Chiar dacă în proiectul de buget al Timişoarei pe 2013, în programul de investiţii, sunt prevăzute nişte sume pentru achiziţia de tramvaie noi şi alţi bani pentru „tramvaie folosite” şi modernizarea unui depou, în total 700.000 de lei, oficialii primăriei nu au în plan noi achiziţii, motivând că nu dispun de fondurile necesare. Administraţia timişoreană ar putea opta pentru recondiţionarea tramvaielor din actualul parc al RATT.
„S-au prevăzut sumele respective pentru a evidenţia că înţelegem că parcul de tramvaie al Timişoarei este necorespunzător, dar, dacă vom face achiziţii sau nu, vom vedea pe parcurs. Aşa cum am afirmat, cel mai probabil vom recurge la reabilitarea unor tramvaie – vom vedea câte, unul pentru început şi dacă vom fi mulţumiţi vom reabilita şi altele, dar reabilitarea înseamnă transformarea unui tramvai într-unul ca şi cele noi, exceptând şasiul care e păstrat, cu boghiurile şi tot ce înseamnă metal greu de la tramvaiul iniţial. În rest, totul este nou-nouţ absolut şi identic cu ce se poate găsi pe un tramvai nou achiziţionat acum. Nu m-am răzgândit (n.r. – cu privire la achiziţionarea de tramvaie noi) pentru că nu avem fonduri pentru asta”, a declarat, marţi, primarul Nicolae Robu.
În plus, edilul spune că o astfel de achiziţie nu se numără printre principalele priorităţi ale Primăriei Timişoara. Totuşi, oficialii municipalităţii iau în calcul varianta de a reînnoi parcul de tramvaie al RATT pe fonduri europene în ipoteza în care va exista această posibilitate în următorii ani.
„Un tramvai nou costă minim 1,5 milioane euro, noi n-avem asta ca primă prioritate. Sunt bani prevăzuţi (n.r. – cei care apar în programul de investiții) şi vom vedea dacă vom adăuga la această sumă să cumpărăm un tramvai nou, cel mai probabil nu. În ideea în care se întrevede o perspectivă de a putea cumpăra tramvaie noi din fonduri europene, evident că vom schimba tot parcul de tramvaie şi vom încerca să cumpărăm cele mai moderne tramvaie care există, dar pe alte surse, pe credite bancare, nu ne putem permite. Asta este concluzia fermă. Acest punct de vedere l-am avut şi în perioada administraţiei Ciuhandu. N-am fost de acord să se ia un credit de 50 de milioane de euro pentru a se cumpăra tramvaie noi. Şi astăzi consider că ar fi neraţional (…) Dacă vom putea accesa fonduri europene pe programele 2014-2020, care să ne permită să înnoim parcul de tramvaie al Timişoarei – vom înnoi în totalitate acest parc. Dacă nu, rămâne soluţia recondiţionării”, a adăugat Robu.
Pro sau contra autobuzelor articulate?
În proiectul de buget pe anul în curs sunt prevăzuţi, tot la secţiunea de investiţii, şi aproximativ 7,4 milioane lei pentru 30 de autobuze articulate şi un autocar, dar nu este vorba despre noi achiziţii, ci despre ratele care trebuie plătite în 2013 pentru cele cumpărate în trecut, afirmă reprezentanţii municipalităţii.
Dacă fosta conducere a primăriei a căutat să cumpere autobuze cu o capacitate cât mai mare, actuala administraţie consideră că achiziţionarea acestor mijloace de transport a fost, cităm, „o prostie”. Primarul Robu are în plan cumpărarea unor microbuze.
„Câtă vreme voi fi eu primar nu se va mai cumpăra niciun autobuz articulat, pentru că după părerea mea este o prostie să achiziţionezi, în Timişoara, autobuze articulate. Timişoara este un oraş care nu are bulevarde foarte lungi şi traseele autobuzelor au foarte multe schimbări de direcţie la 90 de grade. În plus, la un oraş de mărimea Timişoarei, nu ai numărul de călători care la o frecvenţă normală în trafic să-ţi poate umple un autobuz articulat. Autobuzele trebuie să fie mai mici şi să circule mai des. Vom cumpăra microbuze”, a anunţat actualul primar.
Microbuze pentru transportul elevilor şi nu numai
Microbuzele ar urma să fie cumpărate în cea de-a doua parte a acestui an, urmând să fie folosite în principal pentru a transporta elevii la şcoală, dar ar putea deservi şi restul călătorilor în anumite intervale de timp.
„Vrem să cumpărăm microbuze – le vom lua probabil pe credit furnizor, vom vedea -, care dimineaţa să ducă elevii la şcoală, când sunt ore de vârf în trafic, după-amiaza să îi ia pe elevi de la şcoală şi să îi ducă acasă, iar între aceste momente de vârf să fie folosite ca mijloace suplimentare pe anumite trasee, asta-i gândirea. Un microbuz se strecoară mult mai uşor. De ce să îţi circule la ore la care nu există trafic, de exemplu, un autobuz articulat, care ocupă o foarte mare suprafaţă pe carosabil, cu zece călători, când în acel interval de timp un microbuz ar fi perfect”, a conchis Robu.
Reprezentanţii Regiei Autonome de Transport trebuie să facă o analiză cu privire la oportunitatea şi necesarul de microbuze, spun oficialii municipalităţii.
Robu bate in retragere cu achizitia de tramvaie noi, vrea autobuze cu motor electric
Citiți principiile noastre de moderare aici!