Timișoara va scăpa încet-încet de vechile tramvaie, primite în dar de la nemți. Din prima parte a anului 2021 ar trebui să circulăm cu garnituri noi pe străzile orașului.
„Avem 30 de tramvaie pe care putem să le considerăm noi, chiar dacă ele păstrează șasiul și roțile din tramvaiele vechi. În rest, totul este nou-nouț în ele și sunt la cele mai înalte standarde. Dar în uz încă există pe atâtea tramvaie foarte foarte vechi, care nu mai corespund standardelor actuale. Putem miza pe finanțare europeană pentru 21 de tramvaie. Contractul cadru prevede achiziția a între 16 și 40 tramvaie. Acestea au următoarele facilități: instalații de aer condiționat, încălzire ambientală, încălzire în scaune, sistem suplimentar de alimentare care permite autonomie de minimum 20 de km, acestea au fost cerințele. Au și sisteme de informare în interior și exterior, sisteme auto-video pentru publicitate, sisteme de supraveghere video, sisteme de monitorizare în trafic și de e-ticketing, compatibile cu restul flotei. Bineînțeles, au dotări specifice pentru a se răspunde nevoilor speciale ale persoanelor cu dizabilități. Firma Bozankaya a câștigat licitația și cu prețul cel mai bun, dar oferind și mai mult decât s-a cerut în exigențele caietului de sarcini”, a explicat, vineri, primarul Timișoarei.
De fapt, contractul semnat cu turcii spune că fiecare tramvai are o autonomie de 63 de kilometri, adică poate merge 63 km dacă rămâne fără curent electric.
Potrivit edilului-șef, contractul spune că prima garnitură trebuie să ajungă la Timișoara în termen de 18 luni de la semnarea acestuia.
„Felicit firma Bozankaya pentru câștigarea licitației, îmi exprim încrederea că ne veți da tramvaie foarte bune și foarte frumoase, că noi ținem foarte mult și la aspect. Fie să avem un parteneriat excelent!”, a mai spus Robu.
Președintele firmei turcești este optimist și crede că peste câțiva ani vom circula doar cu tramvaie pe baterii.
„Suntem mândri de faptul că societatea noastră este o marcă recunoscută mondial. Avem aproximativ 1.200 de angajați, dintre care 200 de ingineri, atât în Germania, cât și în Turcia. (…) Vehiculele pe care le livrăm Timișoarei sunt de tehnologie modernă, în timp veți vedea că o să putem să suspendăm toate liniile aeriene și o să putem circula numai pe baterie”, a spus Murat Bozankaya, președintele Bozankaya.
Vă reamintim, licitația primăriei pentru înnoirea flotei de tramvaie a fost câștigată de turcii de la BOZANKAYA OTOMOTIV MAK. İML. İTH. VE İHR. A.Ş., care a depus o ofertă de 185,3 milioane de lei cu tot cu TVA pentru 16 garnituri, aproape 2,5 milioane de euro tramvaiul. Primarul Nicolae Robu a anunțat deja că vrea mai multe, cel puțin 21 la număr, după ce municipalitatea a depus trei proiecte pe fonduri europene pentru câte șapte tramvaie. Un prim contract pentru banii de la UE a fost semnat zilele trecute.
Primăria Timișoara plătește 33 de milioane de euro pentru 16 tramvaie, dar poate achiziționa până la 40 de garnituri, ceea ce înseamnă că valoarea contractului poate ajunge chiar la 80 de milioane de euro.
Tramvaiele Timișoarei sunt expirate cam de aproape zece ani, îndeplinind condițiile de casare încă din 2010. Au fost produse între anii 1962 și 1973, vârsta medie a parcului de tramvaie utilizat de STPT fiind de 41,5 ani. Garniturile vechi ale Timișoarei sunt dificil de operat și au nevoie de mentenanță preventivă, care costă foarte mult.
UPDATE. Primul tramvai al Timișoarei va fi o noutate absolută în lume, spun turcii
Turcii de la Bozankaya vor putea produce mult mai ușor tramvaiele Timișoarei, după ce îl vor scoate pe primul din fabricație. Prima garnitură va fi o noutate absolută în lume, susține președintele societății turcești, pentru că va avea o autonomie de 63 de kilometri.
O garnitură va avea o garanție de șase ani, perioadă în care toate lucrările de mentenanță și întreținere sunt asigurate de către turci.
Bozankaya, firmă cu o cifră de afaceri de 2 milioane de euro/zi, a livrat prima garnitură pe șine în anul 2001, în Houston, apoi în Phoenix, în SUA, printr-o colaborare cu Siemens. În momentul de față, fabrica turcească poate produce un metrou și jumătate pe zi.
„18 luni pentru livrarea primului tramvai este foarte puțin. La primul tramvai încercăm totul. Dacă putem face asta în 15 luni, în 12 luni în niciun caz, vom încerca. Când aducem primul tramvai la Timișoara, avem nevoie de una sau două luni pentru teste. Aveți foarte multe macazuri și asta este o mare problemă. Ai nevoie de un tramvai cu patru motoare și patru cutii de viteză. Va fi o problemă la întreținere, vă spun asta. Trebuie să testăm acest tramvai, poate timp de o lună, iar apoi, în două luni, putem trimite între 4 și 6 tramvaie. Primul tramvai este problema. Acest tramvai va fi o noutate absolută în lume. În multe orașe sunt tramvaie care pot circula pe baterii, poate 5 km, poate 3 km. Folosim același sistem și la autobuzele noastre electrice. Acestea pot circula până la 300 km cu o singură încărcare pe zi. Acesta va fi și sistemul pe care îl vom folosi la tramvaie. De aceea, ele vor putea merge 63 km fără a avea nevoie de rețele catenare”, a explicat Murat Bozankaya.
Primarul Nicolae Robu dezvăluie că noile mijloace de transport pe șine ale Timișoarei vor avea 200 de locuri, cu 30 mai multe decât erau prevăzute în caietul de sarcini.
„Avem un contract-cadru care prevede achiziția a între 16 și 40 de tramvaie. Noi vom achiziționa certamente 21 și, dacă vor fi resurse financiare, vom merge mai departe, până la 40. Un tramvai costă în jur de 9 milioane de lei, prețul maximal de la licitație a fost de 11 milioane, drept urmare s-au făcut economii importante. În plus, și parametrii sunt peste cei minimali impuși la licitație. Spre exemplu, în loc de 170 locuri, câte s-au cerut, tramvaiele vor avea 200. De asemenea, autonomia de mers în lipsa curentului pe rețea s-a cerut 10 km, este de 63 km. Din păcate, la ora actuală, nu avem ce face, nu putem să schimbăm lucrurile peste noapte. Avem ceea ce nu există nici într-un oraș, 30 de tramvaie noi, cum sunt Armonia, dar pe lângă ele mai avem tot atâtea tramvaie foarte vechi, care merg prost și nu oferă confort. Dar nu avem cum să schimbăm peste noapte”, a explicat edilul-șef.
Robu susține că va insista ca primul tramvai să fie livrat în mai puțin de 18 luni, atâtea cât sunt prevăzute în contract, dar nu se știe dacă specialiștii turci vor reuși acest lucru.
„Trebuie făcută omologarea. Omologarea se face foarte greu. Este foarte exigentă toată procedura, pentru că se transportă 200 de oameni. E o mare răspundere. Nu m-am gândit dacă o să le dăm nume. O să vedem. Și acestea vor fi făcute special pentru noi… O să mă gândesc la asta”, a conchis Robu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!