Primarul Nicolae Robu consideră că aşa-numita temă a “metroului” din Timişoara a fost reflectată „defectuos” în mass-media, aşa că vine cu clarificări.
Edilul pleacă de la constatarea că, la ora actuală, „Timişoara este un oraş rupt în două de liniile de cale ferată postate pe o movilă de pământ, care îl străbat foarte aproape de centrul său” şi există „doar cinci străpungeri ale acestei movile” – pasajele Jiul-Calea Circumvalaţiunii, C. Brediceanu, Gh. Lazăr, Al. I. Cuza şi Popa Şapcă, plus două treceri la nivel – E. Baader şi UMT.
Consecinţele? Se creează permanent ambuteiaje în trafic, zgomotul produs de trenurile care trec prin imediata vecinătate a unor zone dens populate şi apropiate de centrul oraşului, un „aspect urât”, în opinia primarului, şi „ţinerea blocată a unei fâşii de teren de circa 8 kilometri lungime şi 60-80 m lăţime, situată în centrul oraşului, cu orientarea Est (Nord-Est) – Vest, care, altfel, s-ar putea constitui într-un bulevard ultramodern, cu toate beneficiile derivate”.
„Eu, ţinând la Timişoara (!!!), consider că liniile de cale ferată trebuie să dispară din poziţia actuală”, concluzionează Robu, care prezintă şi soluţiile pe care le vede pentru rezolvarea problemei: ducerea liniilor de cale ferată în afara oraşului, ridicarea lor pe estacade sau ducerea lor în subteran.
Pe cea cu estacadele o elimină din start, motivând că „este o soluţie care nu se potriveşte de niciun fel Timişoarei, din punct de vedere arhitectural”. Cea cu ducerea liniilor de tren în afara oraşului ar fi fezabilă şi mai puţin costisitoare, dar primarul spune că şi aceasta ar avea dezavantaje…
„Ducerea liniilor de cale ferată în afara oraşului reprezintă soluţia cea mai simplă din punct de vedere tehnic şi, probabil, cea mai puţin costisitoare (a se avea în vedere, totuşi, că se impun exproprieri etc.). În plus, ceea ce acum înseamnă “în afara oraşului” peste un număr de ani va fi în interiorul oraşului (…) Şi asta, cu atât mai mult cu cât există deja o viziune de dezvoltare integrată Timişoara-Arad, susţinută de un studiu al Băncii Mondiale. Dar, cu toate aceste dezavantaje ale soluţiei, subsemnatul aş fi foarte mulţumit dacă ea ar fi pusă în practică, fără nicio frustrare că Timişoara ar rămâne fără metrou (sâc!), pentru că acest obiectiv, pentru mine, n-a fost nicio clipă scop în sine şi, cu atât mai mult, n-a făcut obiectul niciunei promisiuni electorale!”, explică Robu, într-o nouă postare pe Facebook.
Primarul Timişoarei rămâne la părerea sa – îngroparea liniilor de cale ferată costă, dar este cea mai bună variantă.
„Ducerea liniilor de cale ferată în subteran este o soluţie care, după spusele unor arhitecţi importanţi (n.n. – din Barcelona), pare a fi soluţia cea mai bună pe termen lung. Ea este mai costisitoare decât celelalte şi mai dificil de implementat, dar beneficiile sale – se pretinde – o recomandă în raport cu celelalte soluţii, dacă se găsesc resursele financiare pe care le incumbă”, mai afirmă Robu, explicând că astfel ar putea fi creat un nou bulevard, ultramodern, pe locul actualelor linii de tren, problema ar fi rezolvată definitiv, indiferent de extinderea ulterioară a oraşului, iar amenajarea ar putea fi folosită şi pentru transportul în comun, prin crearea unor staţii la Gara de Nord, Iulius Mall, Gara de Est, Grădina Zoologică şi Aeroport de exemplu.
„Plecând de la ultima idee de mai sus, s-a ajuns la deja celebra temă a metroului din Timişoara, chiar dacă, în fapt, putem vorbi despre aşa ceva doar în subsidiar (…) În concluzie, ce vrea primarul Timişoarei este să scape Timişoara de prezenţa liniilor de cale ferată pe traseul actual sau cel puţin de prezenţa lor la suprafaţă! Dacă cu această ocazie se va crea şi oportunitatea realizării cu costuri suplimentare acceptabile a unei linii de transport în comun gen metrou, atunci, cu atât mai bine, o vom realiza!”, prezintă intenţiile primarului Timişoarei… primarul Timişoarei.
Robu a anunţat recent că a dat undă verde pentru contractarea studiului de fezabilitate, estimând investiţia la 1,5-2 miliarde de euro. De aici şi scepticismul multor timişoreni care aşteaptă încă să se rezolve problemele ”mărunte” care ţin de infrastructura oraşului… Edilul mizează pe atragerea de fonduri europene. SF-ul ar urma să fie plătit bineînțeles din bani de la bugetul local.
Citiți principiile noastre de moderare aici!