Teoretic, de la 1 aprilie românii pot opta între două tipuri de cărţi de identitate: buletinul clasic şi buletinul biometric. Noul act de identitate cu cip ar urma să conţină elemente suplimentare de siguranţă, fiind imposibil de falsificat, potrivit autorităţilor.
Pe lângă datele clasice, numele şi prenumele posesorului, sexul, cetăţenia, data și locul naşterii, semnătura, fotografia, Codul Numeric Personal şi adresa, cipurile încorporate în noile buletine ar urma să conţină informaţii despre starea de sănătate a titularului, date precum numele părinţilor, imaginea facială şi amprenta posesorului, codul unic de identificare în sistemul de asigurări de sănătate şi numărul cardului de asigurat. Pe aceste cărţi de identitate ar urma să apară diagnosticele medicale cu risc mare, grupa sanguină şi RH-ul, plus acceptul pentru prelevarea de organe după deces. Amprentele ar urma să fie recoltate de la degetele arătătoare ale ambelor mâini.
Legea privind noile acte de identitate a fost adoptată în iulie 2013. Potrivit Legii 235 din 2013, românii pot opta în prezent fie pentru eliberarea unui buletin normal, fie pentru eliberarea unuia biometric.
Şeful Direcţiei de Evidenţă a Persoanelor Timişoara, Vasile Tărciatu, spune însă că noile cărţi de identitate biometrice nu pot fi eliberate încă.
„Este un act normativ, Legea 235 din iulie 2013, prin care se tot amână intrarea în vigoare. Este o lege privind aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului 82 din 2012, pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind evidenţa persoanelor, actele de identitate ale cetăţenilor români, precum şi actele de rezidenţă ale cetăţenilor UE rezidenţi în România. Apare undeva aici, la Art. 38 din ordonanţă, că până la 31 martie 2014 se va realiza o platformă pilot pentru constituirea sistemului informatic de emitere a cărţii electronice de identitate şi punerea în circulaţie a cărţii electronice de identitate şi a cărţii electronice de rezidenţă. Nu se spune unde se va realiza platforma pilot… Din informaţiile pe care le am, s-ar realiza la structura noastră centrală din cadrul Ministerului Afacerilor Interne. Dar nu scrie… Pe surse am aflat. Am înţeles că punerea în circulaţie a cărţii electronice de identitate se realizează în mod eşalonat, în termen de maxim 18 luni de la data emiterii primei cărţi de identiate. Altceva nu vă pot spune. Toată lumea ne întreabă… Nu ne spune nimeni nimic din păcate. Eu nu ştiu să se elibereze pe undeva. Nu am alte informaţii. Nu ne-au anunţat nimic…”, a declarat, pentru www.tion.ro, Vasile Tărciatu.
Reprezentanţii Direcţiei de Evidenţă a Persoanelor Timişoara nu pot estima când vor putea elibera noile cărţi de identitate, mai ales că acest lucru presupune anumite dotări, care deocamdată… nu există.
„Nu avem dotările tehnice necesare. Nu am ce să vă spun în plus… Chiar săptămâna trecută le-am pus şi eu întrebări, celor de la judeţ, nu ştia nimeni nimic… Momentan nu se eliberează. Nu ştiu dacă funcţionează respectiva platformă pilot, chiar dacă era vorba de 31 martie. Săptămâna trecută nu funcţiona… 1 aprilie popular”, a adăugat Tărciatu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!