Prefectura Timiş a formulat o plângere prealabilă împotriva mult-disputatei Hotărâri de Consiliu Local 146 din 2014 privind modalitatea de parcare în centrele comerciale şi reglementarea ridicării, transportului şi depozitării vehiculelor.
Prin acea hotărâre s-a stabilit că toate centrele comerciale au obligaţia să deschidă parcările pentru clienţi sau să controleze accesul prin bariere şi să înştiinţeze clienţii cu privire la modalitatea de parcare, respectiv perioada de timp oferită pentru staţionare, precum şi sancţiunile în caz de neconformare. S-au interzis blocarea, ridicarea, transportul şi depozitarea vehiculelor de alte unităţi cu excepţia celor autorizate de Primăria Timişoara, precum şi depozitarea vehiculelor ridicate în alte spaţii decât cele aprobate de către municipalitate. S-au stabilit şi sancţiuni în caz de neconformare, de la 2.000 la 2.500 de lei, pe care poliţiştii locali au şi început să le aplice. Societatea vizată, Îngerii Galbeni, a primit deja mai multe amenzi.
Reprezentanţii Prefecturii Timiş au sesizat însă faptul că nu se pot reglementa activităţile din spaţii private.
„Dispozițiile art. 1 din HCL 146/2014 pot fi obligatorii doar pentru centrele comerciale ale căror parcări sunt edificate pe terenuri ce au că proprietar municipiul Timișoara. În ceea ce privește situațiile în care proprietar este o persoană fizică sau o altă persoană juridică, competența autorităților administrației publice locale poate fi exercitată în aplicarea strictă a dispozițiilor OG 99/ 2000, art. 12, potrivit cărora autoritățile în cauză stabilesc doar criteriile de dezvoltare urbanistică pentru determinarea amplasamentelor spațiilor de parcare”, a sesizat prefectul Eugen Dogariu.
Aleşii au analizat situaţia şi s-au conformat: au decis să modifice hotărârea iniţială. Practic au votat să îşi asume punctul de vedere al prefecturii. Ce înseamnă acest lucru?
„Asumarea înseamnă să nu se mai interzică ridicarea de mașini din parcările supermarketurilor private sau alte parcări private. Deci ei pot ridica mașinile, dar pot fi amendaţi pentru tranzitarea Timişoarei, conform hotărârii, pentru că doar organele administraţiei publice locale sau administratorul drumului public şi Poliţia pot ridica şi transporta maşini, ei nu. O Mărie cu altă pălărie… Când ies din parcare, îi putem amenda”, spune secretarul primăriei, Ioan Cojocari.
Aleşii cred că, în cazul unui proces, ar fi putut totuşi să aibă câştig de cauză, dar procedurile ar fi fost de durată.
„Pentru a nu risca un proces în contenciosul administrativ de lungă durată cu Prefectura, deși, din câte am înțeles din zona noastră juridică, noi am fi avut câștig de cauză, și pentru a nu mai permite acestui tip de firme să-și facă de cap în Timișoara încă un an, am preferat să luăm la cunoștință propunerea Prefecturii, adică să păstrăm spiritul acestui proiect. În spațiul privat nu mai putem interveni, dar, dacă se cară mașini pe domeniul public, pentru că toate drumurile sunt publice, noi putem aplica acele amenzi. Poliția Locală poate identifica, în trafic sau în urma unor sesizări, aceste mașini galbene care au declanșat un adevărat scandal în Timișoara. Poliția Locală are voie să intre pe domeniul public, nu în parcările private”, a concluzionat consilierul local Radu Ţoancă.
Aleșii locali au stabilit totodată, la propunerea consilierului Adrian Orza, să solicite pe cale oficială Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor să intervină în acest caz şi să ceară Poliţiei Naţionale să verifice situaţiile sesizate cu privire la activitatea Îngerilor Galbeni.
Citiți principiile noastre de moderare aici!