În ianuarie 2015, edilul-șef anunța de la Bruxelles că a purtat o discuție cu comisarul european Corina Crețu, care s-a arătat deschisă la proiectul prezentat de Robu, acela de ducere a liniilor de cale ferată în subteran și introducerea unui fel de metrou, un tren care să circule pe aceleași linii de cale ferată, prin Timișoara.
„Eu am și discutat această idee, de a duce liniile de cale ferată în subteran, cu doamna comisar european Corina Crețu, când am fost la Bruxelles. Doamna Crețu spunea că un asemenea proiect ar fi eligibil pe Planul Juncker, dar nu s-a făcut nimic. Noi am finanțat studiul de prefezabilitate, atât putem noi să facem, el arată că ar fi rațională o astfel de intervenție, a ducerii liniilor de cale ferată în subteran, desigur, nu de azi pe mâine, dar mai departe nu s-a făcut nimic. (…) Fără îndoială, dacă Juncker a fost ales preşedinte al Comisiei Europene, şi această idee a lui va fi susţinută până la capăt. Ar fi o variantă care în principiu ar permite finanţarea unui asemenea proiect. Asta arată că există posibilităţi, pot să mai fie şi altele. Noi am început acum o discuţie şi o vom continua în luna aprilie, când doamna Corina Creţu va veni la Timişoara”, explica Robu la începutul anului 2015.
Întâlnirea din aprilie nu a mai avut loc, explică Robu, deoarece comisarul european Crețu nu a mai ajuns la Timișoara. Primarul Timișoarei spune însă că municipalitatea a terminat la timp un studiu de prefezabilitate pentru acest proiect și că l-a trimis la Ministerul Transporturilor, care a dat și un aviz favorabil și ar fi trebuit să se apuce de studiul de fezabilitate, însă proiectul a fost ucis.
„Imediat după ce am făcut studiul de prefezabilitate l-am trimis, nu mai țin exact minte când. Cu doamna Corina Crețu nu am mai discutat, pentru că dânsa nu a mai venit în vizită la Timișoara, așa cum promisese atunci. În discuția avută la Bruxelles, una foarte bună, chiar am apreciat poziția doamnei comisar, a spus că va veni în Timișoara. Noi după ce am finalizat studiul de prefezabilitate l-am transmis la Ministerul Transporturilor, ministerul și-a dat un aviz pe el, dar nu a dezvoltat niciun proiect în jurul lui. Avizul era favorabil. Adică ce poți spune pe un studiu de prefezabilitate? Că merită să se facă un studiu de fezabilitate. Primăria nu are dreptul să îl facă, SF trebuia făcut de minister”, a explicat, luni, primarul Nicolae Robu.
Studiul de prefezabilitate făcut de primărie a fost realizat de firma SC Longhersin SRL și a costat 114.813 lei, la care se adaugă TVA, deci peste 32.000 de euro cu tot cu TVA.
Oricum, edilul-șef susține că nu exista siguranța că proiectul ar fi fost finanțat prin Planul Juncker, dacă ar fi fost depus.
„România nu a fost în stare să depună nici măcar un proiect eligibil pe Planul Juncker. Suma totală pusă deoparte pentru astfel de proiecte la nivelul Uniunii Europene a fost de 315 miliarde euro. Desigur, din surse publice și private. Ei, România a depus 200 de proiecte din care niciunul nu a fost eligibil. (…) Cred că pur și simplu a fost făcută de râs țara noastră. Doar trei țări nu au fost în stare să aibă proiecte eligibile”, a ținut să precizeze primarul Timișoarei.
Nicolae Robu spune că se puteau depune mai multe proiecte pentru fondurile puse la dispoziție prin Planul Juncker, inclusiv cel pentru centura de sud sau pentru Institutul Regional de Oncologie.
Potrivit edilului-șef, se pot depune în continuare proiecte pentru aceste fonduri, pentru că se deschide o nouă perioadă de depunere de proiecte. El recunoaște că nu a discutat cu reprezentanții Ministerului Transporturilor, pentru că a fost foarte ocupat cu alegerile și subiectul merită o atenție mult mai mare, care îi poate fi acordată după 11 decembrie, când au loc alegerile parlamentare.
Articole pe aceeași temă:
Robu, cu metroul Timisoarei la Bruxelles: a intrebat-o pe Corina Cretu cum poate accede la bani!
Timisoara peste 10 ani? Metropola cu metrou, in viziunea primarului
Citiți principiile noastre de moderare aici!