Ideea introducerii metroului în Timişoara nu este una nouă, a fost lansată de primarul Nicolae Robu încă din iunie 2013, ”redescoperită” de o parte a presei centrale la începutul acestui an şi prezentată ca şi cum în anul 2015… s-ar pregăti deja săpăturile. Lucrurile sunt însă într-un stadiu incipient, în sensul că nu s-a renunţat la idee, iar Robu a declarat, marţi, că s-a dat undă verde pentru realizarea unui studiu de fezabilitate.
„Întâmplător nu-i lipsită de temei reabordarea subiectului, pentru că am dat undă verde pentru contractarea studiului de fezabilitate. Nu e un subiect uitat, dar problema e aceea a asigurării fondurilor. Evident că nu se pune problema să facem aşa ceva nici pe bugetul local, nici pe fondurile europene obişnuite nu putem să o facem, dar nu exclud accesarea unor fonduri speciale”, a declarat primarul Timişoarei.
Întrebat la ce fonduri face referire, edilul a explicat că există programe speciale şi că se pot primi bani direct de la Bruxelles.
„Comisia Europeană are şi fonduri pe nişte programe speciale, fonduri care se dau direct de la Bruxelles”, a afirmat Robu. Primarul a oferit şi o estimare de cost – aproximativ 1,5 miliarde euro – şi a prezentat şi un posibil traseu al viitorului metrou care ar urma să plece din Timişoara: Gara de Nord – Iulius Mall – Gara de Est – Grădina Zoologică – Aeroport.
„Aceste sunt repere date pentru proiectanţi”, a mai explicat edilul.
Robu a anunţat de asemenea că s-a transmis şi o înştiinţare către Ministerul Transporturilor, către CFR, prin care municipalitatea şi-a prezentat intenţiile: autorităţile locale le-au transmis guvernanţilor că ar prefera ducerea în subteran a liniilor de cale ferată sau scoaterea lor în afara oraşului, şi nu modernizarea lor pe actualul amplasament sau ridicarea lor pe estacade.
Primarul crede că estacadele arată bine în Dubai, locul unde şi-a petrecut de altfel vacanţa de iarnă, dar nu s-ar preta într-un oraş ca Timişoara.
„Eu nu sunt specialist în domeniu. Eu, când am lansat această idee (n.r. – ducerea în subteran a liniilor de cale ferată), am făcut-o după ce am stat de vorbă cu arhitecţi, cu urbanişti de mare notorietate din Barcelona, pentru că au avut nişte contracte imobiliare în Timişoara şi au studiat (…). După ce am fost a doua oară în Dubai şi am revăzut mulţimea de estacade din Dubai chiar nu mai am nicio ezitare în a spune că estacada nu se potriveşte de niciun fel în Timişoara. O estacadă la etajul doi-trei al unei clădiri este acceptabilă dacă acea clădire are 70 de etaje”, a mai afirmat Robu.
În plus, edilul crede că Timişoara ar avea astfel ocazia unei noi dezvoltări – un bulevard nou şi ultramodern de aproximativ 8 kilometri lungime care să fie amenajat pe locul actualelor linii de tren din oraş.
„Nu suntem cu capul în nori să nu înţelegem că un astfel de obiectiv costă mult şi nu se poate face de azi pe mâine”, a conchis Robu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!