În toamna anului trecut, primarul Nicolae Robu anunța că s-a găsit o linie de finanțare pentru achiziția unor mijloace de transport mai puțin poluante, mai exact troleibuze. Funcționarii din primărie trebuiau să se miște repede cu proiectul, care trebuia depus în noiembrie. S-a votat în consiliul local ca PMT să depună o cerere de finanțare la Administrația Fondului pentru Mediu, pentru achiziția a 50 de troleibuze noi, în valoare estimată de 109,4 milioane de lei cu tot cu TVA, adică 23,3 milioane de euro. Proiectul a fost depus în ultima zi, însă a fost respins în urma verificării conformității modului de depunere a cererii de finanțare și a documentelor aferente, pe motiv că „în dosarul «copie» din studiul de oportunitate de la pag. 64-69 lipsește ștampila «conform cu originalul» și semnătura”. La fel au pățit și alte orașe.
Reprezentanții PMT susțin că ei nici măcar nu au fost anunțați că li s-a respins cererea de finanțare, altfel că nu au putut depune contestație.
„Am depus în luna noiembrie la Administrația Fondului pentru Mediu un proiect de finanțare pentru troleibuze, în cadrul unui program cu finanțare națională. Din păcate, în luna decembrie, a fost sesiunea de evaluare a acestor proiecte. Nu am primit nicio înștiințare nici până în momentul de față cu privire la acest proiect, am regăsit pe site-ul agenției câteva elemente cu privire la această selecție. Am putut observa că aproape niciunul dintre orașe nu a reușit să treacă de evaluarea conformității administrative, pe motiv care ținea de aplicarea ștampilei conform cu originalul. În cazul nostru, pentru șase pagini din dosarul copie, în cazul altor orașe pentru mai multe pagini. Este un element care, sigur, poate fi luat în considerare în măsura în care ești anunțat de această evaluare și poți să depui o contestație și în măsura în care poți să clarifici astfel de elemente”, ne-a declarat viceprimarul Dan Diaconu.
Edilul este cel care a fost curios de evoluția proiectului și s-a uitat pe site-ul Administrației pentru Fondul de Mediu. A găsit acolo proiectul respins, alături de ale orașelor Iași, Constanța, Galați, Pitești și Satu Mare. Au fost respinse, de asemenea, și cele depuse de Ploiești, Cluj-Napoca și Brăila.
Singurele orașe care au primit finanțare pentru troleibuze noi sunt București și Brașov. Vorbim de sume importante: 340 milioane de lei pentru București și 109,6 milioane de lei pentru Brașov. Reprezentanții PMT spun că vor contesta rezultatul evaluării în instanță.
„Se pare că București și Brașov au reușit, este o finanțare națională din fondul de mediu. Colegii de la Direcția Edilitară, care se ocupă de acest proiect, au întocmit documentația pentru a acționa în instanță și a suspenda acest proces de evaluare”, ne-a mai spus Diaconu.
Primarul Nicolae Robu crede și el că tot programul a fost cu dedicație. El susține că nu au fost bani suficienți și că s-a vrut ca cei care erau disponibili să meargă la București.
„Nu au fost bani, asta e presupunerea mea și s-a vrut să se meargă la București. Și de ochii lumii s-a dat și la Brașov, unde e primar independent, în rest peste tot s-a respins pe motiv că nu e conform cu originalul. Dar noi aveam și originalul depus și, din exemplarul copie, pe șase pagini s-a considerat că nu trebuie pus, pentru că pe unele hotărâri nu se pune conform cu originalul. Noi nu am avut decât șase pagini, în rest totul”, a spus Robu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!