Șantierul mult-așteptat pe str. Dr. Ioan Mureșan ar putea fi deschis, în sfârșit, la primăvară, la trei ani de când muncitorii au scos o parte din piatra cubică de pe șosea. Intră la pachet cu alte două străzi cu piatră cubică cuprinse în SF-ul inițial al PMT pentru modernizarea străzilor din piatră cubică aprobat în toamna lui 2015. Valoarea estimată a investiției pe cele trei străzi este de aproape 1 milion de euro, dar crește și valoarea investiției pentru toate cele 14 artere din piatră cubică pe care reprezentanții primăriei vor să le asfalteze, la aproximativ 3,48 de milioane de euro.
Epopeea străzilor cu piatră cubică
Consilierii locali au adoptat încă din toamna lui 2015 un studiu de fezabilitate pentru modernizarea străzilor din piatră cubică, întocmit de Proexco SRL, care spune că piatra cubică de pe 14 străzi va fi scoasă și va fi înlocuită cu „îmbrăcăminte bituminoasă”. Urma să se treacă la elaborarea proiectului tehnic și a documentației de execuție, iar lucrările au fost estimate la 14,5 milioane de lei cu TVA inclus și ar fi trebuit să fie gata în termen de nouă luni de la semnarea ordinului de începere.
Tot în acea perioadă, adică în urmă cu mai bine de trei ani, reprezentanții primăriei au trimis muncitorii să ia piatra cubică de pe str. Ioan Mureșan. S-au luat bucăți sănătoase de acolo, dar șantierul a fost oprit. Primăria a fost dată în judecată de Agenția de Mediu, care a și amendat PMT pentru că nu avea aviz de mediu.
Deși avem un SF de trei ani, nu s-a putut interveni nici pe celelalte străzi. Proiectul a fost blocat de două procese. Unul a fost intentat de Asociația Culturală „Salvați Patrimoniul Timișoarei”, Gabriel Tușinean și Victor Popovici. Ei au cerut anularea hotărârii care aproba studiul de fezabilitate, însă au pierdut definitiv la Curtea de Apel. Cel de-al doilea proces a fost cu Agenția de Mediu, după ce instituția a trimis o amendă către primărie, pentru că a scos piatra cubică de pe str. Ioan Mureșan fără aviz.
Primăria a câștigat la sfârșitul lunii septembrie și acest proces, printr-o sentință definitivă dată de Curtea de Apel Timișoara, astfel că instituția a fost obligată de instanță să emită avizul de mediu.
„Anul acesta (n.r. 2017) nu putem începe lucrările, dar o vom face în primăvară (n.r. 2018). Acum așteptăm avizul pe SF de la Agenția de Mediu, obligată de instanță să ni-l dea. Imediat apoi lansam proiectarea, licitată deodată cu studiul de fezabilitate. Până la 1 decembrie primim proiectul și apoi lansăm licitația pentru execuție. Execuția o vom face în 2018”, a explicat Nicolae Robu, pentru tion.ro, în octombrie 2017.
Iată că a trecut și 2018 și reprezentanții PMT n-au mișcat un deget pentru a-i scoate pe timișorenii care locuiesc pe str. Ioan Mureșan din noroi și praf. Din când în când, muncitorii SDM au fost trimiși să pună mixtură asfaltică pe strada lăsată parcă un șantier deschis, dar nu i-au ajutat prea mult pe șoferii care locuiesc în zonă.
Primul pas după trei ani
După trei ani, reprezentanții PMT fac o primă mișcare. Consilierii locali sunt puși acum să actualizeze devizul general pentru modernizarea străzilor din piatră cubică. Mai mult, vor aproba și execuția a trei străzi, într-o primă etapă. Este vorba despre Dr. Ioan Mureșan, Arcidava și Toplița.
În urmă cu trei ani, valoarea totală a investiției a fost estimată la 14.595.612 lei cu TVA, respectiv 3.299.562 euro, bani luați în totalitate din bugetul local. Pe lângă problemele cu instanța, specialiștii din PMT și-au dat seama că cei de la „Monumente” nu acceptă varianta prezentată inițial.
„Prin Certificatul de urbanism s-a solicitat obținerea avizului de specialitate al Direcției Județene pentru Cultură Timiș, în vederea emiterii Autorizației de construire. În urma analizării documentației depuse, Comisia Zonală a Monumentelor Istorice nu acceptă soluția de modernizare a străzilor în varianta propusă, cu excepția străzilor Ioan Mureșan, Toplița și Arcidava. Ca urmare, propunem, într-o primă fază, execuția străzilor Ioan Mureșan, Toplița și Arcidava în varianta proiectată, și anume: structură nouă cu stratul de legătură și cel de uzură prevăzut din beton asfaltic”, se arată în proiectul de hotărâre ce ajunge miercuri pe mesele consilierilor locali.
Aleșii trebuie să actualizeze și valoarea investiției, care ajunge la 15.435.650 lei inclusiv TVA, respectiv 3.489.464 euro. Doar pentru cele trei străzi este nevoie de 4,2 milioane de lei, respectiv puțin peste 952.000 de euro.
„Starea tehnică a acestor străzi prezintă numeroase defecțiuni ce fac dificilă desfășurarea circulației rutiere și pietonale. Pe multe din aceste străzi trotuarele sunt într-o stare avansată de degradare, îngreunând circulația pietonilor în zonă; nu există piste pentru bicicliști, iar zonele verzi sunt neamenajate. Totodată, multe din bordurile de încadrare a carosabilului lipsesc sau sunt deteriorate, gurile de scurgere și căminele de vizitare se află sub cota carosabilului. Scopul proiectului este de a îmbunătăți condițiile de circulație în municipiu prin amenajarea străzilor, a trotuarelor, amenajare piste de biciclete și zone verzi, acolo unde situația din teren permite”, se arată în SF inițial care spunea că pe fiecare din aceste străzi va fi executată o structură nouă cu stratul de legătură și cel de uzură prevăzut din beton asfaltic.
Rămâne de văzut ce soluție de execuție vor găsi specialiștii pentru celelalte 11 străzi cu piatră cubică, pentru că în proiectul de hotărâre ce ajunge în atenția aleșilor nu scrie nimic despre o altă variantă de modernizare.
Vă reamintim, în studiul de fezabilitate au fost cuprinse străzile Argeș (delimitată de Mitropolit Varlaam și Cluj), Dr. Ioan Mureșan (tronsonul cuprins între Salcâmilor și Drubeta), Ludwig van Beethoven (între C.D. Loga și Mihai Eminescu), Mitropolit Varlaam (între Aurel Cândea şi 1 Decembrie), Putna (delimitată de Ion Vidu şi Mitropolit Varlaam), Remus (delimitată de Braşov şi Romulus), Sfânta Rozalia (între Remus şi Mihai Viteazu), Sorin Titel (delimitată de Victor Babeş şi Protopop Gh. Dragomir), Topliţa (delimitată de Calea Circumvalaţiunii şi str. Făgăraş), Virgil Madgearu (între Mihai Viteazu şi Filaret Barbu), Bela Bartok (între Victor Babeş şi Argeş), Filaret Barbu (delimitată de str. Sfânta Rozalia şi Braşov), Arcidava (în jurul Parcului Arcidava, până la străzile Mureş şi Ulpia Traiana) şi Romulus (între Gh. Doja şi Sfânta Rozalia).
Articole pe aceeași temă:
[related-post post_id=”2031447″]
[related-post post_id=”1920761″]
[related-post post_id=”1915062″]
[related-post post_id=”1791848″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!