În urmă cu o săptămână a izbucnit un nou scandal legat de autostrada Lugoj – Deva, de această dată de lotul 2 şi tunelurile proiectate aici. Deşi obligativitatea acestor construcţii este clar prevăzută în acordul de mediu, Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor, a lansat ideea eliminării lor din proiect. El a spus că lotul va ajunge să coste 180 de milioane de euro.
„Pentru autostrada Lugoj-Deva, lotul 2, este o problemă cu acordul de mediu. Pe o porţiune de aproximativ 9 km se construiesc ecoducte, viaducte şi un tunel. Numai acest lot are o valoare de circa 180 milioane euro, costă mai mult decât întreg tronsonul. Felicitări ONG-urilor şi tuturor factorilor care au determinat aceasă soluţie. Avem două variante pentru a debloca această situaţie, prima este să scoatem secţiunea din contract şi să organizăm o nouă licitaţie sau să avem o discuţie la Bruxelles să vedem ce înseamnă din punct de vedere al finanţării europene şi să mergem pe varianta veche. Pe proiectul vechi nu au fost prevăzute aceste ecoducte“, a declarat ministrul Răzvan Cuc, în cadrul unei dezbateri.
Desigur, asemenea afirmaţii nu au rămas fără ecou. World Wide Fund for Nature – WWF una dintre cele mai mari organizaţii eco din lume a reacţionat şi combate total o asemenea idee. Prin intermediului unui comunicat intitulat „DA autostrăzii, NU distrugerii naturii: Cazul Lugoj-Deva”, organizaţia atrage atenţia că o astfel de decize nu pune în pericol doar animalele din zonă şi limitează circulaţia lor, ci şi siguranţa şoferilor.
„Intenția Ministerului Transporturilor de a elimina pasajele pentru animale pentru autostrada Lugoj-Deva pune în pericol siguranța conducătorilor și însoțitorilor auto, precum și biodiversitatea din zonă. Autostrada Lugoj-Deva intersectează un coridor ecologic esențial pentru urs, lup, râs și alte specii între Munții Apuseni și Carpații Meridionali, motiv pentru care pasajele sunt incluse în proiect pentru a asigura traversarea animalelor și a evita coliziunile. În plus, schimbările ar întârzia și mai mult realizarea autostrăzii, finanțată în proporție de 85% de Comisia Europeană. WWF România alături de alți reprezentanți ai societății civile, care sunt în favoarea dezvoltării durabile a infrastructurii, consideră această nouă intenție o greșeală majoră cu implicații negative pentru oameni și mediu”, anunţă cei de la WWF.
O eliminare a acestor lucrări de artă ar duce la întârzierea în continuare a proiectului autostrăzii, mai avertizează cei din cadrul organizaţiei:
„Măsurile nu servesc doar conservării naturii și protejării populațiilor de urs și alte carnivore mari care există și în Munții Apuseni, și în Carpații Meridionali, ci și siguranței civile, prin reducerea riscurilor de accidente cauzate de animalele sălbatice care vor pătrunde pe autostradă în lipsa acestor măsuri. Orice schimbare în soluția tehnică actuală va duce la reluarea și revizuirea procedurii de evaluare de mediu deoarece nu ar mai respecta legislația europeană (Directiva Habitate), intrând astfel în ilegalitate. Reluarea procedurilor de evaluare și avizare ar putea întârzia implementarea proiectului chiar și ani de zile. Procesul de obținere și modificare a acordului de mediu pentru proiectul actual a durat aproximativ șase ani”.
Ecologiştii spun şi că soluţia unor economii de 100 de milioane de euro nu se susţine şi dau ca exemplu situaţia de pe Orăştie – Sibiu, unde s-a eliminat un alt asemenea tunel, iar problemele apărute sunt bine cunoscute.
„Justificarea oferită pentru revenirea la proiectul inițial, anume de economisire a aprox. 100 milioane de Euro, nu este întemeiată, un exemplu în acest sens fiind cazul autostrăzii Sibiu-Orăștie, unde soluția tunelului a fost respinsă din cauza costurilor ridicate, cu rezultate dezastruoase din toate puncte de vedere. Alunecările de teren provocate prin excavările operate pe acel sector au generat muncă suplimentară și creșterea exponențială a costurilor, precum și o șosea care este încă impracticabilă”, explică cei de la WWF.
Ordinul de începere a lucrărilor pe acest lot a fost dat în ianuarie 2014. Finalizarea lucrărilor era programată în iulie 2016, dar a fost amânată, după ce a fost impusă realizarea celebrelor ecoducte, a tunelurilor care vor fi construite anul viitor. Valoarea ofertată a lucrărilor a fost de 423 de milioane de lei. În urmă cu o lună a fost deschisă circulaţiei o porţiune de 15 kilometri din acest lot, între nodurile Traian Vuia şi Margina.
Articole pe aceeași temă:
Se deschide in sfarsit lotul 2 al autostrazii Lugoj – Deva
Se lucreaza la ecoductul de pe lotul 4 al autostrazii Lugoj – Deva
Citiți principiile noastre de moderare aici!