Timișoreanul Cristi Brâncovan, care a început recent să monitorizeze desfășurarea ședințelor de consiliu local alături de grupul Timișoara Civică, atrage atenția cu privire la locul ales pentru desfășurarea festivalurilor cu mâncare stradală în oraș. Dă exemplu Street Food Festival, care a avut loc în primăvară în Rozelor și care mai are o ediție în toamnă, în același parc.
Brâncovan spune că nu este normal ca primăria să aprobe desfășurarea acestui festival pe baza legii care reglementează adunările publice, și nu în baza unei hotărâri de consiliu local care reglementează desfășurarea activităților comerciale în parcurile și locurile de joacă din oraș.
„Ultralegalistul primar Robu aprobă ilegal desfășurarea Street Food Festival în Parcul Rozelor, cu încălcarea regulamentului privind activitățile comerciale în parcuri, propus tot de el și aprobat de consilierii locali prin HCL 78/2014. Astfel, evenimentul este «autorizat», în acte, drept adunare publică de protest, în baza Legii 60/1991, astfel încât organizatorii nici nu plătesc, oficial, niciun leu bugetului local, așa cum erau nevoiți să plătească dacă nu aveau blat în primărie și foloseau o locație legală și mai potrivită precum Piața Libertății”, a anunțat activistul timișorean.
Hotărârea de consiliu local la care face referire Cristi Brâncovan este de fapt un regulament pentru activitățile comerciale în parcurile și locurile de joacă din oraș. În amplasamentele din regulament nu apare însă Parcul Rozelor, ci apar doar Parcul Copiilor, Grădina Zoologică, parcurile Clăbucet, Steaua, Frații Constantin, Poporului, Karlsruhe, Central, Civic, Alpinet, Universității, Stadion, Lidia, Adolescenților, Uzinei, Carmen Sylva, Zurich, Petofi, Zona Bucovina, dar și scuarurile P-ța Plevnei, P-ța Crucii, Arcidava, Arh. Mihail și Gavril, Păun Pincio, Pompiliu Ștefu „sau orice altă locație aprobată de către consiliul local”.
Conform HCL 78/2014, aici se pot comercializa sucuri, înghețate, produse preambalate, cafea, în distribuitoare automate, se poate vinde de la vată de zahăr până la popcorn și se pot organiza fel de fel de activități sportive sau cultural-artistice, la tarife stabilite încă din anul 2013, prin HCL 464/2013. Costă 500 lei/lună montarea de automate în parcuri sau de aparate pentru vată de zahăr ori popcorn, mobilier pentru pictură pe față ori alte activități recreative ori de butelii cu gaz pentru comercializarea de baloane și jocuri cu clovni. Pentru mobilier mai greu, de olărit, modelaj sau pictură pe lut ori sculptură se plătește 1.000 leu/lună, iar plimbările cu diverse mijloace de transport alternative sau montarea de bazine cu apă pentru baloane de mers pe apă ori de trambuline, corzi elastice, pontoane costă 3 lei/mp/zi. Cei care vor să facă jocuri recreative în grup trebuie să plătească 100 lei/zi la primărie, dar doar dacă organizatorul percepe taxă beneficiarului.
Brâncovan mai spune că în Rozelor este permisă doar folosirea scenei și a scaunelor pentru evenimente culturale, artistice și sportive și că parcul trebuie protejat după investiția din fonduri europene.
„Evenimentul comercial are loc de două ori pe an, timp de mai multe zile, pe mii de metri pătrați din Parcul Rozelor și de pe strada paralelă: Acad. Alexandru Borza; locație asupra căreia insistă organizatorul, fiind oferită prin dispoziția primarului delegată administratorului public. În Parcul Rozelor este legală doar folosirea scenei și a scaunelor, pentru anumite spectacole culturale, artistice și sportive, cu scopul protejării parcului reabilitat printr-o investiție de 5 milioane de lei, din fonduri europene. Orice modificare a actualelor condiții o pot face doar consilierii locali. Mi-e imposibil să cred că această «inginerie» nu aduce anumite foloase, directe sau prin interpuși, anumitor funcționari publici”, mai spune Cristi Brâncovan.
City managerul Kristof: Se achită taxa pentru ocuparea domeniului public
Evenimentul despre care vorbește activistul are deja aprobare timp de o săptămână la începutul lunii octombrie, de la Comisia de ordine publică.
De cealaltă parte, administratorul public al orașului, Robert Kristof, cel care are în subordine Comisia de ordine publică, spune că organizatorii Street Food Festival plătesc taxa pe domeniul public și că așa spune legea.
„Evenimentul Street Food Festival, ce se desfășoară în luna octombrie, are menționat în avizul primit de la Comisia de Ordine Publică faptul că trebuie să achite toate taxele ce se impun privind activitățile comerciale. HCL 78/2014 reglementează doar anumite activități specifice mai mult locurilor de joacă care se desfășoară sezonier, 3-4 luni, cum ar fi mașinile de înghețată din parcuri, face painting, etc., și nu face referire la activități punctuale cum sunt evenimentele”, a explicat Kristof.
City managerul Timișoarei mai spune că dacă astfel de festivaluri ar fi autorizate pe baza HCL privind reglementarea activităților comerciale în parcuri, atunci primăria ar încasa mult mai puțini bani.
„Mai mult, dacă i-am fi încadrat în baza acelui HCL, le-am fi făcut o favoare întrucât tariful pentru «distribuitoare automate pentru răcoritoare, înghețată, produse preambalate, cafea, etc.» este 500 lei/lună, adică aprox. 17 lei/zi! Astfel, în cazul nostru, ei trebuie să plătească taxa de ocupare a domeniului public, stabilită de Consiliul Local la 3 lei/mp/zi și taxe privind activitățile comerciale, deci cu siguranță mult mai mult, și nu doar 17 lei/zi”, a mai explicat Robert Kristof.
Robu: Câteodată, câștigul public este evenimentul în sine
În orice caz, oricât ar susține city managerul că organizatorii plătesc mai mult în baza Legii 60/1991 privind adunările publice, primarul Timișoarei spune că nu contează banii dacă organizatorii nu percep intrare în festival. El susține că este mai important evenimentul în sine.
„Este o locație foarte plăcută pentru oameni, să se facă cu grijă față de spațiile verzi. Dalele le și schimbăm, le punem lipite unele de altele, nu contează că se murdăresc. Permite dezvoltare și pe strada aceea de pe lângă parc și permite și o reprezentație pe scenă, de ce să nu venim să oferim oamenilor bucurii? Câteodată, câștigul public este evenimentul în sine, oferit gratuit cetățenilor. Dacă se plătește intrare, atunci normal că trebuie să se plătească ceva și la primărie”, ne-a declarat Nicolae Robu.
Reprezentanții primăriei nu au știut să spună cât încasează municipalitatea de la organizatorii de evenimente care percep intrare de la public, deși ei plătesc doar o taxă pentru ocuparea domeniului public la primărie și nu achită o chirie pe spațiu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!