Prima dată a fost un cimitir ilegal construit pe traseul autostrăzii de ani buni, apoi a fost o peşteră în care cineva a văzut lilieci despre care localnicii habar nu aveau, după care altcineva a văzut castori pe malul Mureşului în zona unde se lucra la autostradă, dar toate au întârziat lucrările la lotul 4 al autostrăzii Lugoj – Deva.
Acum se pare că lucrările au fost oprite total, aceasta după ce inspectorii de la Inspectoratul de Stat în Construcţii au vizitat şantierul, au descoperit că nu există autorizaţie de construcţie şi au decis oprirea lucrărilor, conform Digi24.
Firma care se ocupă de acest tronson de drum rapid s-a făcut remarcată pe lotul 1 al autostrăzii Timişoara – Lugoj, unde a finalizat lucrările cu şase luni înainte de termen, un adevărat record la acea vreme. Iată că acum, firma respectivă nu va putea să-şi facă treaba pentru că autorizaţia, pe care Ministeru Transporturilor ar fi trebuit să o obțină de opt luni, nu există.
O asemenea autorizaţie a existat pentru 7 din cei 22,6 kilometri ai lotului. Aici s-a lucrat, fiind chiar turnat asfalt. Se pare că firma constructoare îşi va aduna utilajele şi va părăsi şantierul, informează Digi24.
Lucrările la acest tronson sunt începute din 2013 şi ar fi trebuit finalizate în luna mai a anului viitor. Valoarea lucrărilor la acest tronson este de 420 de milioane de lei.
În noile condiţii este destul de greu de crezut că termenul limită de finalizare a lucrărilor va putea fi respectat.
UPDATE: Şefii de la drumuri au găsit soluţia magică pentru problema închiderii şantierului: schimbăm legislaţia!
Cum era de aşteptat, Compania de Drumuri a reacţionat după ce a fost publicată ştirea închiderii şantierului de pe autostrada Lugoj – Deva. Şi soluţia a fost găsită! Nu, nu soluţia reluării lucrărilor, ci modificarea legislaţiei, prin crearea unei instituţii unice care să se ocupe de autorizaţii, special pentru absorbţia fondurilor europene! Şi, de asemenea, modificarea legislaţiei achiziţiilor publice. Totuşi, aceste explicaţii de moment, care oricum nu rezolvă problema, nu acoperă absolut deloc incompetenţa specialiştilor care timp de opt luni nu au fost capabili să obţină o simplă autorizaţie. Ca să se piardă integral banii europeni, ca o soluţie de ultimă oră, CNADNR a fazat şi acest proiect!
Redăm mai jos poziţia celor de la CNADNR, exprimată prin intermediul vocii directorului acestei instituţii, Narcis Neaga:
„Specificăm că un impediment deosebit în realizarea unui proiect de maximă importanţă este tocmai această reluare a întregului mecanism de obţinere a Acordului de Mediu şi implicit a Autorizaţiei de Construcţie, când de fiecrare dată la proiect sunt aduse modificări generate de astfel de probleme apărute în teren. În acest sens, CNADNR SA împreună cu Ministerul Transporturilor, analizând atât cazul de faţă, cât şi alte situaţii similare existente, a propus şi lucrează la realizarea unui Memorandum prin care să integreze toate instituţiile cu atribuţii în emiterea avizelor şi acordurilor pentru realizarea proiectelor din fonduri europene nerambursabile. Pe lângă modificarea Legii achiziţiilor publice, vom susţine de asemenea şi scurtarea timpilor şi corelarea activităţilor tuturor celor implicaţi, astfel încât anumite activităţi să se desfăşoare cât mai repede şi cât mai coerent.
În perioada de derulare a programului POS-T 2007 – 2013 am întâmpinat multe situaţii similare pe care le-am soluţionat în timp, astfel tocmai din acest motiv în programul POIM (n.r. noul ciclu de finanţare pe fonduri europene) dorim să avem o abordare mult mai strictă, mai fermă şi cu o eficentă ridicată. De aceea, în vederea evitării riscului de depăşire a perioadei de eligibilitate aferentă proiectului autostrăzii Lugoj-Deva lot 2, lot 3 şi lot 4 (sector Dumbrava -Deva) finanţat din POS- T în perioada de programare 2007-2013, am demarat procedura de fazare a proiectului, astfel: FAZA 1 – lucrări executate, considerate funţionale pentru scopul lor, având ca termen limita de efectuare a plăţilor data de 31 decembrie 2015, cu rambursarea cheltuielilor eligibile aferente din POS-T 2007-2013; FAZA 2 – restul lucrărilor rămase de executat până la sfârşitul proiectului, cu rambursarea cheltuielilor eligibile din POIM 2014-2020”.
Articole pe aceeași temă:
Un cimitir ilegal deviaza autostrada Deva-Lugoj
Ce ar mai putea amana constructia autostrazii Lugoj – Deva? Castorii…
Seful Companiei de Drumuri Nationale vrea 84 de kilometri de autostrada finalizati in 2015
Citiți principiile noastre de moderare aici!