Muzeul de Artă Timişoara, împreună cu Institutul Cervantes din Bucureşti, Academia Regală de Arte Frumoase San Fernando – Calcografia Naţională din Spania şi Grupul Via Rumania, organizează în perioada 2 februarie – 31 martie a.c. expoziţia de gravură şi fotografie de război “Goya – Cronicarul tuturor războaielor. Dezastrele şi fotografia de război”. Evenimentul este organizat sub înaltul patronaj al Ambasadei Spaniei în România. Vernisajul va avea loc vineri, 1 februarie a.c., la ora 18, în sala Barocă a Muzeului de Artă Timişoara. Vor lua cuvântul Excelenţa Sa Estanislao de Grandes Pascual, ambasadorul Spaniei în România, Juan Carlos Vidal, directorul Institutului Cervantes din Bucureşti, José Miguel Viñals, directorul general al grupului Via Rumania şi Marcel Tolcea, directorul Muzeului de Artă Timişoara. Intrarea se face doar pe bază de invitaţie, iar accesul publicului se va face, pe bază de bilet, începând cu data de 2 februarie a.c, precizează organizatorii.
“Expoziţia prezintă 82 de gravuri din seria Dezastrele războiului realizate de pictorul spaniol Francisco de Goya în perioada 1810-1820, ce ilustrează scene din timpul Războiului de independenţă spaniol. Juan Bordes, curatorul expoziţiei, a alăturat gravurilor o serie de fotografii din timpul Războiului civil spaniol (1936-1939), realizate de fotoreporteri celebri precum Robert Capa, David Seymour, Gerda Tallo sau Augustí Centelles. Discursul fotografilor se află astfel în dialog cu denunţul lui Goya, arătând ororile războiului indiferent de perioada în care se consumă.
Gravurile sunt gupate pe şapte teme majore – frontul, victimele, execuţiile, exodul şi jafurile, foametea, femeile în război şi perioada de după război, aceasta din urmă temă constituindu-se o critică la adresa regimului absolutist instaurat de Ferdinand al VII-lea.
Gravurile din seria Dezastrelor, pe lângă incontestabila valoare artistică şi tehnică, au o calitate de cronică fotografică, chiar titlurile unor planşe – Am văzut, Aşa s-a întâmplat – sugerând rolul de mărturie al lucrărilor. De altfel, tehnicile folosite de pictorul spaniol anticipează caracteristicile fotografiei de presă: evitarea compoziţiilor complexe, surprinderea spontanului, prezenţa unor zone „moarte” menită să concentreze atenţia pe informaţia principală din imagine.
Goya a început seria Dezastrelor în 1810, dar ultimele plăci au fost terminate spre 1820, timp în care a realizat mai multe planşe de probă şi a imprimat doar 3 exemplare complete ale seriei, sub titlul Fatalele consecinţe ale sângerosului război cu Bonaparte în Spania.
În 1862, Academia de Arte Frumoase San Fernando a achiziţionat 80 de plăci gravate din cadrul seriei, celelalte două fiind donate în 1870. Titlul Dezastrele războiului apare în prima ediţie publicată de Calcografia Naţională în 1863. Până în prezent au fost imprimate şase tiraje ale seriei, iar primul tiraj complet, cu 82 de gravuri, a fost realizat în 1963”, punctează realizatorii expoziţiei.
Citiți principiile noastre de moderare aici!