Consilierii locali au votat, marți, să se facă din nou lumină pe străzile Timișoarei, după ce în sfârșit a venit și avizul de la Consiliul Concurenței cerut de primărie încă de anul trecut, de data aceasta fără a se cere să se facă clarificări. Aleșii au fost de acord cu delegarea gestiunii, prin atribuire directă a serviciului „Întreținere a serviciului de iluminat public și iluminat festiv de sărbători din Timișoara”.
Totodată, au aprobat și Caietul de sarcini, Contractul de delegare a gestiunii și tarifele pentru activitățile de întreținere și reparații a sistemului de iluminat public, verificarea/repararea, montarea/demontarea ornamentelor și asigurare ornamente noi pentru sărbători.
Potrivit directorului Societății de Transport Public Timișoara, personalul STPT va face față cerințelor. Sunt 26 de oameni în momentul de față și patru mașini, iar munca efectivă se va începe din toamnă, de îndată ce va veni avizul de la ANRSC.
„Avem 26 de oameni momentan, mai facem evaluări, pentru că, deși sunt foarte mulți ca și calificare electricieni, nu toți au profesat. Avem două mașini noi și alte două utilaje second-hand. Absolut vom face față. După ce vom avea o evaluare corectă, o să încercăm să ne redotăm în continuare, pe măsură ce clarificăm situația. Noi vom asigura intervențiile de urgență. După ce semnăm contractul vom putea interveni, pentru că altfel nu am putea deconta cheltuielile. Nu aș putea să estimez procedural, acum urmează să fie atacată hotărârea, poate fi atacată în contencios. În momentul semnării contractului de delegare de gestiune, avem, conform termenelor legale, maxim 90 de zile pentru a obține avizul ANRSC”, ne-a explicat Sorin Supuran.
Șeful STPT spune că probabil se vor face intervenții de urgență, dar pentru a putea deconta lucrările va fi nevoie de aviz, ca totul să fie legal.
„Cu siguranță vom fi nevoiți să facem anumite tipuri de intervenții, dar ca să putem deconta lucrările, trebuie să avem anumite lucruri procedurale încheiate. Orice dată aș avansa ar însemna o promisiune. Până la momentul când vom avea aceste avize noi vom inventaria stâlp cu stâlp și vom încerca să facem și o aplicație pentru a putea avea un inventar, să știm strada, numărul de stâlpi, putere, înălțime, să putem face parteneriate”, a mai spus Supuran.
„Valoarea lucrărilor de întreținere și reparații a sistemului de iluminat public este până la concurența sumei de 1.165.630 lei fără TVA/an (250.700 euro fără TVA/an, curs BNR afișat în 13.11.2017: 1 euro = 4,64 lei), iar valoarea lucrărilor pentru realizarea lucrărilor de iluminat festiv este până la concurența sumei de 464.950 lei fără TVA/an (100.000 de euro fără TVA/an, curs BNR afișat în data de 13.11.2017: 1 euro = 4,64 lei)”, se arată în contractul care urmează să fie semnat de cele două părți.
Practic, STPT primește aproape 1,4 milioane de lei cu tot cu TVA în fiecare an, adică aproape 300.000 de euro, pentru iluminatul public, la care se adaugă puțin peste 553.000 de lei, aproape 120.000 de euro, pentru iluminatul festiv. În total, contractul fiind valabil cinci ani, STPT va încasa de la primărie 2,1 milioane de euro.
Redevența a fost stabilită la 0,5% din cuantumul veniturilor, fără TVA, încasate din serviciile prestate, respectiv 8.152,90 lei/an. Plata redevenței se face în patru rate anuale în contul primăriei. STPT este obligată să facă fără subcontractant 80% din lucrări, dar doar în ceea ce privește sistemul de iluminat public stradal.
Aleșii au votat și un aviz favorabil în limita prevederilor bugetare privind aprobarea Bugetului local pe anul 2018, respectiv suma de 5.355.000 lei la capitolul Iluminat public și suma de 645.000 de lei la capitolul Întreținere iluminat public. Acest lucru înseamnă că STPT are la dispoziție, în 2018, doar 645.000 de lei pentru a face lumină pe străzile Timișoarei.
Potrivit unui aviz de oportunitate întocmit anul trecut, în Timișoara sunt 21.252 stâlpi de iluminat de beton, metalici, lampadari, retro, lemn, RATT. Sunt exact 25.753 corpuri de iluminat cu puteri cuprinse între 30 și 2.000 W. „Rețelele de alimentare sunt în majoritate rețele aeriene, cu utilizare comună pentru alimentare cu energie electrică și iluminat public, doar o parte din rețele fiind destinate exclusive iluminatului public, în special cele realizate cu ocazia extinderii sistemului de iluminat”, se arată în documentație.
În același studiu scria că STPT are doi ingineri, 25 electricieni și șase lăcătuși mecanici, dar și o automacara, o autospecială platformă ridicătoare, două autospeciale, patru autoutilitare, o furgonetă și un autoturn.
Puteți să analizați AICI proiectul!
Citiți principiile noastre de moderare aici!