Cele două tramvaie din parcul RATT care au fost reabilitate de Electroputere VFU Paşcani şi Astra Vagoane Călători Arad au fost în sfârșit prezentate, miercuri, timişorenilor. A fost aleasă data de 8 iulie pentru că este Ziua Transportului Public Timișorean, iar autorităţile locale s-au gândit să organizeze un eveniment special cu această ocazie.
Bătrânul tramvai tras de cai, cele două tramvaie modernizate – tramvaiele Armonia, după cum au fost ele denumite, Gemenele, vagonul Timiş – platforma în care a cântat formaţia Peregrinii şi vagonul restaurant au fost încolonate toate la Podul Traian din Piaţa Maria, de unde au plecat spre Catedrala Mitropolitană, unde au fost expuse şi alte vehicule din parcul RATT. Toată această paradă, organizată într-o zi de lucru şi la ore de vârf, a dus la blocarea circulaţiei în zona centrală a oraşului.
Nu toată lumea a fost încântată de eveniment, mai ales având în vedere temperaturile caniculare înregistrate în aceste zile la Timişoara. Au fost şi timişoreni revoltaţi, care ne-au trimis mesaje şi s-au plâns că au stat zeci de minute blocaţi în trafic.
„Vreau să vă aduc la cunoştinţă, deşi cred că ştiţi deja – blocarea centrului şi BLOCAJUL în trafic, pentru ca primarul Robu să treacă podul din centru spre Piaţa Maria într-un tramvai tras de cai. Este inacceptabil şi nu am trăit aşa ceva de când sunt în oraşul acesta – de 28 de ani! Să stau în maşină în trafic 45 de minute pe un traseu pe care făceam 5 minute! Cu copil de 3 ani, am întârziat la grădi şi la lucru – 1h! Cine plăteşte pentru asta? Nervi, benzină, consum, observaţiile primite. Celui mic îi era rău, făcea gălăgie, îi venea pipi – etc. Este inacceptabil!!! Putea să i se facă rău, ar trebui dat în judecată pentru aşa ceva (…) Să-i fie ruşine! Putea să facă asta în weekend! Duminica!”, ne-a scris Diana C.
Tramvaiul Armonia, încă în teste
Tramvaiele reabilitate au fost garate în staţia de la Catedrala Mitropolitană. Timişorenii nu au putut călători cu garniturile modernizate, dar s-au înghesuit să urce în ele pentru a le vedea, unii dintre ei şi în speranţa că vor pleca de pe loc.
„Merge în 700?”, întreba o doamnă printre oficialităţi. „Ne dau şi un pahar de apă dacă urcăm?”, era curioasă alta… Tramvaiele Armonia au ieşit însă pe şine doar pentru prezentare, pentru că mai trebuie să treacă unele teste până să poată fi puse în circulaţie.
„Cele două tramvaie le vom vedea pe străzi probabil într-o săptămână, cel mult două, de îndată ce AFER va veni să facă ultimele teste. Altfel ele au fost testate, îndeplinesc toate condiţiile, dar aşa cere legea, să se facă nişte teste, mai ales pentru sistemul de frânare, direct pe linie. Testele acestea se vor face noaptea, vagoanele vor fi încărcate cu saci de nisip, şi de îndată ce se va întâmpla testarea şi validarea respectivă le vom da drumul”, a explicat primarul Nicolae Robu.
Edilul-şef a făcut şi o prezentare a garniturilor modernizate.
„Sunt încântat de ceea ce a ieșit, aceste tramvaie sunt noi, nu este vorba de o reabilitare în sensul de cârpăceală, ci despre o înnoire. Din ce a fost vechi s-a păstrat doar şasiul, doar platforma, care evident că a fost recondiţionată. În rest, începând cu roţile, osiile, suspensia, continuând cu acţionarea, cu toată caroseria, absolut totul, e nou. Ce funcţionalităţi există? Încălzire la fiecare scaun, climatizare, supraveghere video cu nouă camere, Internet wireless, bineînţeles, gratuit, informare audio-video cu mijloace moderne, practic există tot ce au doar acele tramvaie noi, care costă cam 2 milioane de euro bucata. Noi am plătit circa 500.000 de euro pentru o bucată, cred că am făcut o afacere foarte bună”, a adăugat Robu.
Alte vagoane vechi urmează să intre în reabilitare, dar oficialii primăriei spun că nu au renunţat nici la planul de a cumpăra tramvaie noi.
„În paralel, noi vrem să şi înnoim parcul nostru de tramvaie, dar asta o să o facem pe fonduri europene nerambursabile. Până acum nu au fost eligibile astfel de proiecte (…) Pe programele 2014-2020 se pare că vor fi eligibile. Un număr de tramvaie noi, vom vedea câte, vom achiziţiona. Însă trebuie să fie limpede că nu putem ca toate fondurile care ne-ar fi accesibile nouă să le folosim pentru achiziţia de tramvaie noi, trebuie să îmbinăm armonios achiziţia de tramvaie noi cu reabilitarea”, a conchis primarul.
Potrivit directorului general al RATT, Ioan Goia, primele două tramvaie reabilitate vor circula pe liniile 1 sau/și 2, pe liniile modernizate.
Alte articole pe aceeași temă:
RATT anunta devieri de Ziua Transportului Public Local: e parada tramvaielor!
Citiți principiile noastre de moderare aici!