Au fost deja ceva probleme pe șantierul Pasajului Jiul. Edilul-șef susține că nu o să vedem acolo un „furnicar de muncitori” și că se lucrează mai mult cu utilaje, așa cum s-a lucrat la Pasajul Michelangelo. În ce stadiu se află acum șantierul? Se lucrează la relocarea rețelelor de gaz și apă.
„La Jiul se face acum relocarea rețelelor de gaz și de apă. Se execută zidul de sprijin pe breteaua către gară și se lucrează la extinderea la patru benzi a carosabilului. Se mai adaugă o lucrare extrem de importantă, care este mai greu de descris. Este una de realizare a unui radier, a unei fundații la o adâncime destul de mare, pentru o platformă pe care se va realiza practic un cadru care va fi prefabricat, acolo se va prefabrica, și care va fi introdus apoi sub presiune sub liniile de cale ferată. Este o tehnologie foarte modernă care va permite ca circulația trenurilor să fie întreruptă cel mult 48 de ore. Așa ne-am propus, sper să se și poată întâmpla așa ceva. Nu există experiență pentru soluția tehnică pe care am prezentat-o, deși execuția lucrărilor este făcută de o firmă foarte serioasă, dar ne încumetăm să mergem cu astfel de soluții ultramoderne și suntem convinși că vom reuși să finalizăm lucrările la Pasajul Jiul chiar înainte de termenul inițial. Au fost anumite blocaje, cu rețelele de gaz, în general cu utilitățile, mai sunt poticneli, dar una peste alta s-a avansat bine, fără a vedea acolo furnicar de muncitori. Mereu era o temă de discuții, că de ce nu sunt mai mulți muncitori la Michelangelo, eu spuneam că se lucrează cu utilaje. Nici nu se poate lucra cu mai mulți oameni acolo, pentru că nu ar avea ce să facă, ar fi inclusiv pericole de accidentale, pentru că pot intra oamenii pe raza de acțiune a unor utilaje. La fel se întâmplă și aici, unii se miră că nu sunt mai mulți oameni, sunt atâția câți trebuie să fie pentru dimensiunea zonei care face obiectul șantierului”, a explicat primarul Timișoarei.
Edilul susține că nu contează foarte mult cât s-a făcut până acum din lucrări, pentru că unele de o amploare mai mare merg mai ușor, iar altele, chiar dacă nu sunt mare lucru, se pot face mai repede.
„Nu are relevanță foarte mare procentajul, pentru că unele lucrări, chiar dacă au volum mare, merg mai ușor, altele nu reprezintă mult, dar sunt foarte anevoioase. Cam după aprecierea mea, suntem aproape de jumătatea perioadei de implementare, probabil pe la vreo 40%, poate 35%, vorbim de execuție propriu-zisă, să îmi iau o rezervă, dar repet, este o estimare ochiometrică a unui nespecialist. Cunoscând lucrurile pe teren, eu apreciez că circa 35%”, a completat Robu.
Specialiștii din cadrul Direcției Tehnice din primărie spun că lucrările sunt executate cam 30% și că totul este în grafic. Primarul susține că e posibil ca șantierul să fie închis înainte de termen, oricum.
„Vă dați seama că în final, spre exemplu, asfaltarea se face foarte repede, dar ea are o valoare foarte mare, din punct de vedere al costurilor, pentru că este costisitor asfaltul. Aceste cifre sunt cu rol orientativ. Specialiștii spun că 30% este stadiul lucrărilor, este o abordare puțin mai pesimistă decât a mea. Este explicat că eu sunt o fire prin excelență optimistă”, a mai spus Nicolae Robu.
Pasajul Jiul ar urma să aibă cinci benzi de circulație, trotuare pe ambele părți și piste pentru biciclete. Totodată, va fi lărgită la patru benzi și strada Jiul.
Licitația pentru lărgirea pasajului a fost lansată la începutul lunii septembrie a anului trecut. Valoarea estimată a contractului era de 28 de milioane de lei, fără TVA, adică peste 7,6 milioane de euro, însă firma Porr Construct s-a angajat, la licitație, că efectuează lucrările cu 4,7 milioane de euro, cu tot cu TVA, adică 17.693.552 de lei, fără TVA, din care 1,57 milioane de lei fără TVA reprezintă lucrări diverse și neprevăzute. Durata de execuție este de 14 luni, conform contractului.
Cât despre șantierul de la Popa Șapcă, acolo se lucrează de zor pentru ca până în luna decembrie să mai fie deschisă o bandă de circulație pe strada Popa Șapcă.
„La Popa Șapcă s-a finalizat pozarea tubulaturii subterane pentru canalizație, pentru rețelele de firmă optică ș.a.m.d. Se lucrează acum pe tronsonul de la Punctele Cardinale către calea ferată, către pasajul propriu-zis, la realizarea suportului pentru lărgirea la patru benzi și, de asemenea, se lucrează în partea cealaltă, în continuare, de la sensul giratoriu de la mall către linia de cale ferată, tronsonul al doilea. Primul tronson a fost finalizat de ceva vreme, cu asfaltarea stratului final”, a explicat Robu. Acolo au fost executate 25% din lucrări. Avizul de la CFR pentru lărgirea Pasajului Popa Șapcă nu a venit încă, așa că momentan se lucrează la lărgirea străzii Jiul și a Bd. Antenei.
Lățimea carosabilului pe strada Popa Șapcă va avea 14 metri, tot acolo urmând să fie amenajate și 47 de locuri de parcare, în spațiile existente între copaci și stâlpi. Va fi amenajată și intersecția străzii Aristide Demetriade cu Popa Șapcă și Bd. Antenei. Lățimea străzii Demetriade nu se modifică, însă în intersecție va fi amenajată o a treia bandă de circulație, pentru viraj la stânga.
Bd. Antenei, cuprins între str. Aristide Demetriade și sensul giratoriu între Calea Sever Bocu și Mitropolit Dr. Vasile Lăzărescu, va avea tot patru benzi de circulație. Proiectul prevede și asigurarea legăturii Bd. Antenei cu Inelul II, printr-un sens giratoriu reamenajat. Se vor amenaja și aici trotuare și piste pentru bicicliști.
Lucrările costă 24 de milioane de lei, fără TVA, adică puțin peste 6,4 milioane de euro, cu tot cu TVA. Licitația a fost câștigată de asocierea de firme SC Sylc Con Trans SRL – lider, cu SC Tableros Y Puentes SA și SC Petrucco SA, lucrările fiind programate să dureze 18 luni.
Citiți principiile noastre de moderare aici!