitatea în care ar putea fi încasată. Principala modalitate de plată ar fi cea prin telefon, mai exact prin SMS, după modelul sistemului de parcare TimPark.
„Un camion are o foaie de parcurs, se ştie de unde vine şi unde pleacă. Se vor face controale pe traseele pe care este de aşteptat să circule astfel de camioane de mare tonaj care ar fi avut rută alternativă să meargă pe alte direcţii. Va fi pus la punct un sistem, dorim să introducem şi plata prin SMS, am văzut că funcţionează foarte bine. Agentul de poliţie va avea acces la sistemul informatic. Alte variante ar fi plata la benzinării, plata on-line”, a adăugat Robu.
În condiţiile în care iniţial nu s-a discutat despre această diferenţiere între transportatori, în funcţie de ruta pe care trebuie să o urmeze practic, consilierul local Ştefan Sandu (PDL) a ridicat câteva probleme. Acesta a atras atenţia că această nouă taxă impusă în Timişoara s-ar putea reflecta în preţuri mai mari pentru mărfurile transportate şi l-a întrebat pe primar ce se va întâmpla dacă şi alte localităţi ne vor prelua modelul şi vor introduce astfel de taxe de tranzit, în condiţiile în care nu firmele de transport sunt vinovate de faptul că nu dispunem de o infrastructură adecvată, de şosele de centură şi autostrăzi. Consilierul a afirmat că în opinia sa este abuzivă taxarea celor care în lipsa unei alternative sunt obligaţi să ne traverseze oraşul.
Primarul a confirmat că este „o anomalie, dar asta-i România de astăzi” şi i-a prezentat noua variantă propusă, ca taxa să fie plătită doar de cei care au o alternativă, adică un mic tronson de şosea de centură, şi nu recurg la această rută, nu şi de un şofer care vine de la Arad, de exemplu, şi trebuie să ajungă la Beograd. Iar noua variantă, care a părut a fi agreată şi de consilierul PDL, nu a fost probabil o surpriză, în condiţiile în care cei doi au şi avut o discuţie în particular chiar înainte de dezbaterea publică.
Din 2014 se introduce şi taxa de poluare
Taxa de poluare, stabilită la 500 de lei pe an, ar urma să fie plătită de către societăţile comerciale care desfăşoară activităţi cu impact asupra mediului înconjurător. Este vorba despre agenţii economici care desfăşoară activităţi supuse procedurii de emitere a autorizaţiei de mediu, prevăzute în Anexa 1 a Ordinului nr. 1798 din 2007 pentru aprobarea procedurii de emitere a autorizaţiei de mediu. Oficialii muncipalităţii au dat şi câteva exemple – Colterm, Detergenţi SA, Bega Chim, Linde Gaz România, Azur, Smithfield etc.
La o primă estimare, reprezentanţii Direcţiei Fiscale a Municipiului Timişoara spun că din această taxă s-ar putea aduna suplimentar la bugetul local circa 4 milioane de lei pe an.
„Noi estimăm că undeva la 8.000 de firme se vor încadra aici, iar suma care se va aduna la bugetul local va fi de aproximativ 4 milioane de lei pe an. Urmează să cerem datele de la Registrul Comerţului să vedem exact situaţia”, a afirmat şeful Direcţiei Fiscale, Adrian Bodo.
Şi în acest caz, consilierul Ştefan Sandu a ridicat o problemă. În opinia sa ar trebui să existe o diferenţiere între agenţii economici, între marii poluatori şi celelalte societăţi care desfăşoară activităţi considerate a fi cu impact asupra mediului. Alesul a afirmat că după părerea sa cel mai mare poluator din zonă ar fi Coca-Cola, făcând referire la PET-uri.
Taxa pe artificii
O altă discuţie a fost legată de taxa pe artificii de 200 de lei pe minut percepută de Primăria Timişoara. Primarul a afirmat că ia în calcul reducerea acestei taxe.
Cel care a ridicat această problema a fost un reprezentant al Asociaţiei Pirotehniştilor, care s-a plâns că niciunde în ţară nu mai există o astfel de taxă şi a afirmat că a vrut să vină la primar pentru a-şi spune păsurile, dar i s-a spus că dacă se va înscrie în audienţă în ianuarie va ajunge să discute cu edilul peste şase sau şapte luni.
Robu a explicat că timpul său fizic este limitat, moment în care a intervenit un alt participant la dezbatere. „De-asta sunt doi viceprimari şi un city-manager, zici că te duci la Sfântul Petru…”, a concluzionat tânărul care a intervenit în discuţie, un cunoscut de-al lui Robu de pe vremea când acesta era la Universitatea Politehnica.
Revenind la artificii s-a cerut şi să fie organizate licitaţii transparent pentru evenimentele primăriei la care se organizează focuri de artificii.
Rămâne de văzut în ce formă va fi aprobat de consiliul local proiectul de hotărâre privind stabilirea impozitelor şi a taxelor locale în Timişoara pentru anul 2014.
Taxa de poluare si taxa de tranzit, in dezbatere la Primaria Timisoara
Taxa de tranzit impusa de Primaria Timisoara a fost anulata
Taxa de tranzit pentru autocamioane, ilegala
Citiți principiile noastre de moderare aici!