Culeea este infrastructura care se pune la capătul unui pod sau pasaj pentru a prelua sarcinile transmise de suprastructura acestuia și pentru a susține calea de acces pe pod. Practic, un „perete” de susținere, sub forma unei cutii din beton. Lansarea acesteia a început în urmă cu o săptămână. Noua culee a străpuns terasamentul căii ferate, adunând tot pământul în interior. Mai are foarte puțin să ajungă la locul ei, însă deja se vede lumina din cealaltă parte a pasajului.
Ce urmează mai departe? Se pregătește montarea podurilor, ceea ce înseamnă că se închide traficul feroviar, însă doar pe o linie.
„În etapa următoare, de la 1 iunie, pentru că de atunci este obținută aprobarea de la CFR, va fi întrerupt traficul feroviar, dar numai pe prima linie, când se va monta podul. Este o construcție imensă, care se va sprijini, cu partea dinspre gară, pe noua culee care a fost construită acolo, și cu partea dinspre noi pe această culee care străpunge movila de pământ. Se suprapune un metru și ceva peste culee. Ca să se facă această operațiune se va da jos linia de cale ferată, se va disloca pământul de sub ea pe o anumită porțiune și se va demonta podul vechi. După ce se face și acest pas se va face unul similar pe cealaltă parte. Atunci vom avea în funcțiune linia de cale ferată care se scoate din funcțiune în prima etapă și rolurile vor fi inversate. După ce se face și asta putem spune că suntem chiar în linie dreaptă. Acestea sunt cele mai complicate operațiuni”, explică primarul Nicolae Robu.
Practic, vor fi montate trei poduri. Primele două în perioada 1-4 iunie, când va fi demontată o linie de cale ferată, iar cel de-al treilea în perioada 9-10 iunie, după ce va fi montată la loc prima linie și demontată cea de-a doua.
Potrivit celor de pe șantier, traficul rutier nu se va închide nici în această etapă. Șoferii nu vor mai putea să intre prin pasaj atunci când se va sparge vechea culee, însă pentru o perioadă scurtă de timp.
Primarul Timișoarei susține că șantierul de la Jiul va fi închis înainte de termen și că șoferii vor circula pe cele cinci benzi noi încă din luna octombrie a acestui an.
„În luna septembrie estimez că vom finaliza lucrările și hai să zicem că în luna octombrie vom putea circula normal. Termenul final al proiectului este primăvara lui 2018, luna aprilie. Va fi o lucrare finalizată înainte de termen”, a conchis Robu.
După finalizarea lucrărilor, pasajul va avea cinci benzi de circulație, iar strada Jiul patru benzi. Lărgirea acestuia nu înseamnă doar lucrări pe sub trecerea de cale ferată, ci și reorganizarea intersecției. Vor fi amenajări stradale și pe Bd. Republicii, se va păstra geometria, iar sensurile de circulație vor fi separate prin realizarea unor insule. Pentru mijloacele de transport în comun vor fi amenajate alveole, iar intersecția cu rampa pasajului se va realiza cu cinci benzi și insulă direcțională centrală. Pe ambele părți vor fi amenajate piste pentru bicicliști și trotuare.
Licitația pentru lărgirea pasajului a fost lansată la începutul lunii septembrie 2015. Valoarea estimată a contractului era de 28 de milioane de lei, fără TVA, adică peste 7,6 milioane de euro, însă firma Porr Construct s-a angajat, la licitație, că efectuează lucrările cu 4,7 milioane de euro, cu tot cu TVA, adică 17.693.552 de lei, fără TVA, din care 1,57 milioane de lei fără TVA reprezintă lucrări diverse și neprevăzute. Durata de execuție este de 14 luni, conform contractului.
Articole pe aceeași temă:
Citiți principiile noastre de moderare aici!