Primăria Timișoara și RATT au mai încercat în trecut să îi învețe pe timișoreni să folosească doar ușa din față din mijloacele de transport în comun pentru urcare și celelalte pentru coborâre. N-au reușit însă, pentru că „oamenii se învață greu”, cum spune și directorul RATT, Ioan Goia, care s-a trezit dat în judecată de un călător nemulțumit.
În prezent, acest sistem este implementat doar pe liniile metropolitane, spre Ghiroda și spre Dumbrăvița, în M11 și M14, susține șeful Regiei Autonome de Transport în Comun.
„Se urcă pe ușa din față pe metropolitan și se coboară pe ușile celelalte – doi și trei. Oamenii se învață greu, ne iese cam 90%, noi menținem pe metropolitan în permanență un agent de pază și ordine, controlorul nostru. Lucrăm, de o lună, cu omul nostru acolo, pe lângă șofer, în toate troleibuzele metropolitane. Am pus oameni pe schimburi. Încercăm să îi învățăm pe călători, nu mai avem validatoare pentru bilete, călătorul urcă pe ușa din față, validează și apoi își găsește un loc și coboară pe celelalte uși. Bineînțeles că au fost reacții negative. Un călător ne-a dat în judecată spunând că îl discriminăm obligându-l să urce pe ușa din față. Am avut și plângere penală în urmă cu doi ani, am câștigat procesul”, a declarat Ioan Goia pentru Tion.ro.
Potrivit primarului Nicolae Robu, controlorul care stă în mijloacele de transport de pe cele două linii metropolitane se asigură dacă oamenii validează și îi îndrumă. Edilul-șef susține că urcarea supravegheată pe ușa din față înlătură atât frauda, cât și furturile.
„Urcarea pe liniile metropolitane se păstrează pe ușa din față, cu asigurarea unui controlor pentru îndrumare și validare pentru persoanele care au nevoie de ajutor. Urcarea supravegheată pe ușa din față înlătură frauda, respectiv controlăm fenomenul legat de furturi și al persoanelor care nu fac cinste transportului public. Deci se urcă prin față, este un proiect pilot. Probabil șoferul ajută… nu se deschide decât o ușă… se deschid altele la coborâre… e o recomandare. Cândva era așa în Timișoara, era o civilizație a urcării și a coborârii, se știa pe unde se urcă și pe unde se coboară din mijloacele de transport în comun”, ne-a spus Robu.
Întrebat dacă măsura va fi pusă în aplicare și în oraș, primarul Timișoarei crede că așa va fi, la un moment dat. Cel mai probabil se va întâmpla într-un orizont de timp mai îndepărtat.
„Dacă funcționează acest sistem, sigur că da! E păcat că s-a pierdut acest obicei, pentru că, până la urmă, toată lumea are de câștigat dacă există o anumită disciplină, dacă nu se calcă oamenii în picioare la urcare și la coborâre”, a conchis Robu pentru Tion.ro.
Citiți principiile noastre de moderare aici!