„O parte din operaţii au fost amânate. E vorba de operaţiile care presupun necesitatea refacerii circulaţiei pentru salvarea membrelor de la amputaţie. Operaţiile mai complexe. Operaţiile de urgenţă le facem şi operaţiile mai simple, adică cele în care pacienţii vin la noi cu răni, cu ulcere. Îi ducem la sală, le curăţăm, îi îngrijim, putem închide acolo rănile. Şi varicele, care sunt operaţii relativ simple, avem nevoie de un singur fir de sutură, îl mai împrumutăm. Dar operaţiile complexe, care sunt cu risc pentru pacient şi unde avem nevoie de materiale la care nu mai avem acces, acelea din păcate le-am amânat şi ieri şi suntem nevoiţi să le amânăm şi azi. Şi astăzi eu voi notifica Ministerul Sănătăţii”, spune Mihai Ionac.
Potrivit acestuia, licitaţia pentru materiale a fost iniţiată în septembrie 2014, dar nu a fost finalizată nici până în prezent. La finalul săptămânii trecute, Mihai Ionac a trimis un comunicat prin care atrăgea atenţia asupra faptului că nu mai are materialele necesare operaţiilor.
„Comunicatul meu este un strigăt de disperare de fapt pentru că joi eu am mers ca o bilă de ping-pong între aprovizionare, magazie, bloc operator, secţie, ca să urmăresc ce mi-a spus şeful achiziţiilor – că ceea ce noi am cerut s-a plătit şi s-a recepţionat acum o lună. Şi am spus bun – unde-s lucrurile? Ca să aflăm că una dintre colegele mele a fost mai abilă decât mine, ca să aflăm că ele au fost introduse în această licitaţie care va dura probabil până la vârsta pensionării mele. Tratăm pacienţi cu boli cronice. Problema mare este că trei sferturi dintre pacienţii care sunt puşi în situaţia de a fi operaţi au venit la mine şi au spus – eu mă duc să cumpăr materialele, spuneţi şi mă duc. Şi am spus – nu pot, pentru că, verbal, deşi contractul Casei îmi permite, mi s-a interzis să vă spun să vă cumpăraţi aceste lucruri şi nici nu este corect. Au fost ieşiri în presă ale conducătorilor noştri, preşedintele Casei, ministru, care au spus că nu e voie să trimitem pacienţii să cumpere. Pe de altă parte, procedura de rambursare a spitalului este făcută în aşa fel încât dacă un pacient este programat la operaţii şi nu are materialele în spital, medicul trebuie să se asigure că are materialele şi atunci să-l programeze. Dar în condiţiile în care spitalul nu a cumpărat niciodată lucruri pe care noi le-am cerut, atunci noi ce facem? Această întrebare toţi şefii de secţie am pus-o conducerii spitalului în urmă cu câteva luni. Nu am primit niciun răspuns. Situaţia este total anormală. Capacitatea mea de înţelegere este depăşită. Eu sunt pus într-o situaţie ingrată faţă de pacienţii mei, iar ei suferă din pricina unor deficienţe administrative pe care eu ca fost manager nu le înţeleg. E vorba de câteva mii sau zeci de mii de lei ca să pornim lucrurile. Nimeni nu are vreo pretenţie să se calce vreo lege sau procedură, dar totuşi noi trebuie să ne îngrijim de pacienţii noştri”, spune Mihai Ionac.
Marius Craina, managerul Spitalului Judeţean Timişoara, spune că gesturile lui Ionac sunt „exagerări inutile”.
„Şi vineri şi în cursul zilei de ieri s-au adus anticipat, conform contractelor, materiale sanitare ca să se opereze, deci activitatea trebuie să continue în mod normal la toate secţiile. Se operează pe toate secţiile de chirurgie, numai acolo se dau comunicate de presă. Au adus materialele de sutură, urmând ca în zilele următoare să se aducă toată cantitatea de materiale. Sunt exagerări inutile”, spune Marius Craina.
Citiți principiile noastre de moderare aici!