Epopeea Drumului Boilor merge mai departe. Studiul de fezabilitate pentru drum a fost aprobat în 2015, când a fost aprobat și traseul noii șosele care să lege Timișoara de Moșnița. Tot atunci s-a vorbit și despre donațiile ce urmau făcute de proprietari. În cele din urmă, în vara anului 2017, primarul Nicolae Robu anunța că mai sunt discuții cu un singur proprietar, care nu ar fi înțeles cât de necesară este noua șosea și nu a fost de acord să doneze bucata de teren ce stă în drumul excavatoarelor. În ianuarie 2018 s-a descoperit că, de fapt, mai sunt discuții cu patru proprietari de terenuri. În iulie 2018, edilul-șef a anunțat că s-au făcut toate donațiile.
Suntem în februarie 2019 și noua șosea promisă de atâta timp încă nu a intrat în execuție. Nici măcar în licitație pentru execuție. Primarul Nicolae Robu spunea recent că sunt probleme cu avizul de mediu, care nu se știe exact din ce motive nu este eliberat.
„Nu se poate să stai așa de mult după orice aviz. Avem probleme cu avizul pentru Drumul Boilor. După ce am stat atâta să obținem terenul ca să îl construim, acum mai stăm și după avizul de mediu pentru realizarea acestui drum. Eu aș vrea să văd mai multă deschidere, să văd că toată lumea care lucrează în orașul acesta, trăiește în orașul acesta ține la el și îl vrea mai funcțional, mai frumos. Unii își doresc eșecuri, ca să poată ei după aceea puncta, valorifica eșecul, sunt oameni ai negativului. Ei nu vor o competiție cine face mai mult, fără faulturi. Ei sunt orientați spre competiție cine faultează mai mult. (…) Nu acuz directorii din lungul timpului, ci starea de spirit, care este una negativă”, explica Robu.
Pentru că primarul nu a știut să spună exact care este problema semnalată de Agenția pentru Protecția Mediului, tion.ro a cerut informații suplimentare de la agenție. Răspunsul a venit ceva mai târziu, dar a venit.
Potrivit directorului actual al APM, Petru Opruț, solicitarea de obținere a acordului de mediu pentru proiectul „Etapa 1 – Amenajare drum tronson de legătură între Calea Moșniței și DE 1676/12 și Etapa 2 – Obținerea avizului de oportunitate și Elaborare PUZ amenajare drum tronson DE 1676/12 – DC 149”, propus a fi amplasat în Timișoara, str. Albăstrelelor – Calea Moșniței – DC 149 (Drumul Boilor), a fost înregistrată încă de la jumătatea lunii iunie a anului 2018. Comisia de Analiză Tehnică (n.r. CAT) s-a întrunit de două ori pentru a discuta pe marginea etapei de încadrare a proiectului, abia în 12 decembrie și în 19 decembrie 2018.
Cu câteva zile înainte de Crăciun, mai exact în 21 decembrie, Inspectoratul Regional de Construcții a trimis o adresă către APM, cu observații referitoare la conținutul documentației pentru proiect.
„În data de 21.12.2018 s-a înregistrat la APM Timiș adresa Inspectoratului Regional de Construcții Vest nr. 54640/21.12.2019, cu observații referitoare la conținutul documentației pentru proiectul amintit și anume faptul că «s-a constatat că documentația depusă de către beneficiar are ca scop final obținerea evaluării pentru întreg proiectul, respectiv etapa I și etapa II, fără a prezenta însă o documentație de urbanism, respectiv PUZ, pentru etapa a II-a a «amenajare drum tronson DE 1676/12 – DC 149», așa cum este emis Certificatul de Urbanism nr. 3055/10.07.2017»”, se arată în răspunsul APM către tion.
Directorul Agenției pentru Protecția Mediului mai spune că, în 23 ianuarie 2019, în cadrul ședinței Comisiei de Analiză Tehnică, au fost analizate observațiile transmise de către Inspectoratul Regional de Construcții Vest și s-a luat decizia „completării documentației cu punct de vedere emis de Primăria Timișoara – Direcția Urbanism”.
În 15 februarie a ajuns la APM și poziția Direcției Urbanism din primărie, care spune că traseul complet al drumului de legătură între Timișoara și Moșnița a fost aprobat încă din 2017.
„În cadrul procedurii de avizare a PUZ-ului aprobat prin HCL nr. 413/31.10.2017 a fost analizat, avizat și aprobat tot traseul drumului de legătură între Calea Moșniței și DC 149 (Drumul Boilor) conform art. 3 din HCL 413/31.10.2017, potrivit căruia «Se va respecta traseul și prospectul Drumul Boilor – DC 149 în conformitate cu avizul Comisiei de Circulație din 12.10.2017 și conform Contractului de Donație cu Încheierea de autentificare nr. 1124/22.09.2017 și Contractului de Donație cu Încheierea de autentificare 1210/11.10.2017”, se arată în răspunsul semnat de arhitectul șef al orașului și transmis către APM.
Întrebarea care se pune acum este: are dreptate primarul Nicolae Robu când acuză de rea-voință unele instituții sau reprezentanții primăriei nu au transmis documentația completă pentru eliberarea acordului de mediu? Sau problema este de fapt alta?
Fost angajat al PMT merge ca „invitat” la ședințele APM, deși nu ar trebui
Comisia de Analiză Tehnică, cea care dă acordurile de mediu, este constituită conform legii din „reprezentanți au autorităților publice centrale și/sau locale, respectiv ai administrației publice, inclusiv din cadrul compartimentelor care coordonează activitatea de amenajare a teritoriului și urbanismului, autorității de sănătate publică, autorității competente de gospodărire a apelor, autorității competente pentru protejarea patrimoniului cultural, inspectoratul pentru situații de urgență, autorităților publice teritoriale de inspecție și control în domeniul protecției mediului, reprezentanți ai structurilor responsabile pentru inspectoratele teritoriale silvice, ai direcțiilor pentru agricultură județene și ai altor autorități, după caz, în funcție de natura proiectului”.
Reprezentanții Primăriei Timișoara spun că nu e deloc întâmplător că APM nu eliberează avizul și pentru faptul că Alin Moga, un fost angajat al Primăriei Timișoara, care se ocupa de Serviciul Certificări și Autorizații la Direcția Urbanism, eliberat din funcție de primarul Robu, lucrează acum la Inspectoratul în Construcții și participă la ședințele comisiei APM ca „invitat”. În plus, el își exprimă și punctul de vedere în ședințe și, chiar dacă toți membrii comisiei sunt de acord cu proiectele dezbătute, el aduce obiecții, spun surse din rândul participanților CAT.
Aceasta în condițiile în care ISC nu face parte din comisia de la Agenția pentru Protecția Mediului și nici nu trebuie să facă parte, conform legii.
„Inspectoratul de Stat în Construcții – I.S.C. nu se încadrează în categoria autorităților competente pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului (…), nefiind prevăzută obligativitatea ISC de a face parte din componența Comisiei de Analiză Tehnică constituită la nivelul Județului Timiș”, se arată într-un document semnat de șeful ISC, pe care îl puteți vedea la finalul acestui material.
Mai mult, la o solicitare făcută de primărie către ISC, inspectorul șef regional l-a anunțat pe Robu că „Dl. Moga Alin nu este membru în Comisia de Analiză Tehnică a Agenției pentru Protecția Mediului Timiș din partea Inspectoratului Regional în Construcții Vest, participând doar în calitate de invitat”. În afară de Moga, la ședințele CAT nu mai merge nimeni din Inspectoratul Regional în Construcții Vest. Cel puțin atunci când merge „invitatul” Alin Moga.
Întrebarea care se mai pune este cine îl invită pe Alin Moga la ședințele CAT? Am încercat să aflăm răspunsul la această întrebare și l-am contactat pe directorul APM, însă „era într-o discuție” și ni s-a transmis să îi trimitem solicitările pe e-mail. Ceea ce am și făcut!
Articole pe aceeași temă:
[related-post post_id=”2077336″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!