Consilierii locali vor trebui să voteze actualizarea Studiului de Fezabilitate „Reabilitare linii de tramvai și modernizare trame stradale pe Calea Bogdăneștilor – Timișoara”, care a fost întocmit în 2009, pentru ca municipalitatea să poată depune proiectul la finanțare pe POR – Axa 4. Suma este imensă și reprezintă mai mult de jumătate din toți banii pe care Timișoara îi are la dispoziție pe această axă.
Mai mult, față de 2009 aproape că s-a dublat valoarea estimată a investiției. SF despre care vorbim a fost pregătit, de fapt, de fosta administrație, condusă de Gheorghe Ciuhandu, tot cu scopul depunerii pentru fonduri europene. În 2009, lucrarea a fost estimată la 94,6 milioane de lei cu tot cu TVA, iar acum a ajuns la 149,4 milioane de lei cu tot cu TVA. În 2009, conform SF, șantierul ar fi trebuit să fie gata în 11 luni, dar acum s-a ajuns la 28 de luni de lucrări.
De unde aceste diferențe? Potrivit documentației de acum nouă ani, ar fi trebuit să fie reabilitată linia dublă de tramvai pe o distanță de 2,3 km, carosabilul să fie refăcut pe o suprafață de 36.300 mp, trotuarele pe 11.500 mp, iar spațiile verzi pe 8.230 mp. Se vorbea și despre plantarea a 100 de arbori.
„Traseul care urmează a fi modernizat este: pe Calea Bogdăneștilor: traseul este prevăzut cu linie cale dublă în platformă proprie amplasat central pe stradă, cu stâlpii rețelei de contact amplasați în mijloc între linii; tronsonul cuprins între Bd. Cetății și str. Dan Căpitan va păstra structura existentă pe relația E-V, executându-se un drum nou pe relația V-E, amenajându-se intersecțiile în dreptul străzilor Grigore Alexandrescu și Agricultorilor”, se arată în referatul proiectului din 2009.
În documentația de acum, același șef al fostei Direcții Tehnice, actuala Edilitară, scrie că „din anul 2009 și până în prezent au intervenit mai multe situații care determină actualizarea SF, cum ar fi rata inflației, modificarea cotei TVA și modificările legislative”.
„În vederea lansării procedurilor de accesare a fondurilor nerambursabile, respectiv întocmirea cererii de finanțare și a contractului de execuție lucrări este necesară adoptarea unei noi hotărâri de consiliu local. Investiția vizează modernizarea întregului ansamblu rutier și a liniilor de tramvai, inclusiv rețelele edilitare stradale, subterane și supraterane, având ca limite: intersecția Calea Bogdăneștilor cu Bd. Cetății (inclusiv) și intersecția cu str. Casian Muntean (buclă de întoarcere Ronaț). Prin proiect se vor realiza următoarele: linia cale tramvai va fi cale dublă și se va amplasa în axul străzii, în platformă proprie; rețeaua contact se va realiza în variantă dublă, într-o soluție de compensare totală; se vor înlocui cablurile de alimentare a rețelei contact (600 Vcc); se va moderniza substația de transformare-redresare care va alimenta cu energie electrică linia cale modernizată; lărgirea la 2 benzi pe sens a străzii; realizarea de piste pentru biciclete; realizarea de trotuare; spații verzi, atât în platforma proprie a linie de tramvai, cât și în zona de siguranță a străzii semaforizarea intersecțiilor și supravegherea video, integrate în sistemul de management al traficului”, scrie Culiță Chiș în referatul proiectului ce ajunge în curând în atenția consilierilor locali.
Studiul de fezabilitate de acum nouă ani a fost realizat de IPROTIM S.A., iar acum a fost actualizat de BAICONS IMPEX SRL.
Așadar, vorbim acum despre o investiție de 149,4 milioane de lei, pentru 2,1 km de linie cale dublă tramvai, 0,2 km de linie cale simplă tramvai (buclă întoarcere), 35.900 mp de carosabil modernizat, șapte stații tramvai, 12.220 mp de trotuare, 4.000 m piste de biciclete.
Mai mult decât atât, „pentru reducerea zgomotului și vibrațiilor se va utiliza suplimentar înierbarea liniilor de tramvai”, se mai arată în documentație. Cum spuneam mai sus, lucrările ar trebui să dureze acum aproape doi ani și jumătate.
Reprezentanții PMT vor să obțină 80,35% din investiție din fonduri europene, 17,65% de la bugetul de stat și ei să pună 2%. Vorbim, per total, despre costuri totale estimate prin SF de aproape 32 de milioane de euro, dar PMT are la dispoziție pe Axa 4 suma de 54 milioane de euro, bani cu care vrea să cumpere și tramvaie noi, în cazul garniturilor estimările ajungând la 40 de milioane de euro. Municipalitatea are timp până în 31 decembrie să depună toate proiectele pe Axa 4.
Articole pe aceeași temă:
[related-post post_id=”2144870″]
[related-post post_id=”2096066″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!