Nicolae Robu susține că se vorbește despre „un program național de realizare de metrouri în orașele cu peste 300.000 de locuitori”, astfel că Primăria Timișoara va fi pe fază.
În timp ce PMT „stă pe fază”, la Cluj-Napoca s-a semnat un acord de asociere pentru realizarea unui metrou și a unui tren metropolitan. Anunțul a fost făcut de primarul Emil Boc, în 4 aprilie, care spunea că a semnat acordul împreună cu primarii din comunele Gilău, Florești, Baciu, Apahida, Jucu și Bonțida. Este un prim pas spre realizarea studiilor de prefezabilitate și fezabilitate, Boc anunțând că în scurt timp va lansa licitațiile pentru studiile necesare. Metroul din Cluj-Napoca ar urma să fie realizat în a doua etapă a proiectului, pe axa vest-centru-est, de la Gilău până la podul Ira, pe o lungime de aproape 16 kilometri.
Întrebat de reporterul tion.ro ce părere are despre acordul semnat la Cluj, primarul Nicolae Robu a spus că este vorba mai mult despre un tren metropolitan și că proiectul nu este depus pentru finanțare.
„Este un proiect important pentru ei, trenul metropolitan. Nu e depus, au verificat ai noștri. Eu l-am încurajat pe colegul Boc, un primar excepțional, pe care îl apreciez foarte mult pentru modul în care știe să exercite această funcție, are toată stima și toată aprecierea mea. Și face lucruri deosebite, pentru care evident că și clujenii îl apreciază. Eu l-am încurajat când a vorbit de metrou, acum nu știu câtă vreme, presupunând că și acolo vor fi unii care vor cârcoti, știind prin ce am trecut eu. Când în 2013 am vorbit despre metrou, a fost o bășcălie națională, că uite ce idee năstrușnică. Ei, iată, nu a fost deloc năstrușnică ideea. Așa cum am afirmat eu încă de atunci, va veni ziua când se va face, nu am spus că eu voi face metroul în Timișoara, nici acum nu spun. Dar asta e evoluția lucrurilor, ăsta e cursul firesc al lucrurilor”, a explicat Robu.
Ultima variantă pentru metroul Timișoarei
Edilul-șef spune că la Timișoara a apărut deja o altă versiune de proiect pentru metrou.
În urmă cu mai bine de un an, mai precis în februarie 2018, primăria pusese deoparte 145.000 de lei din bugetul orașului pentru studiul de prefezabilitate privind realizarea unui sistem de transport în comun de tip metrou care să lege aeroportul de ieșirea din oraș spre Șag.
„În principiu, este vorba despre un metrou care să meargă de la aeroport până la ieșirea spre Șag, trecând prin câteva puncte cheie. Noi trebuie să avem abordări vizionare. Mai devreme sau mai târziu, Timișoara va avea metrou! Multe orașe comparabile ca mărime au deja, pe alte meleaguri și aceasta este tendința. Nu se știe niciodată ce oportunități de finanțare se pot ivi, dar se știe că nimeni nu-ți dă bani pentru un obiectiv dacă nu ai măcar un studiu de prefezabilitate”, spunea Robu în 2018.
Nu era prima dată când PMT aloca bani frumoși pentru ideea metroului. În 2015, Administrația Robu plătea puțin peste 136.000 de lei cu TVA firmei Longhersin SRL, care a făcut un studiu de prefezabilitate pentru reconfigurarea traseului de cale ferată din oraș, adică ducerea liniilor de tren în subteran prin construirea unui tunel de 10 km. În cele din urmă, CFR a decis că nu este o idee bună să fie îngropate liniile de tren din Timișoara, astfel că ideea lui Robu, pentru care s-au plătit 32.000 de euro, a picat. Așa s-a născut varianta de anul trecut, cu linie de metrou din Șagului până la Aeroportul Timișoara. Tot Robu estima că lucrările vor dura zece ani, iar șantierul ar putea ajunge la 1 miliard de euro.
Ei bine, primarul are acum o altă hartă. Pe ea putem vedea două linii de metrou, una care leagă Dumbrăvița de Moșnița Nouă (M1) și alta care leagă Calea Șagului de Aeroportul Internațional (M2). Primarul a făcut și un sondaj pe Facebook, cel cu nr. 25 din acest an, dorind să afle de la timișoreni dacă este necesar un metrou în Timișoara sau nu.
„În 2013 lansam ideea că Timișoara trebuie să se gândească să-și facă metrou, pentru a nu ajunge să se sufoce urmare a dezvoltării pe care o va cunoaște. Știrea a fost una senzațional-negativă. La cinci ani după noi a anunțat și Clujul că vrea metrou. Știrea a fost una senzațional-pozitivă. Iată că acum se vorbește de un program național de realizare de metrouri în orașele cu peste 300.000 de locuitori. Deocamdată, noi și Clujul ne-am arătat interesați”, a scris Robu pe rețeaua de socializare, punându-i pe timișoreni să aleagă din cele două variante: „Durează ani, dar e necesar” și „Nu se justifică”.
Articole pe aceeași temă:
http://www.tion.ro/primarul-robu-vrea-metrou-din-sagului-pana-la-aeroport-face-studiu-de-prefezabilitate-in-2018/1986068
http://www.tion.ro/intai-dublam-calea-ferata-in-timisoara-iar-apoi-facem-metrou-planurile-cfr/1824055
http://www.tion.ro/un-prim-pas-pentru-metrou-in-timisoara-mergem-inainte-cu-studiile-s-a-votat-tunelul-de-10-kilometri/1582208
http://www.tion.ro/robu-la-viena-timisoara-e-in-trend-certamente-metroul-va-fi-facut-santierul-va-tine-10-ani-si-va-costa-pana-in-1-miliard-de-euro/1994834
Citiți principiile noastre de moderare aici!