Intenţia autorităţilor locale de a interzice din nou mersul pe bicicletă prin Piaţa Victoriei şi Piaţa Unirii, pe strada Alba Iulia şi pe Mărăşeşti, pare să fi împărţit comunitatea timişoreană în două. Unii, şi în special bicicliştii, dezaprobă acest demers, în condiţiile în care dreptul de a circula cu bicicleta prin centru, aşa cum se întâmplă şi în alte oraşe civilizate, unde sunt culoare speciale pentru biciclişti, a fost câştigat cu greu în timpul fostei administraţii Ciuhandu, în primă fază utilizatorii acestui mijloc de transport fiind puşi la amenzi. Alţii, în schimb, susţin demersul primăriei în ideea că unii biciclişti circulă cu viteză mare şi nu-i respectă practic pe pietoni, existând riscul ca persoanele vârstnice şi copiii mai ales să fie accidentaţi.
Oricum, primarul Nicolae Robu susţine acum că proiectul de hotărâre, elaborat de reprezentanţii Poliţiei Locale la iniţiativa sa, nu ar fi apărut pe site-ul instituţiei pe care o conduce în forma în care trebuia. Directorul adjunct al Poliţiei Locale Dorel Cojan declara, marţi, că acest proiect este de fapt o iniţiativă a primarului, care susţine introducerea acestei interdicţii după ce ar fi primit sesizări de la cetăţeni cu privire la modul în care se circulă cu bicicletele prin centru.
„Precizez din start că acest proiect nu a fost semnat de mine şi nu ar fi trebuit să fie făcut public fără semnătura mea. Şi asta, cu atât mai mult cu cât semnătura mea nu lipsea întâmplător, ci tocmai pt. că intenţionam să aduc proiectului o serie de modificări înainte de a-l asuma ca iniţiator. Nu-i mai puţin adevărat că Poliţia Locală a avut în demersul său ca punct de pornire o discuţie cu subsemnatul, în care am cerut gândirea de soluţii pt. creşterea securităţii pietonilor, ajunşi, în anumite intervale ale zilei – mai ales copiii mici şi vârstnicii- extrem de expuşi în zonele pietonale ultra-aglomerate ale oraşului, cum este Piaţa Victoriei”, explică Robu într-o nouă postare pe Facebook.
După ce se declară un mare susţinător al mersului pe două roţi şi promite că pentru a încuraja folosirea pe o scară şi mai largă a acestui mijloc de transport vor fi create noi piste pentru biciclişti, pe cât posibil pe carosabil şi nu pe trotuare, vor fi „gradualizate” trecerile abrupte de pe trotuare pe şosea şi viceversa şi vor fi deschise puncte de închiriere a bicicletelor în staţiile RATT sau în imediata vecinătate a lor, un proiect pe fonduri europene iniţiat în timpul fostei administraţii, primarul spune şi ce planuri are în ceea ce priveşte interdicţiile. Robu ar vrea să fie interzisă circulaţia bicicletelor prin centru într-un anumit interval orar.
„Vreau, având printre răspunderi şi asigurarea securităţii cetăţenilor, ca în P-ţa Victoriei şi pe strada Alba-Iulia, în intervalele cu aglomeraţie pietonală foarte mare – de exemplu 17.00-22.00 – şi numai în perioadele din an în care în piaţă există terase, circulaţia pe bicicletă să fie interzisă, bicicliştii urmând să parcurgă cele câteva sute de metri pe lângă bicicletă sau putând opta pt. rute alternative, aşa cum se întâmplă în situaţii similare în toate oraşele din ţările mai avansate ca România. Opiniez că pe strada pietonală Mărăşeşti – făcută de subsemnatul şi nu de cei ce-mi răstălmăcesc intenţiile, aşa cum se prezintă ea astăzi, şi anume: stradă pt. promenadă, dat cu rolele, plimbat cu bicicleta, terase, artă stradală, evenimente culturale, comerciale, etc.-, mersul pe bicicletă nu creează pericole dacă se circulă cumpătat, neexistând aceeaşi aglomeraţie ca în P-ţa Victoriei sau ca pe str. Alba-Iulia; drept urmare, pe str. Mărăşeşti nu este cazul să se interzică mersul pe bicicletă, în niciun interval orar sau perioadă din an”, a concluzionează primarul.
Oricum, aleşii locali vor avea ultimul cuvânt de spus, pentru că proiectul urmează să fie supus spre aprobare în consiliul local.
UPDATE. Dacă miercuri dimineaţa Robu susţinea, pe Facebook, că el nu a semnat proiectul privind interzicerea mersului pe bicicletă în centru, ulterior edilul a afirmat, în cadrul unui briefing de presă la primărie, că a semnat… în privinţa amenzilor, dar că „nu era nimic definitivat”. Chiar dacă proiectul era deja elaborat, primarul spune că avea de gând să mai aibă o întâlnire cu reprezentanţii bicicliştilor.
„Am semnat în privinţa amenzii pentru că domnul Cojan mi-a spus că amenda înainte era foarte mare, era între 500 şi 700 de lei mi se pare, şi am stabilit să fie între 100 şi 200 de lei, dar nu era nimic definitivat ca să intre proiectul în comisii (n.r. – în comisiile de specialitate ale consiliului local). N-ar fi trebuit să intre în comisii acest material pentru că eu am vrut să am înainte o discuţie cu reprezentanţii bicicliştilor”, a declarat Robu, precizând că la mijloc ar fi fost „un viciu de procedură”.
Oricum, Primăria Timişoara propune mersul… pe lângă bicicletă, din primăvară până în toamnă, între orele 17.00-22.00, în Piaţa Victoriei şi pe strada Alba Iulia. Nu se renunţă la amenzi!
„În Piaţa Victoriei, de primăvara până toamna, este o aglomeraţie pietonală extraordinară. Piaţa Victoriei este consacrată ca un loc unde părinţii şi bunicii vin cu copiii mici şi unde persoanele vârstnice ies la plimbare. În această perioadă de primăvara până toamna, cam între orele 17.00 şi 22.00, Piaţa Victoriei este atât de aglomerată încât este nepotrivit, ba mai mult este periculos ca printre pietoni să mai apară şi biciclişti pe biciclete. Şi atunci, intenţia mea este ca în această perioadă a anului şi în acest interval orar bicicliştilor să li se ceară să circule pe lângă bicicletă prin Piaţa Victoriei, circa 400 de metri cât are Piaţa Victoriei, pentru a nu crea disconfort pietonilor şi mai ales pentru a nu atenta la securitatea pietonilor. Aşa ceva se practică în foarte multe oraşe din ţări mai avansate decât România (…) Eu cred că nu-i nimic exagerat într-o astfel de măsură şi ea trebuie să fie receptată ca atare”, consideră Robu.
Referitor la Piaţa Unirii nu se schimbă nimic, anunţă primarul, chiar dacă şi această piaţă era vizată prin proiect, deci bicicliştii vor avea voie să circule în continuare pe acolo. Oricum, autorităţile locale spun că peste câteva săptămâni ar urma să demareze în sfârşit proiectul de reabilizare a zonei Cetate, iar Piaţa Unirii şi alte străzi din jur, la fel ca Piaţa Libertăţii şi Piaţa Sfântul Gheorghe vor intra, etapizat, în lucrări.
O reorganizare se va face, spun oficialii municipalităţii, pe strada Mărăşeşti. „Pe Mărăşeşti facem modificări, pentru că şi acolo e un anumit pericol, dar încercăm să ducem şi o campanie de sensibilizare a bicicliştilor şi a copiilor care folosesc rolele să fie precauţi, să nu se dedea la teribilisme (…) Pe de o parte vrem ca toate terasele şi tarabele cu antichităţi şi alte lucruri care mai apar să fie concentrate pe latura dinspre Piaţa Unirii. Pe de altă parte, vrem să mutăm băncile şi jardinierele de pe partea stângă mai aproape de zid şi în felul acesta creăm un spaţiu mai larg până la terase, astfel încât strada să poată fi mai aerisită”, a adăugat edilul.
Edilul crede că Timişoara stă bine la capitolul trasee pentru biciclişti, dispunând de aproximativ 70 de kilometri de piste, dar nu bine în comparaţie cu alte oraşe civilizate ale lumii. „Timişoara stă bine în comparaţie cu alte oraşe din România, e un bine relativ”, a explicat primarul, care le-a promis bicicliştilor că în decurs de un an situaţia se va schimba radical la acest capitol.
Chiar dacă recunoaşte că nu-şi mai aminteşte când a mers ultima dată cu bicicleta, Robu spune că dacă n-ar fi primar ar apela şi el la acest mijloc de transport.
„Eu, dacă aş umbla cu bicicleta, şi credeţi-mă că aş umbla dacă nu aş avea obligaţii protocolare. Nu pot să umblu cu bicicleta în ţinuta în care trebuie să fie un primar, altfel vă garantez că aş fi toată ziua cu bicicleta. Eu nu aş merge pe rute ocolitoare, ci aş merge pe jos pe lângă bicicletă. Nu e mare lucru ca în momentul în care ai intrat în Piaţa Victoriei să cobori de pe bicicletă, să te duci frumos pe lângă ea, că oricum n-ai putea circula cu viteză decât inconştient fiind în aglomeraţia care există”, spune primarul.
Robu a avut miercuri o întâlnire cu iniţiatorii campaniei „Verde pentru Biciclete” şi s-a stabilit, printre altele, organizarea unei campanii de educare care să se adreseze atât bicicliştilor, cât şi pietonilor şi şoferilor.
Primaria Timisoara vrea sa interzica din nou mersul pe bicicleta prin centrul orasului
Citiți principiile noastre de moderare aici!