„A fost iniţiativa noastră, a liberalilor, să experimentăm gratuitatea pe perioada sărbătorilor, din 15 decembrie în 15 ianuarie. Trebuie să decidem ce facem în continuare, ţinând cont de rezultatul experimentului. Circa 12.000 de cetăţeni au beneficiat de gratuitate în condițiile în care aceasta s-a acordat tuturor timişorenilor cu venituri mai mici de 2.000 de lei pe lună. Am consultat, joi seara, mai mulţi colegi liberali (…) şi întrebându-i ce părere au, opţiunea majorităţii a fost să continuăm cu gratuitatea acordată experimental între 15 decembrie şi 15 ianuarie. Deci gratuitate pentru toţi cetăţenii Timişoarei cu venituri mai mici de 2.000 de lei pe lună”, a afirmat Robu.
El a cerut conducerii RATT să îi spună ce efort financiar suplimentar ar însemna acordarea de gratuităţi suplimentare cetăţenilor care au venituri sub 2.000 de lei pe lună şi i s-a comunicat că ar fi nevoie de 1,1 milioane de lei, ceea ce înseamnă un efort financiar suplimentar în 2014 de 13,2 milioane de lei. Aceşti bani vor fi acordaţi suplimentar faţă de cei pe care primăria îi plăteşte în prezent pentru a acoperi gratuităţile acordate pensionarilor, elevilor, studenţilor şi altor categorii, ceea ce ar însemna un efort financiar total al municipalităţii timişorene de 4,6 milioane de lei pe lună.
„Am cerut regiei să analizeze ce ar însemna în termeni de suplimentare a plăţilor achitate de primărie pentru serviciile oferite de RATT, acordarea de gratuităţi şi în continuare, la fel ca în perioada 15 decembrie – 15 ianuarie. RATT consideră că dacă s-ar suplimenta fondurile puse la dispoziţie de primărie pentru diverse facilităţi oferite de sistemul de transport în comun, în plus faţă de cele deja instituite, cu 1,1 milioane de lei pe lună, atunci am putea continua să acordăm gratuităţi şi pentru cei cu venituri sub 2.000 de lei pe lună. Primăria ar trebui să crească fondurile pe care le-a pus oricum la dispoziţia RATT ca plăţi pentru serviciile oferite de regie, sumă care era de 3,5 milioane lei pe lună, cu suma de 1,1 milioane de lei pe lună. Ar trebuie, deci, să plătească 4,6 milioane lei pe lună. Cea mai mare parte din bani sunt plătiţi oricum. Deci trei sferturi din aceşti bani sunt plătiţi oricum pentru toate gratuităţile care funcţionează deja în municipiul Timişoara. Ar trebui să mai adăugăm încă un sfert”, a mai spus Robu.
Primarul Timişoarei a mai precizat că există avantaje şi dezavantaje în această decizie.
„Sunt avantaje şi dezavantaje în a face aşa ceva. Avantaj este că un număr mare de cetăţeni ai Timişoarei, 12.000 de cetăţeni, beneficiază de aceste facilităţi şi, prin urmare, o bună parte dintre ei nu vor mai folosi atât de mult maşina proprie şi nefolosind-o nu mai aglomerează străzile atât de mult, nu le mai uzează , nu mai poluează, nu mai produc atât de mult praf, ş.a.m.d. (…) Dezavantajul ar fi legat de alocarea suplimentară a 1,1 milioane de lei pentru acest scop, când întotdeauna sunt multe de făcut în oraş”, a mai spus Robu.
În opinia lui, chiar dacă şi în prezent mijloacele de transport în comun sunt aglomerate, mulţi timişoreni vor prefera să renunţe la maşini şi să facă economie profitând de noua gratuitate.
„Practica arată că unii renunţă, iar alţii nu. Pentru unii nu e totuna să îşi plătească din veniturile pe care le au motorina sau benzina, sau să facă economii mergând cu mijloacele de transport în comun, chiar dacă nu sunt la fel de confortabile. Evident că cine are venituri foarte mari nu o să circule cu mijloacele de transport în comun, nici dacă la urcare ar mai primi ceva mărunţiş. Dar noi avem în vedere acest segment care are venituri relativ mici şi pentru care sunt importanţi banii plătiţi pe carburant”, a declarat primarul Timişoarei.
Robu: vom reabilita intre 1 si 30 de tramvaie
Pe de altă parte, primarul Timişoarei a mai spus că licitaţia pentru reabilitarea tramvaielor vechi s-a încheiat, iar în câteva săptămâni va fi cunoscut şi câştigătorul. El nu exclude, totuşi, ca ulterior să se renunţe complet la reabilitare şi să se achiziţioneze tramvaie noi, pe fonduri europene.
„Sperăm ca licitaţia să se termine în câteva săptămâni, să încheiem contractul cu firma câştigătoare şi să trecem la treabă. Reabilităm între unu şi 30 de tramvaie. Începem cu unu şi, în funcţie de gradul de satisfacţie pe care îl vom avea asupra tramvaiului reabilitat, de părerea timişorenilor, vom comanda în continuare un lot număr doi mai mare sau mai mic, sau nu vom mai comanda nimic. Dar puţin probabil să ajungem să nu mai comandăm nimic. Dacă între timp apar specificaţiile pentru programele europene 2014-2020 şi putem achiziţiona 100 de tramvaie noi, atunci nu va mai merita să continuăm cu reabilitarea. Dar e puţin probabil ca într-un timp scurt să putem achiziţiona 100 de tramvaie noi. Şi atunci am gândit să procedăm aşa cum fac şi alte oraşe de prim rang care au tramvaie, Viena spre exemplu”, a afirmat Robu.
Primarul a mai precizat că reabilitarea unui tramvai costă câteva sute de mii de euro, în timp ce achiziţionarea unui tramvai noi, la standardele pe care le doreşte, ar fi între 1,5-2 milioane de euro.
Citiți principiile noastre de moderare aici!