Consilierii locali au fost de acord încă din vara anului trecut cu întocmirea unui studiu de oportunitate care să spună că STPT poate prelua serviciul de iluminat public – „Întreţinere a serviciului de iluminat public şi iluminat festiv de sărbători din Timişoara” – prin atribuire directă. Reprezentanții primăriei spuneau atunci că societatea are tot ce-i trebuie pentru a se ocupa de becurile de pe străzile orașului. Contractul urma să fie semnat pe 15 ani, dar Consiliul Concurenței nu e de acord cu durata acestuia.
Contractele primăriei cu firmele AEM și ELBA, cele care întrețineau iluminatul public și iluminatul festiv, au expirat încă din luna octombrie a anului 2017. Pentru că mai-marii din primărie nu au considerat o necesitate iluminatul stradal din Timișoara, s-a așteptat avizul de la Consiliul Concurenței. A venit și avizul, adică mai degrabă niște lămuriri. Cei de la Consiliul Concurenței au cerut modificarea și completarea studiului de oportunitate adoptat de consilierii locali încă din 27 iunie 2017. Practic, au cerut micșorarea duratei gestiunii directe de la 15 la 5 ani și o analiză privind tarifele.
„Având în vedere adresa Consiliul Concurenței înregistrată la Primăria Timișoara în 19 aprilie, privind documentația referitoare la atribuirea directă a contractului de delegare a gestiunii pentru serviciul «Întreținere a serviciului de iluminat public și iluminat festiv de sărbători din Timișoara» către SC Societatea de Transport Public Timișoara SA, în care se specifică că «în contextul existenței unei încredințări directe, considerăm necesară realizarea unei analize din care să rezulte dacă operatorul STPT va presta serviciul delegat la costuri pentru comunitate mai reduse sau cel mult egale cu cele pe care aceasta le-ar fi suportat dacă autoritatea locală ar fi încredințat serviciul către o întreprindere tipică bine gestionată și dotată corespunzător cu mijloace adecvate, în condiții similare (tehnice, financiare)» (…)
În aceste condiții, s-a procedat la transmiterea către alte autorități locale (Constanța, Reșița, Oradea, Iași, Bacău, Brăila, Arad, Cluj-Napoca) a unor adrese prin care solicităm sprijinul în vederea comunicării tarifelor practicate la ora actuală pentru diferite activități privind întreținerea sistemului de iluminat public”, susțin reprezentanții primăriei.
Așadar, deși avea adresă de la Consiliul Concurenței încă din luna aprilie, primarul Nicolae Robu a ieșit recent public și a acuzat Consiliul Concurenței pentru bezna de pe străzile Timișoarei.
Practic, cei de la Consiliul Concurenței vor să se asigure că tarifele practicate de STPT nu sunt mai mari decât cele care ar fi practicate de o societate care se ocupă cu așa ceva, iar funcționarii din Primăria Timișoara au cerut ajutor de la alte orașe, printre care Reșița, Oradea sau Cluj-Napoca. Au concluzionat că tarifele STPT îndeplinesc condițiile impuse de Consiliul Concurenței.
„În urma cercetărilor efectuate pe site-urile administrațiilor publice locale, din datele obținute din Sistemul Electronic de Achiziții Publice pe diferite activități privind întreținerea iluminatului public, precum și din proiectele aflate în derulare la instituția noastră, am constatat că tarifele STPT îndeplinesc prevederile legale în vigoare”, mai spun oficialii municipalității.
Ce se întâmplă mai departe? Consilierii locali vor fi nevoiți să adopte studiul de oportunitate privind delegarea gestiunii serviciului de iluminat public „Întreţinere a serviciului de iluminat public şi iluminat festiv de sărbători din Timişoara”, completat cu un nou capitol: Capitolul IX „Analiza privind tarifele practicate de SC Societatea de Transport Public Timișoara SA”.
Cât despre cealaltă cerință venită de la Consiliul Concurenței, privind durata contractului de delegare a gestiunii, se va modifica perioada de la 15 la 5 ani, „în vederea minimizării riscului de neconcurență”, cu drept de prelungire în condițiile legii. Mai mult, autoritățile administrației publice locale sunt obligate ca, periodic, respectiv din cinci în cinci ani, să facă analize privind eficiența economică a serviciului.
De asemenea, „se va prelungi durata estimată pentru încheierea contractului până în iunie 2018”. Practic, Timișoara stă exact un an fără a avea pe cineva care să se ocupe de iluminatul public.
Sistemul de iluminat public este ansamblul format din puncte de aprindere, cutii de distribuție, cutii de trecere, linii electrice de joasă tensiune subterane sau aeriene, fundații, stâlpi, instalații de legare la pământ, console, corpuri de iluminat, accesorii, conductoare, izolatoare, cleme, armături, echipamente de comandă, automatizare și măsurare utilizate pentru iluminatul public.
Conform studiului întocmit, în Timișoara există 21.252 de stâlpi de iluminat de beton, metalici, lampadari, retro, lemn, RATT, dar și 25.753 de aparate de iluminat cu puteri cuprinse între 30 W și 2000 W, precum și 644,592 m de rețea de alimentare cu energie electrică. Societatea de Transport Public are doi ingineri, 25 de electricieni și șase lăcătuși mecanici, precum și o macara, trei autospeciale, două vehicule autoturn și șase autoutilitare.
Puteți analiza AICI studiul de oportunitate privind delegarea gestiunii serviciului „Întreținere a serviciului de iluminat public și iluminat festiv de sărbători din Timișoara”.
Articole pe aceeași temă:
http://www.tion.ro/bezna-de-pe-strazile-timisoarei-intre-primarie-enel-fosta-ratt-si-consiliul-concurentei/2036712
http://www.tion.ro/becurile-de-pe-strazile-timisoarei-in-grija-nimanui-ratt-se-pregateste-sa-intretina-serviciul-de-iluminat-public/1926091
Citiți principiile noastre de moderare aici!